Fördelar/nackdelar med att kastrera 1,5-åring

Sv: Fördelar/nackdelar med att kastrera 1,5-åring

Jag hoppas att det inte finns några direkta nackdelar, då jag kastrerar min tvååring i höst :crazy:

Fördel att vänta kan kanske vara att de kanske växer på sig lite extra om de får vara hingst lite längre?
En nackdel kan väl bli om han får hingstfasoner osv.

Men jag tror inte att det skiljer sig mycket när man gör det upp till typ 3 års ålder. Vet många som väntat så länge (isisar om det gör skillnad) och det har inte varit några problem.
Sen är väl frågan varför man vill vänta? Pesonligen har jag väntat på ankomst av kula nr 2, andra kanske väntar av ekonomiska skäl, eller så ser de inte någon ide att kastrera förrän man ska börja rida in?

Är det något du funderar på att köpa eller?

Jag har tingat ett föl född i år.
Har tidigare kastrerat vid 1,5 års ålder, men jag tänkte vänta med denne tills han blir 2,5 år-3 år. Anledningen till varför jag vill vänta är för att lösdriftsmöjligheterna är bättre som unghingst. Vill gärna ge honom en bra grunduppväxt i stor flock på stora ytor.

Det är allmänt känt att de flesta hästar växer mer om man kastrerar tidigt. Har man t.ex. en ponny som riskerar att växa över måttet så sparar man de ofta som hingstar längre för att de inte ska växa så mkt.

Sannolikeheten att hästen får div hingstbeteenden minskar ju ju tidigare man kastrerar. Detta kan ju vara en fördel om hästen ska kunna gå i hagen med ston i framtiden t.ex. Dessutom blir de kanske en aning lättare att hantera.

Nackdelar...hmm. Ja, det som man mister är ju pondus och utstrålning som hingstar ofta har men annars kan jag inte komma på så mkt.

Avelsvärdet minskar ju :rofl:

Mvh Jate Volim

Senast ändrad:

Inga nackdelar alls om du frågar mig.

Haft hästar kastrerade i diverse åldrar, och de tidigare kastrerade har blivit välväxta och fått karaktär etc de med. Men har sällan/aldrig varit problem i sitt umgänge med damer senare i livet ;)

De senare kastrerade har inte ndvändigtvis haft mer massa eller könskaraktär, men har varit mer hingstiga ffa med trevliga damer i närheten, och har inte fungerat bra ihop med damsällskap som brunstar, vilket ger en del praktiskta problem.

Herrarna nu, så ponnyn är kastrerad på våren som åring, var väl en 10 - 11 månader. Han har både massa, könskaraktär och en del hingstbeteende när han är ute i vida världen *harkel* Han är dock rätt ointresserad av damer även om de brunstar. Stor blid han också, det antes dock redan som föl, och han kommer landa där vi gissade som föl.

Andra herrn vet jag inte exakt när han är kastrerad tyvärr, förutom att det inte är tidigt. Han har ingen hingstkaraktär etc och mass-mässigt tror jag han blivit lika ändå. Däremot är han INTE pålitlig med brunstiga damer, vilket just nu är sak samma, men generellt en nackdel.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 138
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Vi har skaffat en tik och i familjen finns en hane som snart fyller 10 år. Första löpet var påfrestande för både människor och hundar i...
Svar
7
· Visningar
582
Småbarn Någon här som haft barn på en Waldorf förskola? Vad är det egentligen? Fördelar och nackdelar? Jag är inte så imponerad av de stora...
Svar
14
· Visningar
1 353
Hemmet Jag skulle önska fler högtalare i mitt hem. I dagsläget har jag bara en Sonos bokhyllehögtalare från Ikea (Symfonisk wifi-bokhögtalare...
Svar
11
· Visningar
401
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka