Fördelen livstids karens !

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Jollypolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 538
Sv: Fördelen livstids karens !

Extrem eller inte.

Jag skulle gärna donera min kropp som livsmedel eller tigermat efter min död. Bättre det än att ödsla en massa resurser på begravning och/eller kremering. Kanske vill de anhöriga ha det annorlunda och då blir det svårare. Efter att min hjärna har lagt av har jag ingen som helst nytta av någon del av min kropp.

Det är gott med hästkött. Jag skulle gärna äta mer svenskt hästkött, försöker idogt att vägra importerat men det är svårt, eftersom vi slaktar så lite.

Jag ser inte skillnaden mellan att äta hästkött, nötkött eller griskött.

Jag skulle aldrig vilja slakta min häst, för jag tror absolut att de känner slaktlukten, när de kommer till slakthuset. Och jag vill inte utsätta min älskling för den paniken. Sedan är jag inte emot att köttet används. Jag skulle likaväl låta det användas till "pålägg" som till tigermat. Men eftersom jag inte vill ta han till slakthuset, så blir det väl troligtvis begravning eller kålmården som gäller den dagen (hoppas den är långt borta) skulle ALDRIG skicka iväg han till utlandet för slakt! Har ni sett den filmen på youtube om slakttransporterna? :cry::cry::cry:

Har du varit med hästar som har varit på slakteri?
har du sett hästar som känner blodlukt?

Flera personer har i tidigare trådar berättat hur deras hästar har reagerat, och reaktionen är precis tvärtemot vad du tror, de flesta har blivit nyfikna (då har det varit hästar som har blivit slaktade hemma och kroppen och blodet är kvar, på slakterier rengörs det NOGA innan nästa häst kommer in)

så ett ord till dig, ta reda på fakta innan du bestämmer dig :idea:

kolmården har jag själv valt till den hästen jag har avlivat hittils, och det var mkt bra! min tränare har varit där och min ena kompis har varit där med 2eller 3 hästar, och alla har bra erfarenheter!

Vad tycker du själv är skillnaden mellan kolmården och ett slakteri?
för mig är skillnaden att närmsta slakteri ligger 2-3 timmars resa bort och kolmården ligger 45 min bort ;)

Jag är nog den blödiga sorten. Har sprayat min häst med alldeles vanlig flugspray från H**ks den ger livstids karens.
Sprayade den snabbt på den även på min nya häst. Jag vill begrava mina hästar, helst hemma på gården. Men jag vet inte hur sånt funkar. Jag har största espekt för att man kan göra PRECIS som man vill med detta. Men jag har gjort mtt val för mina hästar.
Mvh
C

Jag har faktiskt inte själv varit inne i något slakthus, men efter vad jag fått berättat för mig, så ska det hänga döda djurkroppar på krokar därinne som de avlivar hästen! Kanske inte stämmer då?
Men jag tror verkligen att blodlukten känns, den känns ju utanför????
Skillnaden mellan kolmården och slakthus för mig är just blodlukten.
Men det kanske luktar blod där med? Har du erfarenhet av båda ställen?

Hur kan det vara livstids karens på flugmedel??????
Måste ju vara giftigt att spruta på hästarna då tycker man ju???????
Om det går in i huden och förgiftar köttet?
Fast det är klart att hästarna äter ju det inte..........

Hur kan det vara livstids karens på flugmedel??????
Måste ju vara giftigt att spruta på hästarna då tycker man ju???????
Om det går in i huden och förgiftar köttet?
Fast det är klart att hästarna äter ju det inte..........

Precis min tanke. Jag använder inte detta flugmedel längre av denna anledning utan endast till ovan nämda syfte. En miniliten puff o inget mer. Men jag tror också att slaktreglerna är rätt hårda. Jag visste inte om det innan jag köpte det, hade jag vetat hade jag nog inte handlat tror jag.
/C

Jag är tvärtom ledsen att min häst har fått medel som ger livstids karens...

Jag ser det inte som något dåligt att hästen blir kött, utan att det är bra att det tas tillvara.

Samt att det är väldigt dyrt, och oavsett vad som händer med hästen efter sin död är den ju inte medveten om det. Och tycker intre det är mindre värdigt att bli kött än nedgrävd.

jag tycker det argumentet är så dumt. om det verkligen är så att man inte vet något om sin kropp när man väl är död, så gäller det i så fall för människor också! någon som skulle tänka sig att låta sin gammla farmor styckas och låta benen gå till lim?:crazy:

det är ju precis samma sak. för någon som verkligen älskar sin häst, och inte bara ser den som en sak att ha kul med, så känns det lika ovärdigt att hästen ska ätas upp som att farmor ska serveras till kannibaler i afrika.

så om man nu vill hävda att det är viktigt att "vara en del av kretsloppet" (det är man btw om man grävs ner eller krämeras också...) så måste det ju gälla för ALLA djur. och människor är också djur, och har inte större värde än andra levade varelser. även om vissa tycker om att se sig själv som någon högreståande livsform som kan härska och dominera precis som man vill.

Senast ändrad:

problemet är ju att vi människor innehåller så mkt gifter så jag skulle inte vilja äta människa av den anledningen.

jag skulle helt klart kunna skänka min farmor/mormor ectect till att bli föda, men det får man inte i sverige så det behöver inte ens diskuteras!

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 230
Senast: Efwa
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 375
Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens... 2
Svar
26
· Visningar
4 407
Dressyr Ja, jag har ett tränarproblem. Eller, inte problem egentligen, men behöver råd hur jag ska göra.. Jag har en D-ponny, 8 år gammal... 2
Svar
30
· Visningar
2 733

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka