Fördröjning i steget!

Polly_Mulle

Trådstartare
Min valack har de senaste dagarna inte vart helt hundra fräsch i sitt rörelsemönster. Det började när han kom fel på ett hinder för en vecka sedan och slog i så hårt att bommen gick av. Inte halt därefter heller men när man dressyrsamlar honom ordentligt eller om man släpper honom lös och driver på honom i ökad trav så visar han en liten fördröjning i steget i vänster bak.
Han är inte öm, inte varm, inte synligt halt och rör sig gärna i alla gångarter, pigg och busig. Vad kan man gissa på att det är?
Hur hade ni hanterat det? Vila i hage eller lätt jogging i skogen för att inte stelna till?
Massören kommer inom en vecka, tänkte låta henne kolla det innan jag ringer vet om han inte blir bättre.
Vad kan det vara, sträckning? Eller fick han helt enkelt en smäll som ett "blåmärke" som bara ömmar vd belastning?

Sv: Fördröjning i steget!

Sträckning eller lårkaka (blåmärke) kanske?

Får väl se vad massören säger, men det kan vara en av höftens djupa muskler som denne inte kommer åt.

Kan ju egentligen vara vad som helst ;) Jag vet ju själv hur det kan bli när man gjort något tokigt... Utsätt inte för hård träning, men rörelse är i de flesta fall bara bra.

Kan va nån sena som fått sig en törn. Inte rida på hästen och bara ha den i hagen innan någon vet. kollat den. Vid lindrig senskada ska hästen vila annars kan skadan bli värre och det kan ta många månader innan den är frisk.
Min häst vilar just nu och ska göra det i nåra veckor till pga ömmande gaffelband i ett framben. Ingen svullnad eller värme i benet, utan såg att han rörde sig lite oregelbundet och kände på gaffelbandet och han var öm där. Han har haft trassel med samma ben(gaffelband) som treåring (nu 6 år) och har blivit lite överansträngd för tillfället. Samma symtom kan uppkomma vid slag också.

Jo, vi skrittar och promenerar lite bara för att inte han sa dö av tristess.
Sist han var hade samma typ av fördröjning i steget så hittade vetrinären ingeting på varesig böjprov eller longering, men massören hittade det med en gång. Han var lite öm i en muskel efter en sadel som inte vart helt rak. Efrter ett par ggrs masserande med jämna mellanrum försvann detta och han har vart helt frisk i snart ett år, så jag tror på att prova massör innan vet i detta läget.
Eftersom jag är övertygad om att det är en smäll och inte till exempel kotledsinflammation så börjar vi i den här änden. Borde fungera va? Hage och skritt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 555
Senast: Liten
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 783
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur