Har nu lyckats få ihop en rätt billig och förhoppningsvis välfungerande foderstat åt min tvååring (som växer mycket fortfarande). Då hösilaget hade ganska dåliga värden (kvot på 5,1) så var jag tvungen att lägga till rätt mkt protein (hamnar högt både på MJ och srp, kvot 6,5. Kan inte ge mindre av hösilaget.) Han går på lösdrift och kommer att stå på:
Fri tillgång på hösilage
0,8 kg havre
0,5 kg korn
0,2 kg betfor
0,2 kg linfröpellets
0,2 kg soja
0,1 kg min (krafft blå)
Till min fråga! De flesta dagar får de kraftfoder 1 gång per dag, de dagar jag åker ut delas detta upp på två givor. Är det OK att ge denna mängd soja & linfrö vid ett tillfälle? Håller fortfarande på att vänja in honom på sojan, än så länge får han 0,05 kg/dag, och det verkar funka. Men kan magen bli påverkad om det blir mer på en gång?
Fri tillgång på hösilage
0,8 kg havre
0,5 kg korn
0,2 kg betfor
0,2 kg linfröpellets
0,2 kg soja
0,1 kg min (krafft blå)
Till min fråga! De flesta dagar får de kraftfoder 1 gång per dag, de dagar jag åker ut delas detta upp på två givor. Är det OK att ge denna mängd soja & linfrö vid ett tillfälle? Håller fortfarande på att vänja in honom på sojan, än så länge får han 0,05 kg/dag, och det verkar funka. Men kan magen bli påverkad om det blir mer på en gång?