Re: Fördel & nackdel med ranghög resp ranglåg hund
Jag har för tillfället tre ranghöga tikar (i samma hus

). Den ena är 12 år, den andra 6 år och den tredje 10 veckor. Ingen av dem är särskilt lika, förutom att de alla är dominanta och har väldigt klara gränser.
12-åringen är labrador, en rätt "mesig" hundras som har massa "will to please", dvs det blir aldrig några större problem mellan ledare och hund, inte med många andra heller. Hon har hög acceptansnivå och klarar mycket påfrestningar. Man märker hennes höga rang väldigt lite, hon gör inte så stor affär av det.
Hon som är 6 år är terrier och av helt annat virke. Hon tar gärna konflikter och står på sig in i det sista. Vi har haft våra duster, speciellt i trotsåldern (12-24 månader ungefär). Hon utstrålar dominans och viker inte heller undan för andra hundar. Hon skulle lätt kunna bita ett barn eller en annan männsika om hon blev provocerad, till skillnad från labben som man skulle få gå VÄLDIGT långt med för att en hotfull situatuon skulle uppstå. Helt enkelt tänder hon till lätt och jag har fått lära mig att läsa henne för att kunna hindra dessa situiationer. I övrigt är det en supertrevlig hund och det har aldrig inträffat något, mycket tack vare att jag kan läsa henne och har så pass bra kontakt med henne.
Den lilla var en sån som utmärkte sig i kullen, en tuffing. Och jag valde henne medvetet, även uppfödaren tror att hon passar mig bäst. Hon är av en något tuffare ras, men inte i klass med terriern. Jag har hela tiden märkt av hennes höga rang, antagligen kommer vi bli ovänner ett par gånger när hon blir könsmogen, men jag förväntar mig inte några större problem.
Helt enkelt, jag har hellre en ranghög hund, jag själv är en "ranghög" männsika som gärna tar plats, därför är jag rädd för att knäcka en ranglåg hund.
Kan ju passa på att tillägga att detta är enligt mig rasbetingat, du får oftast fler duster med en terrier än med en vallhund eller retriver. Detta beror på rasernas syfte och förmåga att kunna samrabeta med männsikor. Själv blir jag 100 gånger mer imponerad om jag ser en tjej med tysk jaktterrier på en lydnadstävling än om jag ser en schäfer eller labbe få samma poäng.
//E