Förbereda för tölt???

Tassa

Trådstartare
Hej.
Jag rider på islandshästridskola och är inte så super duktig. Jag har fått lära mig att när man förbereder hästarna för tölt så ska man samla dem och sedan gå igång i lungt tempo. Men jag får inte till det ändå. Hur gör man när man samlar dem? Ska man driva och bromsa upp tills dom trampar under sig ordenkligt? Ska man driva först och sedan krama om tygeln eller tvärt om? Hur gör ni?
Jag hoppas inte att detta lät för konstigt.

Ju med jag rider desto mer förvirrad blir jag.

Sv: Förbereda för tölt???

Om det är en ridskola du går på (?) så borde detta tillhöra det som dom borde ha lärt dej innan dom gick vidare på tölten!
Ta ett snack med din ridlärare innan nästa lektion och tala om vad det är du inte förstår och be om hjälp och instruktioner så du kan lära dej från grunden!

Lycka till!

Hm...De kan nog förklara bättre när man är nybörjare.

Men vinkla bäckenet (skjut det framåt ungefär) för hästen ska oxå vikla sitt bäcken för att kunna trampa under sej ordentligt. Så driver du från knä och uppåt, spänn magen. Normal tygelhand som i lodrät sits.

Tassa skrev:
Hej.
Jag rider på islandshästridskola och är inte så super duktig. Jag har fått lära mig att när man förbereder hästarna för tölt så ska man samla dem och sedan gå igång i lungt tempo. Men jag får inte till det ändå. Hur gör man när man samlar dem? Ska man driva och bromsa upp tills dom trampar under sig ordenkligt? Ska man driva först och sedan krama om tygeln eller tvärt om? Hur gör ni?
Jag hoppas inte att detta lät för konstigt.

Ju med jag rider desto mer förvirrad blir jag.

Det kan ju vara pinsamt ibland att fråga ridläraren och man kan känna sig dum eller kanske din ridlärare inte lyckas förklara så du förstår. Jag gör ett försök:

Samla med halvhalter ihop din häst till en intensiv skritt med kort och snabbt steg. Var noga med att inte ha en massa i handen för då blir hästen framtung. Jag brukar kräva av hästen att den INTE lägger sig i min hand, genom att helt enkelt göra sekundsnabba förhållningar om den gör det, samtidigt som jag fortsätter driva den framåt. Använd sittbenen till att trycka på så hästen går över i kort tölttempo. Tölten skall ha energi även om den är kort så du måste så att säga både verka samlande och framåtdrivande och det gör du enklast med hjälp av att använda sittbenen.

Om du inte är van vid sätesridning, råder jag dig att först känna efter hur hästen rör sin rygg i skritt och hur du bör följa med. Många åker felaktigt bakåt-framåt i skritten istället för att följa med hästens rörelse. När hästen lyfter höger bakben åker höger höft ned, precis som när du går. Din höft skall följa med i den rörelsen. När du hittat rörelsen känns det som om hästen är dina ben. Tydligast känns denna rörelse om du skritar i nedförsbacke.

När du skall lära dig denna följsamhet så bara följ med till en början. Sedan kan börja att aktivt trycka till med rumpan på den sidan och i det ögonblick din och hästens höft sjunker. Genom att trycka långsamt får du hästen att gå långsamt och snabbt så går hästen snabbt. Stor rörelse ger längre steg och kort rörelse kortare. OBS! Var lös i midjan! Överkroppen skall INTE svänga med. Överdriv inte rörelsen mer än vad som behövs för att du skall lära dig och hästen skall lära sig rörelsen.

Hästen brukar snabbt fatta vad det går ut på. Det är nämligen helt naturligt för en ung häst. Värre på en äldre som ridits utan säte i många år. Det här är svårt om man är ovan men när du lärt dig har du ett otroligt bra insrument. Ridlärare kan ibland kalla detta för att trampa till i stigbyglarna och då ofta vid lättat säte. Men det är höften och rumpan som skall jobba. En välutvecklad teknik syns inte när man använder, det ser bara ut som om du följer med i hästens rörelser och sitter rakt och stilla. Det är en hemlighet mellan dig och hästen hur mycket du jobbar med sätet.

Lycka till och träna på! Övning ger färdighet!

Anette

Det är nog lite olika på olika hästar också...

På min ena gör jag bara en halvhalt, och låter honom gå fram i ett ganska "högt" tempo i några meter, innan jag gör fler halvhalter och sänker tempot, först då kommer rumpan med ordentligt utan att han blir arg, han har lite temprament...

På den andra måste jag plocka ihop henne ganska mycket, göra flera halter i töltform, sen fram i tölt, ner till skritt, i töltform, och sen fram igen, på det sättet funkar hennes tempoväxlingar också mycket bättre för hon förstår att hon inte ska "dyka" när jag bromsar henne...

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 309
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 036
Senast: WildHorse
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka