Förbättra tölten- tips! *långt*

Wippos

Trådstartare
Jag, som har haft min islandhäst i snart 6 år, har inte varit så intresserad av tölt. (ja, skamm på mig:o) Jag har mest tränat dressyr och byggt upp trav och galopp. Men för någon vecka sedan så tänkte jag att nu måste jag ta mig i kragen och bygga upp tölten, för att inte försona den extra gångarten vi har som bonus ;)

Nu vill jag har just eran tips på hur jag bygger upp och förbättrar tölten. Hans steg är inget och hurra för, men av att bygga upp muskelaturen och förbättra samlingen så kanske vi kan komma till iaf liite högre benlyft om vi har tur.

Så jag tränar nu är;

Övergångar från och till tölten
Ökar lite, samt samlar ihop (inte ökad tölt, men mer "fart" om ni fattar;))
Böjning och ställning i tölt
Öppna i tölt
Skänkelvikning i tölt
Minska och öppna volter i tölt

Just nu arbetar jag mest bara takten och försöker bygga upp honom lite mer för tölten. Han är redan rätt bra musklad och går bärligt i dom andra gångerterna. Bäst töltar han på repgrimma ;)

Han tappar ibland takten och lägger då in galopprollningar. För att hindra detta så har jag fått tipset att ställa honom (om vi säger att detta händer på en raksträcka/långsida) Här kan jag tänka mig att arbeta mer med tölt på volt.

Hur arbetar man upp tölten med vikter? När jag lärde honom så hade jag boots bak för att han skulle länga in steget bak.
Jag har ett par viktboots som jag tyvärr inte kommer ihåg vikten på (i med att jag köpte in dom för ett bra tags sedan, sen har dom glömts bort) men jag köpte dom på hööks, och liknande i modell är 225 grams i katalogen.. kanske samma..?

Iaf, vad har ni för tips förrutom dom jag skrev? :)

Sv: Förbättra tölten- tips! *långt*

Hade jag varit i din sits så hade jag inte tvekat en sekund att ta hjälp av en riktigt duktig tränare, för man vill inte att det blir fel.

jo, funderar på att åka på kursen med Hindrik nu till våren :)
jag var där sist med vårt sto för att lära henne tölt, två dagar och hon kunde tölta en bra stäcka för första gången :love:

men detta är inte förrens våren, och min vanliga tränare har aldrig suttit på en islandshäst... :crazy:

så.. hur kan jag träna fram tills våren? Kanske bara låta honom tölta på lite i takt i skogen?

Jag tycker du ska försöka leta reda på en tränare nu direkt om du ska fortsätta med tölten. Visst du kan fortsätta själv men om du inte har så bra koll själv kan de lätt bli fel.
Om du inte hittar någon tränare tycker jag du ska fortsätta som du gjort med lösgörande övningar och prova tölt då och då. Känns de inte bra så vänta, de försämrar bara att harva på i fel gåångart.;)

jovisst känns tölten bra, men jag vill förbättra den bara ;)

Men ja, det blir nog att bara hitta takten och formen nu, ska höra runt bland kunniga här i närheten. Tävlar i "vanlig" dressyr, så det är ingen broska med tölten iaf :)

En liten fråga bara;

Nu när jag har satt igång lite mer med tölten, så taktde han gärna in töltsteg i galoppen när jag ville samla honom. Den var helt ren innan. Sen om jag saktar av så faller han lätt in i tölt istället för trav. Sist jag tränade just på detta bytte han till trav, men i början av galoppen var takten inte ren :(

När jag var på min första CR- runda i dressyr för fyra år sedan, så råkade han falla ner till tölt några steg efter galoppen. Domaren, som då aldrig hade suttit i tölt innan skrev; något vingligt :rofl:
Just en av anledningarna till att jag knappt har tränat tölt.. :(

jovisst känns tölten bra, men jag vill förbättra den bara ;)

Men ja, det blir nog att bara hitta takten och formen nu, ska höra runt bland kunniga här i närheten. Tävlar i "vanlig" dressyr, så det är ingen broska med tölten iaf :)

En liten fråga bara;

Nu när jag har satt igång lite mer med tölten, så taktde han gärna in töltsteg i galoppen när jag ville samla honom. Den var helt ren innan. Sen om jag saktar av så faller han lätt in i tölt istället för trav. Sist jag tränade just på detta bytte han till trav, men i början av galoppen var takten inte ren :(

När jag var på min första CR- runda i dressyr för fyra år sedan, så råkade han falla ner till tölt några steg efter galoppen. Domaren, som då aldrig hade suttit i tölt innan skrev; något vingligt :rofl:
Just en av anledningarna till att jag knappt har tränat tölt.. :(

Det är bara och träna och försöka skilja gångarterna ordentligt igen. De kommer gå finfint igen serru;)

En liten fråga bara;

Det där är jättevanligt! Man tränar en gångart, vilket får konsekvenser för de andra.... Det är en av svårigheterna och utmaningarna med att ha en häst med fyra eller fem gångarter! Min häst, till exempel, har haft svårt att ställa om sig mellan "travläge" och "töltläge", vilket inneburit att när jag tränat tölten har han i korta perioder "tappat" traven. Sedan har vi tränat trav ett tag, med följden att tölten blivit något sämre.... Men för varje "återfall" i sämre tölt eller sämre trav så har så att säga den dåliga gångarten blivit något bättre. Numera (han är elva år, jag har haft honom sedan han var fyra) så får jag alltid den gångart jag vill, och både tölten och traven är bra (även om tölten nog alltid kommer att vara lite bättre). Men det har tagit en del tid och arbete att komma dit, och så kommer det sannolikt att vara för dig också - du har ju just börjat med tölten!

Beträffande galoppen så är min erfarenhet att tölten blir bättre av att man tränar galoppen, men tyvärr inte tvärtom.... Ju bättre hästen är på tölt i snabbt tempo, desto "närmare" har den ju mellan tölten och galoppen, och det kräver en del träning för att hästen skall förstå när det är tölt och när det är galopp.

Så det är bara att träna på, och inte bli förvånad eller orolig om någon av de andra gångarterna tillfälligt blir sämre av töltträningen!

tack! verkligen ett väldigt bra svar! :bow: jag kände igen mig i mycket du skrev. Jo visst har jag alltid hållit på med tölt, någon sträcka i skogen varje gång, men inget jag har lagt ner speciellt mycket intresse på. När han var 5-6 (fyller nu 11 till våren) så åkte jag på kurser och träning, tävlat två gånger i tölt och öltölt. Men sen blev jag allt mer intresserad av den klassiska dressyren och satsade på den.

Nu ska jag försöka utnyttja hans fjärde växel mer men endå fortsätta att träna och tävla i vanlig dressyr. Vem vet, jag kanske kommer och testa på tölttävling igen bara för att få ett litet omdömme :)

Men tack för alla bra tipsen :banana:

Nu är väl inte jag till så mkt hjälp eftersomjag ahr en häst som inte har problem med sina gångarter och glömmer inte bort dom heller.
Men jag som är nybörjare får ju lära mig allt från början igen och de jag fått lära mig nu är att skritta sen samla upp till tölt rätt kort tölt nästan skritttölt eller vad man ska säga men den skall vara taktren tölten och här hjälper man hästen till att hitta rätt form och läge med huvudet.
Min dam hade svårt för att hitta rätt balans i början av töltsättningen(efter 2 veckors träning) hon kunde slänga upp huvudet i sin strävan efter att hitta balansen..
Men just i detta skedet så är huvudets placering inte det viktigaste man skall tänka på .Utan takten att hästen hittar takten, huvudets placering hamnar rätt ju mer träning och muskler hästen får.

Hon kan idag också då och då tappa balansen och slänge upp huvudet men det är all sannorlikhet mitt fel och inte hennes!

Som du redan gör så är det ju bra att tölta på volt flytta up och in bak och bog ställa åt alla möjliga håll.
Och många igångsättningar övergångar så tycker du är helt rätt på väg.
Sen som många andra säger ta hjälp av en instruktör.
Lycka till!

Efter 4 veckor töltade Jorunn med lägre halssättning är efter 2 veckor här ser man skillnad!

Halsen åker upp för hon inte finner balansen typiskt unghäst tölt
JorunnhosNina061.jpg

Här börjar hon hitta mer balans och huvudet åker lite ner fortfarande för högt men hon är på rätt väg
JorunnhosNina038.jpg

precis det som jag eftersträvar nu :)

vilken skillnad :love:

affe går något mellan dom där bilderna, och ibland går han lägre. men ska först arbeta upp töltmuskerna lite bättre innan jag börjar trixa för mycket.

jag har iaf snart blivit kvitt rollningarna. körde iväg honom till Rikke och satte nålar och lite sånt. så nu går han på massagebehanling samt knäcirklar och tölten har blivit så mycket stadigare och igår fick jag honom till och med att öka :D jag ska se om jag hittar någon som vill ställa upp och fota lite, så ni får en bild om hur han går nu

Galoppen och traven hänger ihop, ingen av dom har med töltens förbättring att göra ..

Jag tycker det låter som att du har väldigt bra koll på hur du ska göra för att förbättra hans tölt !
Fortsätt så, du kommer märka stor skillnad om ett tag !!

Roligt roligt :D
Lilla rosa hästen ...

Jag försöker minnas allt från alla dom töltkurserna man gick, samt snappa upp tips här ;) Vi håller på att gå över från dressyr till tölten nu under vintern (få se om det håller i sig) Och om han har riktigt otur kanske han till och med blir en rosa pudel innan nyår :angel:

Rosa pudel låter bra !!
Min blir grå halvpudel på lördag ..

Det jag nog skulle låta bli är att träna ökningar om han inte känns helt stabil i takten.
Visst kan man öka på någon gång ibland men med mer stabilitet i lågt tempo och mer samling så kommer ökningarna bli MKT bättre.

*kl*

idag skaffade jag mig nya bilder, och vilken skillnad :) trodde inte han hade förbättras så pass mycket

gammal töltbild:

ny töltbild:

gammal trav:

ny trav:

jag har nu tränat regelbundet med tölt på på bana och terräng, gjort skänkelvikningar, volter, sepentiner och lite små ökningar och minskningar

känns som om vi är på rätt väg :banana::banana:

jag tycker det ser ut att vara stor skillnad! På den första gamla töltbilden är ju frågan ens om han är helt ren? Framnäet skulle vara på sig högsta punkt där som jag förstått det, och det är frågan om det är det?
Kul att se sån förbättring! jobba på, så kommer det bli jättefint!
Jag ska försöka ge mig på töltsättning av min 9-åring framåt våren hade jag tänkt!

Jag trode jag skulle kunna klara av att träna lite själv med tölten men tji fick jag och detta resulterade till att tölten vart dålig och övergått till grisepass stundsvis!

Så jag rör inte tölten utan en tränare som står på backen.Och Jorunn ska åka iväg på träning nu snart i 2 månader!

Så mitt råd är att sitt inte och pilla med tölten själv utan ta hjälp av tränare eller skicka iväg hästen på träning för någon som är dutkig!

Jag red Jorunn också som vanlig ponny de första ca 10 månaderna hon var verkligen som en vanlig ponny att rida då.
Men när hon lärde sig tölten så vart galoppen lite mer flack ibland och svårare att sammla!

Även fast jag får beröm för hennes galopp av tränarna för man just kan samla henne så mkt så behövs det arbetas lite mer på bärigheten där.
Sen när den sitter så sitter även galoppen riktigt fint och hon galopperar helt rent även i det mest snävaste kurvorna!

Klättra mycket både uppför och baklänges uppför det vill säga att man ryggar upp för en backe.Då är hästen tvungen att sätta unden baken till max och då tränas hela rygg och hela baken till max..Superbra övning men tänk på att inte börja i en för brant backe och stretcha efter för detta är en mkt krävande övning som kan ge träningsvärk 1-3 dagar efter de första gångerna man gör övningen!

Galoppfattningarn är super att träna på.. fatta galopp bryt av fatta galopp bryt av och upprepa 10 gånger!
Tränar även upp lyhörheten för skänklarna på hästen=)
Träna mkt dressyr skänkelvikning bak och framdelsvändningar voltarbete minska och öka volten med rakställd hals och passa upp så hästen inte faller in och ut utan hästen ska bibehålla sin böjdhet i kroppen men halsen ska vara rak!
Ge godis från handen bakom din sko(när du sitter på hästen) som hästen ska ta detta är en bra övning för låsta bogar=)

Denna övning gör jag efter varje ridpass också för att få en så smidig häst som möjligt!

Och ju smidigare häst man har som är lösgjord och välmusklad och har bra kondis ju bättre förutsättning har hästen för att tölta!

Lycka till med tölten och hoppas du fick lite nytta av mina tips=)

jag tycker det ser ut att vara stor skillnad! På den första gamla töltbilden är ju frågan ens om han är helt ren? Framnäet skulle vara på sig högsta punkt där som jag förstått det, och det är frågan om det är det?
Kul att se sån förbättring! jobba på, så kommer det bli jättefint!
Jag ska försöka ge mig på töltsättning av min 9-åring framåt våren hade jag tänkt!

Ohh en till som inte har töltsatt sin häst min fyller visserilgen bara 7 år i år men ändå!!!

Liknande trådar

Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 084
Senast: fettso
·
I
Islandshäst Nu tänkte jag att efter ca ett års RIKTIG träning (hästen i fråga fyller 16 i år) börja rida ihop honom mer. Alltså främst i galoppen...
Svar
12
· Visningar
2 096
Senast: Invincible
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V
  • Kattraser bomba mig med info