Förbygel?

M-oaa

Trådstartare
Hejsan!
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.
När jag rider (framförallt hoppar eller rider ut) glider sadeln bakåt. Många säger; spänn sadelgjorden. Men, jag kan inte spänna den hårdare. Då sitter den alldeles för hårt.
Jag har en förbygel med inbyggd martingal. Då hade jag tänkt att jag kanske kunde knäppa bort martingalen så att det blir som att den "håller" fram sadeln på plats. Vad tror ni om det? Låter det helt knasigt?

Tacksam för snabbt svar! :rofl:

Sv: Förbygel?

Skaffa en sadel som passar :smirk:
En sadel som ligger rätt på hästen ska inte kana/glida åt något håll.
Så att försöka "spänna fast" en sadel som sitter dåligt på hästen med hjälp av en förbygel etc. fungerar inte...
Ta ut en duktig sadelutprovare till stallet och be om att få hjälp att hitta en sadel som passar, så slipper du det problemet...

För övrigt, Fel forum :idea: Utrustning tex. skulle passa bättre.

det kan funka som det är så att sadeln sitter bra för övrigt ( att den inte är för vid/smal eller klämmer någon stans ) och hästen är omusklad så den glider. har den alltid gjort det eller har den börjat glida nu?

Var ditt svar till mig? :crazy:
En sadel som ligger bra glider inte! Då ligger den ju inte bra...
Däremot kan man köpa en lite för vid sadel till en häst som håller på att muskla upp sig, om man inte vill byta sadel/stoppa om direkt när den musklat på sig lite. Men då rider man ju med fårskinnspad eller liknande under tills hästen har musklat sig...

nä givetvis inte. men om hästen är omusklad bak så sadeln glider för det så funkar det men en förbygel och pad.

Liknande trådar

Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 367
Senast: Blyger
·
Träning Jag är medryttare på en islänning, dock ingen tölt elelr pass på henne då hon är inriden som ”vanligt”. Tanken är att jag ska köpa henne...
Svar
9
· Visningar
1 171
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
Utrustning Hejsan! Jag har en D-ponny som sadeln glider fram på när jag rider. Sadeln ligger bra men hon är väldigt och då menar jag VÄLDIGT stor...
Svar
10
· Visningar
1 519
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama