Fördelning av hö

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Linas_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 038
L

Linas_

Hej!

Tänkte passa på att få lite bra tips av alla er kloka bukeskrivare.

Jag har äntligen införskaffat ett foderstatsprogram och har börjat räkna för fullt. Men, nu kör jag nästan direkt fast.

Hur gör ni när ni räknar på mängden grovfoder. Mina hästar får frukost och lunch i hagen. Dvs det är flera som delar på samma hö. Hur uppskattar man hur mycket respektive häst äter. Delar ni rakt av eller?

I hagarna med bara vuxna hästar har jag tänkt dela givan på antalet hästar och krasst räkna på att de äter ungefär lika mycket. Men, hur gör jag med fölen? De står ju dessutom med mammorna på nätterna.

Tips mottages tacksamt:bow: från en som trodde det skulle bli enkelt att räkna när väl programmet kommit ;)

/Lina

Sv: Fördelning av hö

På en ridskola (dock endast 8 hästar) där jag praktiserade så delade ägaren rakt av på allt hö som gavs i hagen.
Men man får ju se till att x hästar har x högar, dvs lika många, som minst.
Tror de flesta gör så faktiskt. :smirk:

På en ridskola (dock endast 8 hästar) där jag praktiserade så delade ägaren rakt av på allt hö som gavs i hagen.
Men man får ju se till att x hästar har x högar, dvs lika många, som minst.
Tror de flesta gör så faktiskt. :smirk:

Jo, jag tror det stämmer hyfsat på mina vuxna att göra så. Men hur gör jag med fölen. Mamman + fölet får 8 kg hö på kvällen, hur stor del av detta kan jag tillgodoräkna mamman?

Jag som har en svårfödd häst som gärna får äta mycket räknar på en minstagiva i hagen. Dvs jag försöker täcka foderstaten nästan helt EXKL det hon får i hagen. Så det som ges i hagen blir bonus eller hur man ska uttrycka det. Har man en svårfödd häst får man kanske tänka tvärtom. Att man kanske ligger i underkant i den kontrollerbara delen av foderstaten.

Ex Svårfödd
Natt 10kg
Morgon 2 kg
Lunch 2 kg, minst (Detta ska alltså på pappret täcka, äter hon mer, bra!)

Ex Lättfödd men med samma behov som den svårfödda
Natt 8 kg
Morgon 2 kg
Lunch 4 kg max (Här täcks alltså foderstaten och sannolikheten att hästen äter mer i hagen är rel liten)

Lite svårt att förklara men hoppas du förstod hur jag tänker. :)

Jo, jag tror det stämmer hyfsat på mina vuxna att göra så. Men hur gör jag med fölen. Mamman + fölet får 8 kg hö på kvällen, hur stor del av detta kan jag tillgodoräkna mamman?

Här ger jag också ett överskott så att stoets behov täcks även om fölet skulle äta massor. Mina två får natt+frukost (som ges inne) ~20-22kg hösilage (ts~63%). Även om fölet själv skulle äta 4-5kg av detta så täcks stoets behov. Så länge de går ihop hela tiden räknar jag inte på fölet om de växer och har hull som det ska. :)

Här ger jag också ett överskott så att stoets behov täcks även om fölet skulle äta massor. Mina två får natt+frukost (som ges inne) ~20-22kg hösilage (ts~63%). Även om fölet själv skulle äta 4-5kg av detta så täcks stoets behov. Så länge de går ihop hela tiden räknar jag inte på fölet om de växer och har hull som det ska. :)

Jag ger fri tillgång på natten. Brukar lägga in runt 8 kg och då finns det lite kvar på morgonen. Frågan är hur mycket mamsen har fått i sig? Hon är snarare lite tunn än rund. Foderstatsprogrammet skriker i högan sky över att hon får för mycket mat. Men så länge som hon är tunn kan jag ju inte minska.

Skit i programmet då. ;)

Skulle gissa på runt 6 kg kanske, ev något mer. Så länge hon är tunn och du inte får i henne mer så är det ju bara kraftfoder att ta till.

Vilka värden tycker programmet att hon ska ligga på? Och hur mycket grovfoder räknar du på per dygn då?

Skit i programmet då. ;)

Skulle gissa på runt 6 kg kanske, ev något mer. Så länge hon är tunn och du inte får i henne mer så är det ju bara kraftfoder att ta till.

Vilka värden tycker programmet att hon ska ligga på? Och hur mycket grovfoder räknar du på per dygn då?

Jo, just nu skiter jag i programmet. Jag kan ju inte minska fodret när hon reda är tunn :eek:

Jag har ett hö som ligger på:
smb protein t häst: 73 g/kg vara
energi 7,9 MJ/kg vara

Hon (och fölet) får:
Högivan är så mycket hon orkar äta:
8 kg morgon
5 kg eftermiddag
8 kg kväll

sen får hon totalt 3 kg Hippo Breed, 3 kg Hippo Alfa samt 3 dl olja.

Vi talar om en d-ponny

Oj, holy shit. :eek: Förlåt uttrycket. :D Men jag förstår att programmet skriker. :angel:

Min som är en liten stor häst (158cm, svårfödd i vanliga fall) får de där 20-22 kg hösilage värden 6.2MJ och 44 g smrp samt 1 kg Krafft pluss grön, går ute på gräs hela dagen får inget extra grovfoder där. Det är hon rund och fin på. Har tom dragit ner på kraften. Totalt hamnar hon ju på knappt hälften av den näring din får. :confused:

Är imponerad att hon knaprar i sig så mycket som drygt 20kg hö men det är väl en fasans tur om hon nu är tunn.

Vet inte vad du ska göra faktiskt. Tappar hon så får du kanske börja ta bort fölet under natten så stoet får behålla lite av näringen själv om det är så att hon skickar allt direkt till mjölken. Kanske någon mer avelserfaren kan komma med goda råd?

Oj, holy shit. :eek: Förlåt uttrycket. :D Men jag förstår att programmet skriker. :angel:

Min som är en liten stor häst (158cm, svårfödd i vanliga fall) får de där 20-22 kg hösilage värden 6.2MJ och 44 g smrp samt 1 kg Krafft pluss grön, går ute på gräs hela dagen får inget extra grovfoder där. Det är hon rund och fin på. Har tom dragit ner på kraften. Totalt hamnar hon ju på knappt hälften av den näring din får. :confused:

Är imponerad att hon knaprar i sig så mycket som drygt 20kg hö men det är väl en fasans tur om hon nu är tunn.

Vet inte vad du ska göra faktiskt. Tappar hon så får du kanske börja ta bort fölet under natten så stoet får behålla lite av näringen själv om det är så att hon skickar allt direkt till mjölken. Kanske någon mer avelserfaren kan komma med goda råd?

Hon äter ju inte allt hö själv, fölis tar lite. Men, det är därför jag börjar bli orolig. Har tom haft vet ute som kollade henne. Han tyckte hon såg bra ut, förutom att hon var i tunnaste laget. Tog blodprov som inte visade ngt. Hon är maskad som hon ska, osv.

Fölis är rund och fin i vart fall:) Har på allvar börjat fundera på att vänja av på natten, men tycker det är lite tidigt. Fölis är 4,5 månader.

Jo, men det gör ju min också. :) Min fölis är också 4.5 mån. Så totalt får de alltså ihop 20-22kg. Fölis äter kanske 3-4kg. (hon tar enorma tuggor :D )

Bra att du kollat henne iaf och tur att hon äter så pass mycket som hon gör. :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 189
Senast: ako
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 088
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 358
Senast: ufot
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka