Förberedelse inför pass

Friggan

Trådstartare
Jag planerar att ta fram passen på min häst i vår, har lagt henne några gånger för att prova och hon är extremt lätt att lägga och passar helt okej (vad jag kan bedöma), men såklart utan styrka och fart, ännu.

Min fråga är dock, hur kan jag förbereda henne för att hon ska få optimala förutsättningar när jag sedan börjar ta fram passen ännu mer?
Hur ska jag träna, vad kan jag lägga in i den vanliga dagliga träningen som kan hjälpa henne att få bra pass? Exempel på övningar?

Sv: Förberedelse inför pass

Jag har några "punkter"/krav som hästen MÅSTE uppfyllt innan jag börjar med passen:

- Hästen ska vara ren i tölten
- Kunna övergången; trav-galopp-trav
- Ha en ren galopp och jag ska kunna rida hästens trav
- Kunna "axxa" snabbt
- Kunna galoppera fort! och komma upp i hög hastighet väldigt snabbt

Min ena tränare har också sagt att det är bra om hästen lyssnar mycket på rösten, speciellt när man ska sakta av eftersom hästen "spänner sig" i passen, och det underlättar och man kan göra snyggare nedtagningar om hästen lyssnar på rösten bra.

Det skulle vara accelerationen hon behöver jobba på i så fall, fast det har jag iofs inte testat, ens. Trav-galopp-trav fungerar om jag rider ordentligt, galoppen är en aning fyrtaktig inne, traven är helt ridbar men hon saknar lite balans. Men jag tycker att hon känns ganska redo, i alla fall att börja träna den i vår.
Har du några tips på övningar eller hur jag kan träna? Hon känns ju ganska redo men vill ju att det ska vara optimalt när jag väl börjar "träna" den ordentligt.
Kort sagt, hur tränar man passträning utan att lägga pass? ;D

Det finns ingen direkt övning som man ska träna på. Utan det man ska fokusera på är de sakerna jag räknat upp och försöka få en så stark och smidig häst så möjligt. -vilket man får utav allsidig träning, och en ryttare i balans

Träna även hästen i ökad trav. så den lär sig att sträcka ut sig, som den ska göra i passen.

De håller ja på att träna med min häst:) Han har redan utvecklat passen. Och farten är de inget fel på. Men han kan springa fortare. så då fick ja tips att träna ökad trav. (behöver inte tänka på form osv eftersom dom ska sträcka ut sig)
=)

mycket övergångar. och tempoväxlingar.
Mycket lydnad. För den ska ju kunna springa fort på ditt komando och sen även kunna sakta av.

Min häst lyssnar på komandot springa fort. men att sakta av är inte lika roligt. Men vi tävlar i Speedpass så han ska ju springa fort säger min tränare.:p Men dom ska kunna stanna också. Men de är lättare sagt än gjort. Men de håller vi också på att träna.

Men att få upp passen tar lång tid. om man verkligen inte har en super häst:)
Så mycket tålamod. Men pass är super super super roligt:D

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 279
Senast: Lady_S
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 338
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 645
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar