Förbygel?

Problematisk

Trådstartare
Kanske en jättedum fråga :o Men finns det någon modell av förbygel som inte har en "brygga" över manken på hästen? Alternativt någon där den bara "finns där" men inte ligger an så mycket mot hästen?
PS high five ser inte ut att ha någon sån på de bilder jag sett? Däremot känns den onödigt dyr när jag bara använder förbygel några gånger i månaden, så har ni något budgettips som har liknande fästen för sadeln, eller på annat sätt är utformad så den inte "ligger an" mot halsen/manken, så tipsa :)

Min förbygel från equiline har en avtagbar brygga. Som ligger superlöst när den är på. Det beror ju lite på passform och sadel etc, och hur du spänner den. Många anpassar förbygeln så att mittpunkten på bogen är alldeles för låg. Den bör ligga precis där halsen börjar. :)

Finns många! Både billigare och svindyra. Köpte själv en av Charlies egna för ett par år sedan som har hållt sig superfin. 299 eller 399 om jag inte minns helfel.
Så finns det ju den gamla hederliga varianten med bred resår längs med bogen upp till sadeln :)

Finns många! Både billigare och svindyra. Köpte själv en av Charlies egna för ett par år sedan som har hållt sig superfin. 299 eller 399 om jag inte minns helfel.
Så finns det ju den gamla hederliga varianten med bred resår längs med bogen upp till sadeln :)

Jag har hittat ett par olika alternativ nu :):up:
Lutar mest åt en vanlig som är Y-formad, med resår. Billig och enkel, kanske inte skitsnygg men vad gör det. Egentligen tycker jag bäst om fempunktsfäste, men de brukar ha brygga och jag har hittills inte hittat nån sån som passar. Vet inte om det är hästen, sadeln eller förbygeln det är fel på, men den ligger an (för mycket) mot hästen och det känns inte bra.
Vanlig "rak" brösta i resår känns som att den riskerar att störa hästens rörelser mer än en Y-formad? Gillar inte hur de ser ut heller men det är ju som sagt egentligen en skitsak :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 555
Senast: anna_panna
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 281
Senast: Aifos
·
Utrustning Ska köpa ett nytt ländtäcke inför vintern och vill gärna ha lite tips! Vill ha: - Fleece eller ull i bra kvalitet, alternativt ngt...
2
Svar
24
· Visningar
2 322
Senast: Harmomini
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 486
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar