Fördelar med att köra premie tidigt?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gnistra
  • Startdatum Startdatum
G

Gnistra

Nu har jag funderat. Vilka fördelar/nackdelar finns det med att köra premie tidigt eller sent in på året?

Sv: Fördelar med att köra premie tidigt?

Premar du tidigt har hästen chans at5 träna till startklara tider och komma till start som tvååring.

Fördel och nackdel... det där är så individuellt så det undviker jag att svara på.
Det enda jag kan säga på rak arm är att när hästen är säker i premieloppstempo då bör man prema. Väntar man längre finns alltid risken att hästen börjar växa kraftigt eller nåt annat strul som kan dyka upp så man missar premien, det är ju onödigt.
De flesta tvååringar idag är så talangfulla så en premietid är inte speciellt ansträngande för dem.

Är hästen redo så är det väl lika bra att prema? Man vet ju aldrig vad som händer senare på säsongen? Dessutom blir premieloppen stökigare längre fram på året då man kör renodlade premielopp med kanske 10-12 orutinerade tvååringar. Ett orosmoment som går att minimera genom att prema tidigt och i lag med kvalhästarna.

Eller så kan man köra premie strax innan kval med sin startklara tvååring, det är bara att köra lite saktare än vad hästen kan....

Jag håller med övriga som säger att man ska köra premie så fort hästen känns stabil i dom farterna. Man vet aldrig vad som händer senare på säsongen.

Knapplån.

Tack alla för era svar.

Man hinner fundera mycket under natten när man är vaken.

Då får jag se hur hur hon känns framåt våren helt enkelt.

samma måste ju gälla kval- start.

Jag har en känsla av att jag väntat för länge med att kvala 4 åringen, blev lite över pedantisk och ville träna lite till... och lite till... och lite till.

Så nästan att det sliter mer än det gör nytta.

Nu står han dock på boxvila med uppskuret ben så kvalet är återigen någon månad bort.

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 050
Senast: shebeen
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 146
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 577
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar