Förböjning??

Sv: Förböjning??

Jo, men jag menar att man fokuserar ju inte på framdelen för framdelens skull utan för att komma åt bakdelen. Om fokus stannar vid framdelen blir det ju ingenting av det. (inte mer än en böjd hästhals)

Jag tycker du har en väldigt aggressiv ton.
Det är jätte tråkigt. Jag tror att du missuppfattar mig.
Vad har du själv för ton i din frågor till mig? :bow:

Du har inte sett mig rida men förutsätter att jag inte vet vad jag sysslar med.
Nej, det är helt sant! MEN
jag utgår bara ifrån det du skriver. Och annat bryr jag mig inte om i diskussion, eftersom det är något som jag inte kan förhålla mig till.

Jag har aldrig påstått att du inte vet vad du gör, men i dina beskrivingar så finns det luckor som tyder på att du talar om saker på ett annat sätt än det du gör i verkligheten. Eller vad beror detta på? Det är vad jag undrar över.

Ditt pedagogiska sätt att beskriva din träning kan vara till hjälp för många som läser tråden.
Jag är ingen internet ridlärare, och har inga ambitioner om att vara det. Då får du vända dig till andra som axlat den uppgiften.:angel:

Du skriver till exempel att jag inte kan ta emot kommunikation från hästen, nehe, har du sett min häst? Vet du vem jag är, och hur jag rider?
(Det är du som i utgångspunkten berättat att kommunikationen inte fungerar.) Jag blev fundersam på vad i kommunikationen som inte fungerade.
Jag svarar bara på det du själv skrivit och hoppas att det ska föra dina förklaringar ett steg längre.
Tyvärr så tar du det personligt och då kan inte diskussionen växa.

Behöver jag se din häst, eller veta vem du är eller se hur du rider, för att kunna förhålla mig till en text?

Det du försöker förmedla går inte fram, på grund av jag blockeras av ditt opedagogiska sätt att skriva.
Japp, det har du alldeles rätt i, för att jag har inte dom samma ambitionerna som en internet-ridlärare.
Min tanke är att det är du själv som ska bidra till att dina , mina och andras frågeställnigar växer och utvecklas. Ser du skillnaden?
:confused:

Det är synd tycker jag, för du har säkert massvis att dela med dig av.
Det är inte vad som är intressant, när man själv sitter på en annan plats. Läsa böcker och citera eller gissa kan vem som helst görra.
Är det dina förväntningar, att få undervisning via internet?
Många gånger när man lärt sig något och är ganska bra på det, så tror man att detta är den enda vägen. Men allt eftersom, så inser man att man egentligen ingenting vet... Kanske något värt att tänka på. ;)
Ja, det tror jag att du säkert kan ha stor nytta av. :cool:
Specielt i detta inlägget, för nu kanske du ser det i ett annat perspektiv?

Mitt inlägg var nog mer menat till den allmänna diskussionen inte så mycker riktad till dig. ;)

Du vet jag att du tänker på samma sätt som jag om just detta iaf.

Jag orkar inte repetera mig för dig en gång till rikkan. Av det du skriver förstår jag att du bara är ute efter att vinna poäng till dig själv. Fast jag har gjort mitt bästa för att förklara hur jag menar, går du lös på det första inlägget där jag skrev att hästen inte förstod (oh my gosh shoot me for using the wrong word!) vad jag menar. Jag skrev sedan att kommunikationsbristen säkert berodde på mig. Jag har inga problem med att erkänna att det är jag som gör fel. Men det är ju trots allt så att om man riden en häst som är helt grön måste man genom tryck förklara vad man menar att hästen ska göra.. Du kanske kan sätta dig på en helt oriden häst och få den i öppna genom att bara ändra dina vikthjälper eller telepati. Men det kan inte jag, och jag har sett få (om någon) människor kunna göra det utan att ibörjan vara extra tydlig. Min häst tar inte skada! Jag skulle vara väldigt intresserad av om du delade med dig av dina träningsmetoder, balans, kroppshållning i en öppna på en grön häst.

Och du har rätt, det finns garanterat luckor i min träningsmetod, men hur du kan hitta dem utan att se mig rida tror jag är svårt.

Det blir ju tyvärr tråkigt att diskutera med dig då du snöar in på detaljer, och ord. Sorry men detta är sista posten från mig, till dig i denna tråden.

Har fått lära mig en form av "förböjning" som avslappning i framridningen för hästar som är väldigt låsta vid nacken/bakbenen.

Man rider in på en liten volt, tar ett ledande tygeltag, sitter i böjande sits med inner sittben väl framtaget och driver med inner skänkel vid sadelgjorden. Så fort hästens inner bakben träder in under så ges eftergift. Och så börjar om.

Spända hästar svarar väldigt bra på detta, de söker sig framåt neråt och frustar. Överböjningen är i sig inget mål men skulle hästens hals bli överböjd för att få den att följa inner tygel så blir den.

Det man gör är att sidledes sträcka halsen för att få bort spänningar i nackmuskulaturen, be hästen att trampa in under sig och länga halsen. Man lär hästen att även följa inner tygel.
Varför många hästar förböjer sig i tex öppnor är för att de inte följer med framdelen för innertygel utan bara viker sig i halsen.
Utan att förminska yttertygelns betydelse då man leder in framdelen.

Den här övningen fokuserar en del på hästens framdel, och jag tycker att man i vissa fall måste få fokusera på framdelen utan att då glömma bort att allt naturligtvis sitter ihop, och att det är från bakbenen formen kommer. Kommer ihåg ett ridordspråk: kan man kontrollera bogarna kan man kontrollera hela hästen.

Detta har jag fått lära mig av en ridlärare som rider klassisk dressyr. Och är mycket noga med att man rider bakifrån och fram med sits.

En ridlärare kan ju be en vara lite övertydlig med en oskolad häst och det är kanske det som ovanstående ville..?

Att rida skolor i överböjning kan jag däremot inte se nyttan i, har hästen lärt sig böja korrekt på volt ska man inte längre behöva överböja i skolor. Det kopplar bara i sär nacken och resten av hästen.

/önskan

Hon jag tränar för är iallafall ärlig och hon kallar det förvisso oxå böjning men när man frågar så "erkänner" hon att det egentligen inet handlar om böjning utan bara om att hantera hästens bogar.
Jag skulel vilja våga vara så fräck att jag påstår att det enda överböjning rätt utförd gör är att få hästen att sluta hänga på innerbog och innertygel.Det har inget som helst med BÖJNING att göra.

Förböjning = hantering av bogarna.
Och hur kommer man då från hantering av bogarna till en korrekt böjning?
Genom att fokusera på framdelen?

Naturligtvis finns det ingen mirakelövning som fixar ett problem direkt. Det jag menar, ifall jag var otydlig är att man kan sträcka en häst sida på detta sätt, få dem att tänka framåt neråt och få dem mjukare i sidan. Släppa efter lite i nacken. Slappna av. Det är inte böjning utan en hjälp att få hästen att sträcka ytter sida. Och en hjälp att förtydliga för hästen att när jag leder med inner tygel vill jag inte att den ska ta halsen åt sidan utan jag vill ta med bogen.
Och ja du kan rida öppna genom att placera bogarna och hålla kvar hästens bakdel på spåret (mycket förenklat förklarat!)

Har aldrig sagt att det handlar om en korrekt böjning, skrev i mitt första inlägg att det handlade om förböjning. trådskaparen undrade över all förböjning innom ridningen. Och jag svarar utan att för den delen förspråka böjd hals rak kropp öppnorna som man ser, att på vissa hästar kan det behöva överböjas lite för att få de att förstå vad man vill åt. Har aldrig skrivit att förböjning är lika med hantering av bogarna. Det kan lika gärna vara okunskap...

Har du en häst som går slutamässigt så är det inte baken du ska trycka ut utan bogarna som ska in...

man ska aldrig i ridningen bara fokusera på en sak som du säkert är medveten.
få hela hästen rätt placerad handlar om många saker. Men du KAN få en häst rätt placerad genom att flytta bogarna (men då måste du även se till att de andra delarna inte flyttas med bogarna....) har du en häst rätt placerad på en volt så är hästen i böjning.... Då menar jag inte att du MÅSTE/SKA förböja för att komma till en korrekt böjning. Man ska inte korrekturrida om det inte behövs.

Däremot anser jag att förböjs hästarna i skolorna kanske man ska ta och få till grunden först, hitta böjningen på volten.

Nej, man kommer inte dit utan att släppa fokus på framdelen. Men jag förstår dem som har fokus på framdelen. Det är MYCKET lättare att rida då, skolorna går som en dans :angel: :crazy: :eek: :cool: :D

Jag kan inte förstå varför du ska vara så otrevlig mot alla:confused:

Du påpekar ett flertal gånger att du inte vill vara någon internetridlärare, men se det tror jag att du vill:devil: :devil:

Ditt problem är bara att du är så osympatisk och dålig på att uttrycka dig:angel:

Har nu sett fler inlägg från dig och de är lika aggressiva allihop:eek:

Var inte så förbannad på alla, så blir det trevligare även för dig:idea:

Det jag menar, ifall jag var otydlig är att man kan sträcka en häst sida på detta sätt, få dem att tänka framåt neråt och få dem mjukare i sidan. Släppa efter lite i nacken. Slappna av. Det är inte böjning utan en hjälp att få hästen att sträcka ytter sida. Och en hjälp att förtydliga för hästen att när jag leder med inner tygel vill jag inte att den ska ta halsen åt sidan utan jag vill ta med bogen.
Och begreppsmässigt var kallar man en sådan övning?
Jag börjar tro att det är många olika övningar som går under begreppet böjning och kanske även under termen överböjning. Det är mycket intressant att höra olika förklaringar.

Har aldrig skrivit att förböjning är lika med hantering av bogarna.
Men har jag påstått att du sagt det? Jag skrev det för att det var kanske något att fundera på och ta ställning till, iförsta hand till Djurjouren...

Har du en häst som går slutamässigt så är det inte baken du ska trycka ut utan bogarna som ska in...
Men om man har en såda häst, var sitter svagheterna som man bör jobba med? framtill eller baktill?

man ska aldrig i ridningen bara fokusera på en sak som du säkert är medveten.
Visst är jag medveten om detta, men jag ställer dessa "otrevliga" frågor för att jag ser att det finns begrepp att reda ut. Inte för att, som några verkar tro, vara otrevligt. Det är innehållet i texen jag vill åt, inte personerna som skriver.

Man ska inte korrekturrida om det inte behövs.

Däremot anser jag att förböjs hästarna i skolorna kanske man ska ta och få till grunden först, hitta böjningen på volten.
Kan det i extrema fall gå så långt att man först måste hittar styrkan, för att sedan kunna utföra böjning på volten? :confused: :smirk:

Man kan säga saker på olika sätt!!
Jag är inte heller den trevligaste i alla lägen, men du är värre!!

Tycker bara att du ska tagga ner.:cool:

Försök att vara lite ödmjuk och bemöt folk på ett trevligare sätt:idea:

Jag är inte förbannad. För jag har inget att vara förbannad över.
För att du ska kunna dra den slutsatsen så krävs det att du själv är förbannad, för annars han den negativa känslar inte funnit sitt uttryck. Det är så det fungerar.

Visst kan man säga saker på olika sätt, precis som man tolkar saker på olika sätt eller hur??

Pedagogiken i mina svar blir för dig opedagogisk eftersom du letar svaren på ”fel” ställe.
Läran är det du själv svarar, reflektioner, av hur du tolkar det som sagts. Det är det enda som du tillfullo kan förstå, eftersom det har en förankring i din verklighet. Allt annat som sägs är ju inte din sanning, utan illusion baserat på förväntningar. Jag bjuder inte på förväntningar.

Reflekterar du över dina egna svar?
Eller är dina egna svar bara reaktioner på i ditt tycke mina dumma svar eller fel tolkningar? Då kan jag förstå att du retar dig på mina högst opedagogiska frågor.

Frågorna eller texten jag kommer med är inte ett på förhand tänkt, logisk svar. Inte undervisning. Ser du skillnaden?
För att förstå dig själv så är Dina svar du ska fundera på. Det är endast dessa som är intressant för dig i rent utvecklingssyfte.
Svaret (som blir din sanning) från dom ”opedagogiska” frågorna talar om exakt var du är och vad du behöver lära dig för att komma vidare. Analysera gärna detta.
Någon måste ställa frågor för att någon annan ska möjlighet att reflektera, annars stannar allt. Nu upplevs dessa frågor som högts opedagogiska och därför behöver man heller inte ta dessa personligt, eller hur?

Vi kan använda eftertanke, även om meningarna som vi stött på inte är formulerade efter våra förväntningar. Detta skapar reflektioner.
Vi behöver inte ta det som skrivs personligt, utan kan välja att se det som en text, något separat från oss själva. Det är valfritt. Precis som allt annat så väljer vi om vi ska tolka det vi läser positivt eller negativt.

Jag förstår precis vad och de andra användarna menar, du behöver inte uttrycka dig perfekt jag förstår dig ändå.:D

En del verkar gå igång på att antingen smula sönder det folk skriver.
Eller ger fan i och bemöta utan bara bollar tillbaka

Det är respektlöst

Skit i det - Det är bara ännu ett troll som inte skall matas

*KL*
Jag tycker att i de flesta stilar finns ngt man kan anamma.
Jag rider inte Barock men kan köpa vissa delar.
Läste Kap 8 i Daniels bok och det verkar vara vettiga åsikter.

När jag ridit för Lussanelever har vi böjt ganska mkt för att sen ha mkt lättare att rida alla krumelutter.
Jag lade in en metod i tråden "lära ponnyn Passage".
Där jag överböjer halsen o lär hästen att följa mitt säte.
Vi kan kalla det Bollfenomenet.
För att hålla en boll i studs krävs det lite olika teknik på låg höjd resp. högre höjd.
tekniken du använder med handen kan göras med sätet o Bollen jmfs med hästen.

Det blev Ramaskri!
Man får absolut inte böja halsen.
Utan man SKA samla hästen spikrak!
Då är saken den att man då också varnar folk för att försöka göra detta själv. Man hänvisar till att det är skadligt och att hästen kan bli istadig.
Ja, om man bromsar o gasar samtidigt.
Detta ska bara vara för de som är mkt duktiga o på vilken nivå är man då?

Det enda som jag tycker är fel, är att man KONSTANT rider hästen som en Banan, 365 dgr om året o ute i skogen. Jag tror att man har missförstått sin tränare.
Man måste bli färdig ngn gång

Senast ändrad:

Kan du komma med en beskrivande förklaring där en variant av "Bollfenomenet" kan fungera som uppvärmning även för den mindre skolade ryttaren/hästen? :smirk:

Jag tänker inte gå in igen på "min" passagemetod.Men för de som har svårt att sitta ner i traven eller att vara följsamma så kan man:

Tänk efter. Åker eller skumpar jag bara med hästen?
Alla har väl lärt att man ska Rida hästen?
Man kan inverka med sätet på olika sätt o mer eller mindre aktivt.
Det är du som bestämmer vilken takt ohastighet som den ska gå i.

Det är här som Bollen kommer in.
Om du nu tänker att du vill ha en lite snabbare takt, kan du driva på den framåt med skänkeln sen "sätter" du takten som du vill ha med ett lite stötande säte(handens frekvens för att bibehålla bollens studs på den höjden).
Vad händer om du slutar att studsa bollen?
JO, studsen avtar för att sen sluta.

Prova också att sätta igång hästen genom att bara spänna magmusklerna. Funkar det -beröm.
Detta är svårt på ridskolehästar som blir lite avtrubbade när de hela tiden får lite olika hjälper(ryttarens balans,benlängd o ibland helt fel kommando).

Att spänna magmusklerna funkar oxå när man vill få hästen att ta i lite mer.
Vet nu ej på vilken nivå du är, men fråga gärna om du inte förstår.
Vill sen tillägga att det inte är så lätt att förklara en känsla.
MVH Axel

Susan skrev:
Jag förstår precis vad och de andra användarna menar, du behöver inte uttrycka dig perfekt jag förstår dig ändå.:D

En del verkar gå igång på att antingen smula sönder det folk skriver.
Eller ger fan i och bemöta utan bara bollar tillbaka

Det är respektlöst

Skit i det - Det är bara ännu ett troll som inte skall matas
Det har du rätt i:smirk:

Rikkan skrev:
Jag är inte förbannad. För jag har inget att vara förbannad över.
För att du ska kunna dra den slutsatsen så krävs det att du själv är förbannad, för annars han den negativa känslar inte funnit sitt uttryck. Det är så det fungerar.

Visst kan man säga saker på olika sätt, precis som man tolkar saker på olika sätt eller hur??

Pedagogiken i mina svar blir för dig opedagogisk eftersom du letar svaren på ”fel” ställe.
Läran är det du själv svarar, reflektioner, av hur du tolkar det som sagts. Det är det enda som du tillfullo kan förstå, eftersom det har en förankring i din verklighet. Allt annat som sägs är ju inte din sanning, utan illusion baserat på förväntningar. Jag bjuder inte på förväntningar.

Reflekterar du över dina egna svar?
Eller är dina egna svar bara reaktioner på i ditt tycke mina dumma svar eller fel tolkningar? Då kan jag förstå att du retar dig på mina högst opedagogiska frågor.

Frågorna eller texten jag kommer med är inte ett på förhand tänkt, logisk svar. Inte undervisning. Ser du skillnaden?
För att förstå dig själv så är Dina svar du ska fundera på. Det är endast dessa som är intressant för dig i rent utvecklingssyfte.
Svaret (som blir din sanning) från dom ”opedagogiska” frågorna talar om exakt var du är och vad du behöver lära dig för att komma vidare. Analysera gärna detta.
Någon måste ställa frågor för att någon annan ska möjlighet att reflektera, annars stannar allt. Nu upplevs dessa frågor som högts opedagogiska och därför behöver man heller inte ta dessa personligt, eller hur?

Vi kan använda eftertanke, även om meningarna som vi stött på inte är formulerade efter våra förväntningar. Detta skapar reflektioner.
Vi behöver inte ta det som skrivs personligt, utan kan välja att se det som en text, något separat från oss själva. Det är valfritt. Precis som allt annat så väljer vi om vi ska tolka det vi läser positivt eller negativt.
Herregud! Kom ner på jorden:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

SUS:Kunde inte låta bli, men nu är det färdigmatat:cool:

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
503
Senast: Oknytt
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 752
Senast: förvirrad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?