Förbjuda hundrastning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

isafore

Trådstartare
Vet inte vart tråden skulle ligga, är ju egentligen inte en hundfråga men det handlar ju ändå om hundar. Mod får gärna flytta den rätt :-)

Jag är nyinflyttad i en BRF. På Våran gård sitter typ 100 skyltar om hundrastning förbjuden. Gården är inte stor, men jag skojar inte. Det sitter flera skyltar på varenda liten gräsplätt.

Jag har 2 st 4 mån valpar här hemma, nyligen kommit till Sverige och är inte rumsrena för 5 öre. När jag går ut med dom så kissar dom på första bästa gräsmatta, vilket jag berömmer och tycker är bra för rumsrenheten. Nu råkar ju dessa gräsmattor vara förbjudna att rasta hunden på ;-) men vad ska vi göra? Närmsta gräsmatta utan skyltar ligger 10 min promenadväg bort. Vi kommer absolut aldrig skälla på eller dra bort våra valpar när dom kissar.

Nu har någon satt upp en lapp på dörren, utifrån, med texten "Det är apsolut förbjuden att rasta hundar på gården". Ska jag skratta eller gråta? Vi rastar givetvis inte vår vuxna hund på gården, och vi rastar heller inte valparna där utan dom kissar vid förbipasserande. Valparna kan ju inte fot eller något sådant så det är ju svårt att inte få dom att sätta sig och kissa.

Och ja, självklart plockar vi upp ev bajs.

Kan vi bli vräkta? Kan vi få böter?
Det tåls att tilläggas att gården i övrigt är full av fimpar, snusprillor, ciggpaket, frigolitbitar, snorpapper (?) mm

Sv: Förbjuda hundrastning?

Lite nyfiken, varför väljer ni att flytta till denna plats och med 2 valpar när ni vet att det inte är tillåtet att rasta hundarna där? Hur tänker man då? Självfallet ska man respektera förbudet att rasta hundarna på gården, att andra skräpar ner är knappast en ursäkt.

Eh, när vi bestämde att valparna skulle bo hos oss så bodde vi inte här. När vi flyttade in visste vi inte om skyltarna. Har du fått svar på dina frågor?

Kan jag sätta upp skylt om att nedskräpning är förbjudet, för valparna tuggar på det? Eftersom någon satt upp skyltar ang deras störningsmoment.

Kan du inte försöka hålla en dialog med dina grannar? Hur stor förening är det? Tänkte om du kanske kan prata med ordförande och få ok på att rasta valparna där tills de är rumsrena eller något sånt?

Hur lyckas ni missa skyltarna? Det är inte så att de kunnat begravas i snö denna vintern direkt. Är man beroende av att rasta hundar och i synnerhet hundvalpar så kollar man väl upp omgivningen om det är lämpligt, med eller utan skyltar.

Jo, vi ska försöka med ordförande här är inte direkt trevlig om man säger så..

Det var mörkt vid visningen och jag har aldrig varit med om såna här skyltar tidigare därav kollade jag inte direkt extra efter såna skyltar. Hundrastningsmöjligheterna här är jättebra om man promenerar en bit o det visste jag sen innan. Valpar har jag aldrig haft problem med tidigare att bara kissa av fort ute på gården därav trodde jag det funkade lika här. Dumt av mig eller inte, det var inte dina frågor jag var ute efter utan ett konkret svar på mina frågor.

Jag har svarat, är det förbjudet så är det, och ja i extremfallet kan det leda till vräkning.

Det är väldigt vanligt att det finns skyltar för att hundrastning är förbjudet på innergårdar och dylikt. Om ni inte vill hamna i konflikt med grannar och styrelse det första ni gör, hade jag burit valparna en bit från gården och låtit dom kissa där istället. SÅ långt kan det inte vara till nästa gräsplätt att låta valparna kissa. Det blir ganska fula fläckar i gräsmattan när solen legat på några gånger där hunden kissat...

Jag har svarat, är det förbjudet så är det, och ja i extremfallet kan det leda till vräkning.

Jag vet inte, men googlade och fick fram det här:

Rent juridiskt styrs hanteringen av hus djur enligt Lagen om tillsyn av hundar och katter (2007: 1150). Länken till lagtexten har du här:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.HTM

I första paragrafen står det det så här:

"Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Den lagtexten brukar åberopas när det gäller din typ av fråga. Så rent juridiskt verkar det som om skyltar av typen "Förbjudet att rasta hunden" inte har någon betydelse, så länge du följer lagen, dvs inte låter din hund orsaka skada eller olägenhet.

Mer om regler och lagar kring husdjur finns på jordbruksverkets hemsida:
http://www.jordbruksverket.se/

http://bibblansvarar.se/sv/svar/hej-jag-undrar-hur-reglern

Det är mycket vanligt med skyltar om Hundrastning förbjudet i sådana områden. Och jag skulle inte gilla att hundar, även om det så var valpar kissade på innergården där mitt barn leker.

Ta med en tidning ut och sätt hunden på.
Annars är kanske bästa alternativet att hitta en bostad bättre anpassad för att ha hund?

Angående att gården är skräpig.....bara för att andra inte kan ta sitt ansvar och inte hålla rent betyder inte att det är okej för nästa att förbise regler. Om skräpet stör dig så ta upp det med ansvarig...men rastreglerna får du nog hålla dig till :)

Man behöver inte bryta mot en lag för att bli vräkt. På gården gäller föreningens regler.

Det är mycket vanligt med skyltar om Hundrastning förbjudet i sådana områden. Och jag skulle inte gilla att hundar, även om det så var valpar kissade på innergården där mitt barn leker.

Ta med en tidning ut och sätt hunden på.
Annars är kanske bästa alternativet att hitta en bostad bättre anpassad för att ha hund?

Angående att gården är skräpig.....bara för att andra inte kan ta sitt ansvar och inte hålla rent betyder inte att det är okej för nästa att förbise regler. Om skräpet stör dig så ta upp det med ansvarig...men rastreglerna får du nog hålla dig till :)
:bow::bow:

kl
Det finns väl inga innergårdar där det är tillåtet att rasta hundar/valpar på?

TS attityd är nog en stor del av problemet.

Måste de kissa på gräs då? Asfalten räknas säkert också in i förbudet men där blir det i alla fall inte fläckar.

Fast så är det ju i de flesta bostadsrättsföreningar - man får inte rasta hundar på föreningens gräsmattor. Jag tycker inte att det är så himla konstigt faktiskt.

Läs föreningens ordningsregler. Där står det säkert att det är förbjudet att rasta hundar på gården. Bryter man mot ordningsreglerna så kan man få en rättelseanmaning (vilket är precis vad det låter som). Lyder man inte anmaningen så kan bostadsrätten förverkas.

Gå på asfalten så får valparna kissa där påväg till tillåtna gräsmattor. Tycker också det är otroligt löjligt sålänge man ser till att hunden inte kissar på samma ställe hela tiden, då blir det fula fläckar.

Är ju så att det ändå inte är särskilt fräscht ändå oftast och hundarnas kissande är väl det minsta problemet, sålänge det då inte lämnar fläckar som sagt.

Fast i ett bostadsområde vill man kanske använda gräsytorna till något mer än bara titta på dom? Det är nog inte fläckarna som är det största problemet utan att man kanske vill vistas på gräsytorna. Barnen vill ju gärna sitta i gräset, spela boll mm.

Om jag ser på hur gräsytorna här i mitt område används så vore det rätt snuskigt av mig om jag rastade min hund på dom. Vi går utanför området för rastningar trots att det bara är en liten del av området som har rastförbud.

Låta hunden pissa på asfalten låter ju inte heller särskilt fräscht. Vem vill trampa i hundkiss??

Fast i ett bostadsområde vill man kanske använda gräsytorna till något mer än bara titta på dom? Det är nog inte fläckarna som är det största problemet utan att man kanske vill vistas på gräsytorna. Barnen vill ju gärna sitta i gräset, spela boll mm.
All harskit och alla andra djur som kissar och skiter på gräsmattorna då? Allt skräp, spottande etc, det finns så otroligt mycket äckel på en gräsmatta som folk inte tänker på och som inte syns, och då finns det ju tydligen inte. Hundkiss som inte syns är nog det minst äckliga faktiskt. Inte skulle man väl förbjuda småbarn gå nakna på gräsmattorna heller bara för att dom kan få infall och kissa där dom känner för det? Känns som att blöja är ett krav att ställa isåfall men nej.

Och som sagt, sålänge man ser till att det inte blir fläckar så tycker inte jag det spelar sån hysterisk roll om man under valptiden inte hinner därifrån. En äldre hund så visst, jag går inte och ber min hund kissa på sånna gräsmattor men en valp, det tycker inte jag gör nåt. Man gör så gott man kan.

I mitt bostadsområde på gården där jag växte upp var det aldrig problem med kissande hundar, vi var ofta och lekte ute på gräsmattorna ändå, folk hade picknickar och låg och solade iallafall, var ingen som blev hysterisk om en hund kissade på gräsmattan. Dom var alltid fint gröna iallafall och tog ingen skada av det. Måste finnas en viss måtta på hysterin, utomhus så är det inte 110% fläckfritt och sterilt, kommer aldrig att bli det och ingen dör av det heller.

Senast ändrad:

Rastande av hundar är i mina ögon något av det minst fräscha man kan göra på gräsmattor i bostadsområden. Du kanske inte har något emot hundkiss men många andra har det definitivt.

Vet du vart fiskar skiter?

Självklart måste man plocka upp skiten, men nånstans har det blivit hysteriskt när lite hundurin ställer till såna känslor. Jag har fyra hundar som pinkar på tomten varje dag och inte sjutton blir det några döda fläckar efter dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Min bostadsrättsförening har en egen gård där hundrastning är förbjuden, och jag har redan haft några damer som blängde lite argt på mig...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 689
Senast: Fisherling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar