FÖrbud Att Rida

LadySara

Trådstartare
den vägskylten som finns som är gul med röd kant och ett streck löver en svarthäst med ryttare.. en förbud att rida skylt... visste ni att där får man kliva av hästen och leda den.....

den betyder enbart att man ej får rida men det finns inget förbud att man itne får leda hästen .. likadant med skylten som har hästoch vagn på sig där får man rida och leda hästen ....

Sv: FÖrbud Att Rida

Är du säker på det? Eller tolkar du själv ... ;)Trodde det gällde hästförbud överhuvudtaget...

Skulle tro att man borde få göra det :confused:
Skylten "förbjuden genomfart med fordon" (Rund, gul i mitten m. röd kant)- Du får inte cykla förbi eller efter skylten, men du får leda cykeln.

Så varför inte samma med häst?

den vägskylten som finns som är gul med röd kant och ett streck löver en svarthäst med ryttare.. en förbud att rida skylt... visste ni att där får man kliva av hästen och leda den.....

den betyder enbart att man ej får rida men det finns inget förbud att man itne får leda hästen .. likadant med skylten som har hästoch vagn på sig där får man rida och leda hästen ....

:rofl: :idea: :devil: :angel:

*springer genast och sadlar hästen*

De må vara att du har rätt... Men innan man hävdar den rätten tycke jag man skall fundera några gånger vad anledningen till att skyltet finns där den finns.

Anledningen och syftet är nog att man inte vill ha hästar på fel sida om skylten.

Förbud mot ridning.
Innebär inte förbud mot ledande av häst.

Förbud mot trafik med hästfordon.
Innebär inte förbud mot ridning

kopierat direkt från vv:s egen h-sida.. de stod under varsin väg skylt

Jo det visste jag. Har jag gjort många gånger. Oj oj oooj vad provocerande det är :angel:

japp rejält... i ett stall för mååånga år sedan sattes de upp en sådan skylt på en allmän väg:mad:

red vi åt de hållet satt vi av å ledde pållarna förbi.. satt sen upp i skogen....

men kom man från skogen red vi hela tiden för de satt ingen skylt från de hållet...:angel:

Vi har en sån skylt där med den ridande hästen. under står det en extra skylt om att det är tillåtet att rida på vägens mitt.. lite dubbelmoral kanske?

haha.. fast de kan jag förstå faktiskt .. för många vägar blir väldigt förstörda av oss som rider... eller iaf upptrampade beroende på hur många häster och hu ofta...

Jo visst är det så :P fast nu har timmerbilarna förstört det hela så nu tycker jag nog de inte borde spela ngn roll. Står förbud mot bilar med.. eller kalrt skylten låg i diket sist jag va där... i förgår eller ngt :P

Så "inget" förbud mot genomkörande bilar inte :P haha

Ja det visste jag! där jag har min häst är det förbjudet att ride en liten bit på en av mina ridvägar. Där hoppar jag av och leder min häst de 50 m det avser hoppar sedan upp och rider igen!

Vi har en sån skylt där med den ridande hästen. under står det en extra skylt om att det är tillåtet att rida på vägens mitt.. lite dubbelmoral kanske?

Nä, det tycker jag är rätt så snällt? Att man tillåter ridning där vägen inte blir förstörd (eller där det inte spelar så stor roll att den blir upptrampad)

Fast jag undrar om det är rätt med en sån tillägsskylt. Jag menar, med förbud så är det väl antingen eller, antingen så får man rida, eller så får man inte.

Jag tycker det verkar lite knepigt :crazy: Vad gör det om man sitter på hästen eller går bredvid??! Om man går bredvid hästen blir det juhe ändå ännu mer upptrampad mark om det är det vissa sätter upp skyltarna för.. :p
Men jaja... Det är juh ändå lite rimligt att man kan leda hästen vid sådana punkter! :D

"Hejja alla ryttare och hästar" :bow:

De må vara att du har rätt... Men innan man hävdar den rätten tycke jag man skall fundera några gånger vad anledningen till att skyltet finns där den finns.

Anledningen och syftet är nog att man inte vill ha hästar på fel sida om skylten.

Förmodligen helt rätt...
En annan aspekt är att många såna skyltar inte gäller alls för att tillstånd från kommunen saknas. Man kan inte bara sätta upp en trafikskylt själv, och tro att den gäller, för så är det inte.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 540
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 099
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar