Förbifart Stockholm vs Lovön

B

B-ianca

Hej!

Jag undrar om ni som driver hästverksamheter på Lovön/Drottningholm har nån koll på hur området kommer påverkas av Förbifart Stockholm.

På Vägverket finns denna information: http://www.vv.se/templates/page3____4290.aspx

Vet ni vad dessa "vägkorridorer" innebär? Kommer vissa bli tvungna att flytta sina verksamheter?

Funderar på att flytta dit samt skaffa häst, därför jag frågar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förbifart Stockholm vs Lovön

Här är ett utdrag från svaret jag fick från Vägverket nyss. Berättelsen förtäljer fortfarande inte exakt vad en korridor innebär, hoppas kunna återkomma om det. Sex månader sprängningar låter mindre kul:

Det är svårt att idag svara på hur ni kommer att påverkas en byggnationen av Förbifart Stockholm. Jag tolkar att er fastighet ligger strax utanför korridoren vilket innebär att ni kommer att befinna er några hundra meter från tunneldrivningen (dvs sprängningen av tunneln). Av erfarenhet från andra tunnelprojekt så brukar enskilda fastigheter som mest påverkas av sprängningsarbetena under ca 6 månader. Mycket är dock beroende på grundläggningen av fastigheten, vilket djup tunneln ligger på, bergets kvalitet samt avståndet till arbetena. Detta är sådant som arbetsplanen kommer att redovisa. Byggandet av Förbifart Stockholm kommer även att påverka Ekerövägen, framför allt närmare Lindötunneln där ramperna från tunneln kommer upp till ytläget. I samband med det kommer även Ekerövägen att delvis behöva byggas om. Andra frågor som studeras just nu är hur bergmassorna ska transporteras. Både transport på lastbil samt hamnalternativ studeras.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
743
Senast: Görel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat