Sv: Fördelar/nackdelar med att kastrera 1,5-åring
Inga nackdelar alls om du frågar mig.
Haft hästar kastrerade i diverse åldrar, och de tidigare kastrerade har blivit välväxta och fått karaktär etc de med. Men har sällan/aldrig varit problem i sitt umgänge med damer senare i livet
De senare kastrerade har inte ndvändigtvis haft mer massa eller könskaraktär, men har varit mer hingstiga ffa med trevliga damer i närheten, och har inte fungerat bra ihop med damsällskap som brunstar, vilket ger en del praktiskta problem.
Herrarna nu, så ponnyn är kastrerad på våren som åring, var väl en 10 - 11 månader. Han har både massa, könskaraktär och en del hingstbeteende när han är ute i vida världen *harkel* Han är dock rätt ointresserad av damer även om de brunstar. Stor blid han också, det antes dock redan som föl, och han kommer landa där vi gissade som föl.
Andra herrn vet jag inte exakt när han är kastrerad tyvärr, förutom att det inte är tidigt. Han har ingen hingstkaraktär etc och mass-mässigt tror jag han blivit lika ändå. Däremot är han INTE pålitlig med brunstiga damer, vilket just nu är sak samma, men generellt en nackdel.