Sv: Fördelar/nackdelar med snitt/naturligt?
För barnet är det bäst med en vaginal förlossning, då det ger rätt signaler för alla funktioner att komma igång som de ska, t.ex andning.
Och i de allra flesta fall mår även mamman bättre efter en vaginal förlossning.
Själv har jag gjort tre planerade kejsarsnitt och ingen vaginal, så jag kan bara uttala mig om snitten...
Och jag har mått oförskämt bra efter mina snitt jämfört med vad de flesta andra gör, säjer sköterskorna på BB. Och då har jag ändå haft så ont att jag knappt kunnat vända mig i sängen de första dagarna, trots bra smärtlindring (varav jag fick buksmärtor som
biverkning av den ena medicinsorten
)
Vill bara påminna om att kejsarsnitt INTE är en genväg för att enklare kunna föda barn. Man får smärtan efteråt i stället, när man helst bara vill njuta av sin nyföda bäbis. Och man blir inte mindre "slapp" nertill för att man inte klämmer ut barnet det hållet, det är hormonellt styrt...
Sen måste man komma ihåg att ett snitt inte är en barnlek utan faktiskt en stor bukoperation
med alla risker det innebär.
Och vill man ha flera barn så kan snitt bli en begränsande faktor. Jag själv har insett att oavsett hur gärna jag skulle vilja så är det inte lämpligt att jag blir gravid fler gånger, bl.a pga att jag har så mkt sammanväxningar runt ärret efter mina snitt.