Förbättra ventilation

malumbub

Trådstartare
Söker efter tips på hur vi kan förbättra ventilationen på egen hand, till att börja med.

Vi har fukt/vattendroppar på inomhussidan av inre fönsterrutorna, alltså den sidan som vi kan röra inifrån. Under varje fönster finns det en elradiator, som tyvärr är riktad snett inåt rummet istället för rakt upp. Vi har djupa fönster. Huset har från början eldas med kökspanna, men den möjligheten är borttagen numera. Det finns en köksfläkt över spisen och en fläkt i taket i badrummet.

Huset är en gammal timmerstuga med lång historia. Vi har en liten källare och oinredd vind.

Vad kan vi göra själva för att försöka få igång ventilationen?

Jag tror problemet är större än så, ni behöver en helhetsgenomgång för att lösa problemet. Ta ut någon som jobbar med ventilation för att se över vad som behövs. Att bara sätta en puntlösning utan att se till helheten kan vara pengar direkt i sjön.

Kortsiktigt finns det ju mindre avfuktare att köpa för att komma från fukten.

Söker efter tips på hur vi kan förbättra ventilationen på egen hand, till att börja med.

Vi har fukt/vattendroppar på inomhussidan av inre fönsterrutorna, alltså den sidan som vi kan röra inifrån. Under varje fönster finns det en elradiator, som tyvärr är riktad snett inåt rummet istället för rakt upp. Vi har djupa fönster. Huset har från början eldas med kökspanna, men den möjligheten är borttagen numera. Det finns en köksfläkt över spisen och en fläkt i taket i badrummet.

Huset är en gammal timmerstuga med lång historia. Vi har en liten källare och oinredd vind.

Vad kan vi göra själva för att försöka få igång ventilationen?
Hus som är byggda med eldstäder har alltid någon form av ventilationskanal in för det behövs mycket luft när man eldar, och det är inte ovanligt att dessa kanaler satts igen och tapetserats över vid senare renoveringar. Brukar sitta ganska högt upp, ser ni inget inifrån så kolla på utsidan :)

Hus som är byggda med eldstäder har alltid någon form av ventilationskanal in för det behövs mycket luft när man eldar, och det är inte ovanligt att dessa kanaler satts igen och tapetserats över vid senare renoveringar. Brukar sitta ganska högt upp, ser ni inget inifrån så kolla på utsidan :)
Tack! Då fick jag svar på placeringen. Och ja, det sitter mönsterväv på hela den väggen.

Tack! Då fick jag svar på placeringen. Och ja, det sitter mönsterväv på hela den väggen.
Hör gärna med någon som kan timmerhus och vet hur tilluftskanalerna normalt byggts, här nere i Skåne har vi bara sten och lerhus men principen är samma. Om skorstenen är kvar kanske det går att öppna någon kanal i den och använda för frånluft, som det ursprungligen var tänkt alltså men utan eldstad då.

Finns det inga tilluftsventiler nånstans i huset?
Frånluft ska ju endast finnas i kök och badrum då i form av fläktar.
I detta huset fanns inga ventiler alls i den gamla delen av huset dvs 5 rum, varav 3 små på övervåningen. Det finns en skorsten men går tyvärr inte elda i pga rökkanalen ligger för nära en bjälk i köket:meh:
Iaf satte in tre nya friskluftventiler Fresh. Två på undervåningen och 1 uppe.

Finns det inga tilluftsventiler nånstans i huset?
Frånluft ska ju endast finnas i kök och badrum då i form av fläktar.
I detta huset fanns inga ventiler alls i den gamla delen av huset dvs 5 rum, varav 3 små på övervåningen. Det finns en skorsten men går tyvärr inte elda i pga rökkanalen ligger för nära en bjälk i köket:meh:
Iaf satte in tre nya friskluftventiler Fresh. Två på undervåningen och 1 uppe.

Det kommer in kall luft genom källaren, men sen tror jag att det tar stopp. Dörren ner till källaren är rätt så tät. Sen har vi två ventiler i vardagsrum respektive ena sovrummet, som går uppåt. Och så har vi fläktarna i kök och sovrum.
På utsidan hittar jag bara en kanal till och den väggen är renoverad för ca 10 år sedan, i köket, med väv.

Dörren till lilla hallen/farstun/innanför ytterdörren visar tecken på att inte riktigt må bra. Färgen har lossnat i kanterna och dörren passar inte riktigt in i karmen. Så jag gissar på att luften försöker hitta andra vägar än tänkt.

Hör gärna med någon som kan timmerhus och vet hur tilluftskanalerna normalt byggts, här nere i Skåne har vi bara sten och lerhus men principen är samma. Om skorstenen är kvar kanske det går att öppna någon kanal i den och använda för frånluft, som det ursprungligen var tänkt alltså men utan eldstad då.

Ja, luften vill ju röra sig oavsett hus, så principen borde vara rätt så samma.

Precis så har jag tänkt, att vi måste använda skorstenen...men eftersom vi bara hyr kan jag inte göra precis som jag vill och värden kan vara lite grinig. Därav denna tråd; att jag vill försöka göra allt jag kan göra själv innan jag kontaktar värden.

Ska prata med några kunniga på hus och murning.

I detta huset fanns inga ventiler alls i den gamla delen av huset dvs 5 rum, varav 3 små på övervåningen. Det finns en skorsten men går tyvärr inte elda i pga rökkanalen ligger för nära en bjälke i köket:meh:
Udda....

Är det ett gammalt hus som byggt om, eller finns det någon annan förklaring till bjälkens placering?

Udda....

Är det ett gammalt hus som byggt om, eller finns det någon annan förklaring till bjälkens placering?

Ja tror att det är med dagens kaminer/ andra säkerhets regler. För murstocken har ju funnits där och säkerligen nån sorts värmekälla tidigare. Men bjälken borde ju funnits där hela tiden.
Tidigare ägare hade satt in nån knepig historia. En kamin med invändigt gjuten och sen kaklad över det. Men aldrig eldat med pga för nära taket.
Skitful var den och elände att få ner....:eek:
Har även kollat om man kan använda en annan rökkanal men ser inte så ljust ut.
Tråkigt för nu står det en kamin där som inte går använda.

Vi valde att riva skorstenen vid renovering och kommer istället att lägga en utvändig rökgång. Har gjutit en rejäl klack från källaren till bottenplan för att ställa en vattenmantlad kamin.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka