Förbjudet att tuta/störa/skrämma en häst?

R

Rebelette_Isa

HEj, vet inte vart jag ska lägga den här men. Finns det nån lag eller nått liknande om att man inte får tuta eller avsiktligt skrämma en häst? Har hänt då vi ridit på en väg där man bara får rida på sjösidan (vilket vi gör. MEN en häst kan bli rädd och trippa över till andra sidan) Det har kommit en kärring (ärligt talat) på cykel som tutar med en sån där tuta som barn ofta har på sina cyklar och gormat o skrikit och skällt ut oss riktigt.. Skulle bara vilja veta om man kan tala om för sånt folk att man inte bör tuta på en häst.. Finns ju nervösa knippen, som "min" tös kan vara.

Sv: Förbjudet att tuta/störa/skrämma en häst?

Visst borde det vara förbjudet! Vårdslösa bilister kan orsaka stor skada för både häst, ryttare & sig själva. Vad många bilförare nog inte vet är att händer det en olycka med häst - Är det de som blir skyldiga, oavsett om det är bilföraren eller hästen som orsakade olyckan.

Så de borde tänka sig för. //Linda

Åh. Blir så trött på sådana idioter. Var ute och red på en mindre väg där det brukar gå mycket hästar. Kom en bil bakifrån och skulle köra om. av någon andleding börjar han tuta när han är strax bakom oss och tutar hela vägen förbi oss. Som tur är, är min häst av den coola sorten, han klippte inte ens med öronen. Men jag blev så förbannad, gav honom fingret och svor högt. Finns ju hästar som blir rädda.

tror inte att det finns någon lag på detta, men vägverket osv. talar ju uttruckligen om att man som bilförare/ cyklist ;) ska ta det mycket lugnt när man möter ekipage i trafiken, inte tuta samt undvika andra höga ljud som kan verka skrämmande för hästar. men om något skulle hända, om man tex. är ute på nån häst som har nerverna utanpå som faktiskt blir skräckslagen när tanten börjar tuta, och man skulle åka av och skada sig och tappa hästen el. dyl- ja då tror jag att det går alldeles utmärkt att anmäla personen för vårdslöshet i trafiken. Det är ju sjukt att en del inte fattar att de inte kan bete sig som idioter när de möter ridande ekipage!!:mad:

I tonåren mötte jag några som jag inte var så där jättepolare med. De kom med sin epatraktor, jag på lånad häst.
De skulle vara coola och tutade med signalhornet.
Hästen blev inte rädd utan aggressiv och skulle gå till attack mot motorhuven.
Fan vad spaka de blev.

Detta är en "banvall" där man rider, går och cyklar. Vi får rida där men de vill att vi rider på sjösidan så att inte hela vägen blir gropig. Vilket den bara blir om det är blött. Men det måste väl ändå gälla så att även om det är en cyklist som tutar så är det deras fel? vet ju inte riktigt vad man ska säga till en skrikande kärring som vägrar lyssna.. :/ Det där med bilister är ju också hel skumt :o fattar inte hur de kan med att tuta. Är ju ett djur de stör. Inte så många som fattar det :)

Jag var ute och red ikväll, red förbi en sommarstuga där det satt några gubbar och firade midsommar, och när dom ser att jag rider förbi klappar dom jättehögt, hästen gör inte så mycket då men när jag red förbi igen klappar de massor av gånger och skriker efter hästaen och undrar om dom får klappa den :smirk:

Och i tidningarna blir det hysteri om att ungdomar dricker :smirk:

HEj, vet inte vart jag ska lägga den här men. Finns det nån lag eller nått liknande om att man inte får tuta eller avsiktligt skrämma en häst? Har hänt då vi ridit på en väg där man bara får rida på sjösidan (vilket vi gör. MEN en häst kan bli rädd och trippa över till andra sidan) Det har kommit en kärring (ärligt talat) på cykel som tutar med en sån där tuta som barn ofta har på sina cyklar och gormat o skrikit och skällt ut oss riktigt.. Skulle bara vilja veta om man kan tala om för sånt folk att man inte bör tuta på en häst.. Finns ju nervösa knippen, som "min" tös kan vara.

Givetvis får man inte skrämma hästen och tanten borde ju inse faran själv om hon skrämmer upp en häst och sitter på en cykel. Vilken tok.

Om det är en allmän väg som går längst en sjö som du talar om, då finns det inget som säger att du måste rida på någon speciell plats på vägen, mer än att du precis som annan trafik håller till höger.

Är det däremot en gång/cykelled som du håller dig på och fått tillstånd att hålla dig utanför i kanten, då är du värre ute. Där får du egentligen inte vara. Hästar får framföras på allmän väg, ej gång eller cykelvägar eller trottoarer. Hästar får också framföras i skog och mark, med samma rätt som allemansrätten ger fotvandrare.

Hälsning Maja

Detta är en "banvall" där man rider, går och cyklar. Vi får rida där men de vill att vi rider på sjösidan så att inte hela vägen blir gropig. Vilket den bara blir om det är blött. Men det måste väl ändå gälla så att även om det är en cyklist som tutar så är det deras fel? vet ju inte riktigt vad man ska säga till en skrikande kärring som vägrar lyssna.. :/ Det där med bilister är ju också hel skumt :o fattar inte hur de kan med att tuta. Är ju ett djur de stör. Inte så många som fattar det :)

Låter som någon form av vandring- och gångbana med ridförbud. Så givetvis kan du inte rida bredvid den om din häst inte kan hålla sig där den skall. Sedan skall ju givetvis inte tanten skrämma hästen. Båda felar.

Hälsning Maja

Jag vet vilken väg det rör sig om och hästekipage är tillåtna där. Det är en gång- och cykelväg men kommunen har tillåtit ridning längs den (förutom en kortare sträcka). Det finns en (oskriven?) överenskommelse om att ryttare ska hålla sig på ena sidan av den för att underlaget ska hålla bättre. TS har alltså all rätt i världen att rida där. :)

Jag tycker att man ska få säga ifrån! Om man skulle ha otur så kan det hända en olycka...
Det finns en galen gubbe i mitt område och om man möter honom får man hoppa ner idiket. Annars är risken väldigt stor att man smäller i bilen! Ursch för sånna människor!! :mad:

Mvh
Jozzy

Jag tror att det står skrivet något typ: "..man bör undvika att använda signalhorn...". Om en häst kommer lös på vägen kan det ju vara bra att kunna "skrämma iväg den" för att undvika olyckor men när ett ekipage kommer... Har själv varit med om det flera gånger, bl a när jag lett hästen över vägen och bilisterna var tvugna att sakta ner lite, när jag bara vistats på vägen och en gång när vi höll på att bli påkörda. Sista gången kanske tutan faktiskt fyllde en funktion eftersom hästen var mit ute på en 70 väg och for omkring. Annars är det helt oförsvarbart att använda tutan, någon lag borde ju säga att man inte medvetet får orsaka en farlig situation, inte bara hästen och ryttaren utan även andra bilister kan ju drabbas..

Precis som andra har påpekat är det inte lagstadgat att man inte får tuta på en häst, men under körkortsutbildningen poängteras det (konstigt nog, sunt förnuft är tydligen bristvara) att när man åker bil kring hästar bör det ske med stor försiktighet.

***delvis knapplån***

För några månader sedan var jag ute och körde med Besten, och fick möte med en lastbil precis under en vägbro. Då lade sig lastbilschauffören på tutan:eek:
Det gick lyckligtvis bra den gången, men jag lovade mig själv att hädanefter alltid lägga mötande lastbilars regnummer på minnet. Gud nåde den lb-chaufför som gör så mot mej en gång till :devil:

Immer

:eek:f*n vad rädd jag hade blivit!vid såna tillfällen är det skönt när hästen inte reagerar:bow:

har mött en o annan I*D*I*O*T på vägarna ,men har faktiskt blivit glatt överaskad av hästens betende (jag livrädd,hästen lugn).

Mvh Arabizar

Att avsiktligt skrämma en häst får man inte göra, en vän till mig blev jagad med traktor, dom gjorde en anmälan och allt kom upp till rätten. Min vän vann och gubben som kört traktorn åkte på saftiga böter.
För övrigt så fanns det då även två vittnen som kunde intyga händelsen osv.

Hur det är med tutan vet jag inte. Det är ju ett redskap som delvis är till för att uppmärksamma folk, så bäst vore det väl egentligen att träna hästar till att inte vara rädd för tuta - precis som man vänjer dom vid att inte vara rädd för billjud osv.

Själv önkade jag att hundspann hade tutor, dom hör man aldrig...

Var ute och red igår, då jag mötte en fyrhjuling som kom hur snabbt som helst!! Men killen var schysst och stannade och stängde av motorn. Min häst reagerade inte så mycket, men om vi hade varit flera så hade vi nog krockat, för vägen var smal. Sånna gånger är guldvärt, när det stannar och åker iväg efter ett tag, när man ridit iväg en bit. Det är snällt! :bow:

Mvh
Jozzy

Det finns människor av alla de sorter, både respektlösa bilförare och ryttare på häst. Bilar som tutar och ryttare som vägra flytta på sig när man kommer med bil eller moped:devil:

När jag var ute och red förra veckan så kom det tre stycken ungdomar på moppe.
De försökte vara "coola" och tänkte skrämma min häst, som naturligtbvis blir rädd av deras tutor, och hoppar EMOT deras moppar, med slängande huvud och sprattlande ben. Varpå jag hör den ena skriker:
- AH OH SHIT MIN LACK! NEEJ!
Det var väldigt roligt :rofl:

de skrämmer nog inga fler hästar på ett tag

Där jag brukar rida är det inte särskilt många "tokiga bilförare", men det kanske beror på att många har häst där, och de vet hur det är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 927
Senast: Zaria
·
Övr. Hund Man läser ibland om hundägare som fått skit för att ha haft sin hund lös osv. fast inget hänt. Vi ska vara TACKSAMMA att vi faktiskt får...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 723
Senast: claire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar