förböjer sig!

S

Sellan

tips på att få hästen att sluta förböja sig?
går som en ostkrok (in med rumpa och hals som på en 3metersvolt) när det egentligen är 20meters.. försöker hala in på ytter utan vidare resultat-...

Sv: förböjer sig!

Ta ett upplyftande tygeltag utan att hästen får hänga i handen.
Tryck inte ner händerna mot manken. För båda händerna uppåt-framåt.

Kontrolera först att du sitter rakt över hästen och inte viker dig i din innersida.
Det är ytterhjälperna du måste få igenom. Främst den yttreskänkeln. Tar inte hästen ytterskänkeln? Gå tillbaka till ruta ett, börja i skritt på rakt spår och se till att hästen flyttar sig undan skänkeln. Börja sedan om på volten, försök rakrikta hästen så mycket som möjligt och flytta in framdelen för din yttreskänkel och vikthjälper.

Du kan också prova med att ställa å böja utåt några steg (eller tills du fått igenom den öskade ställningen å böjningen...) Gå sen tebax till att vara "normal" böjd på volten, om de inte finka ställ igenom utåt igen... Men se till att få igenom och h*n släpper igen ställning å böjning utåt innan du återgåt till den vanliga ställningen. Prova! De funkade för mej.

Lycka till!

Finns en övning där du rider på volt, när du känner att hästen förböjer sig rider du bara rakt fram ur volten och rakriktar hästen för att få koll på ytter sidan. När du har hästen på jämn båda tyglarna gör du en vändning och sedan in på volten igen.. Svårt att visa en bild men det är iaf väldigt bra.

En annan sak du kan göra är att göra en volt åt andra hållet. Rider du t ex på stora mittvolten i vänster varv kan du göra en 8-10-15m volt (beroende på hästens utbildningsnivå) åt höger för att få koll på yttersidan.

Är hästen såhär i båda varven eller bara i ena?

lite olika, hon är inte så skolad, ska få börja rida henne helt om 2veckor, vill lära mig så mycket som det går innan dess så att man är lite "förberedd"...

Liknande trådar

Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
702
Senast: Amha
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
959
Senast: igbest
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 155
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar