Före detta galoppör

hannahkarlsson

Trådstartare
Hej!
Har lite småfrågor ang tillridning av före detta galoppörer.
Det är så att jag har hittat en häst jag är intresserad av att köpa.
Före detta galoppör, 8 år. Jättesnäll och mysig häst, men har inte ridits på annat vis än blivit tränad för galopp. Då hon ska pensioneras nu så vill jag gärna träna om henne som ridhäst. Nu undrar jag då, vad tänker ni? Jag har tidigare i min ägo haft 2 fd galoppörer, men som blivit omtränade i tidigare ålder, och då inte av mej, och det har blivit två underbara individer som gått bra i både fältävlan, hopp och dressyr. Vad tycker ni? Någon gång måste ju vara första gången man ger sej in i något sådant själv. Har många andra hästmänniskor omkring mej, och tanken är att hästen ska stallas upp på ett stort stall med andra hästar, paddockar och ridhus, så resurser finns. Men hur är det med åldern? svårare vid en högre ålder, eller är det samma sak?

Kan tillägga att jag är 24 år, både ridit och tävlat sen jag var liten och även jobbat med hopphästar en längre tid. Vet också att det är lättare att köpa en väl inriden häst, men jag gillar lite utmaningar, och är väldigt angelägen om att denna häst ska få en andra chans som ridhäst!

Sv: Före detta galoppör

Den äldsta galoppör jag skolat om var 10 när vi började, gick alldeles utmärkt :) Så en 8-åring tycker jag absolut inte att det är för sent att börja med.

Lycka till!

Titta gärna in i "Engelska fullblodstråden", under Gnägg, där finns fler att fråga. (Om det är ett eng fullblod, förstås)
Min var redan omskolad när jag köpte honom, så jag kan inte hjälpa dig.

Finns som sagt flera trådar som är sökbara, bland annat länken som nämns, men även på galopp forumet har det funnits trådar. om du använder sökfunktionen hittar du!

Klurig fråga då det är så olika från individ till individ. De behöver ju en övergångsperiod och den kan vara hur kort eller lång som helst.

Har ridit en häst som samma vecka som han kom hem från täby var med på hoppträning. Visserligen gick han bara över bommar men ändå. Han kom hem i slutet av mars och gjorde sina första fälttävlan i första halvan av augusti. Inga problem! 8 år var han då, och hade löpt/varit på täby i 6 år. Hade med andra ord knappt sett något annat än täbys stallar och diverse galoppbanor men det gick fint ändå. Ska dock sägas att han är (eller måste vara...) ett undantagsfall, ofta blir det ju mer jobb än så.

Ett underskattat knep är dock att titta på ögonen. Dom säger mycket tycker jag.

Nja, undantag vet jag väl inte... Alla mina och mina bekantas har varit ute på tävlingsbanorna (med bra resultat och/eller placeringar) inom 3-6 månader, mycket jobb är det sällan. Jag skulle snarare säga att det är undantagsfall som behöver längre tid än så!

...Och jag har varit med om precis motsatsen i alla fall förutom med just denna häst... ;)

Sedan beror det ju också på vilken typ av häst man letar efter, vad målet med fullblodet i fråga är.

Håller nog med Equilina, dock har köparen det största utslaget, dvs fullbloden av banan köps dessvärre ofta av okunnigt hästfolk som endera inte haft häst rent generellt tillräckligt, eller som inte har insikt nog i att ett fullblod från banan trots allt skiljer sig lite från ett halvblod, i fråga om ridning och utbildning osv.I en sån köpares händer tar det betydligt längre att få till det helt enkelt. Alltför många kommer aldrig ngnstans över huvud taget.

Alla som jag känner som håller på/har hållt på med fullblod antingen tävlar eller har tävlat svår klass fälttävlan. Så det är definitivt inga nybörjare det rör sig om.

Däremot letar man efter olika typer av individer beroende på vad hästen ska användas till, och det kan vara därför våra erfarenheter skiljer sig åt.

Liknande trådar

Ridning Jag har bestämt mig för att köpa ett fullblod på 4 år från galoppen (om hon går igenom vet.bess) . Hon har tävlats fram till augusti det...
Svar
14
· Visningar
2 755
Senast: Blåabär
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 374
Senast: mamman
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama