Förbättra tölten- tips! *långt*

Sv: Förbättra tölten- tips! *långt*

japp! du har helt rätt! han va mycket mer travtaktig innan på tölten, i med att traven är hans starkaste gångart, men han är långt ifrån ren än, antingen travtaktig eller galopprollningar.

oh va kul! ska du ta hjälp av en tränare då? jag skriver alltid in mig på någon kurs när jag ska töltsätta en häst, så får man en putt på rätt riktning ;) lycka till! :)

Tack för jättebra tips :) nu blir de till och öva öva öva.
Jag går kurser mellanåt och får "läxor" därifrån, samt plockat fram gammla övningar från andra kurser. Rider för någon tränare regelbundet 1 gr/vecka,månad har jag tyvärr ingen möjlighet för, inte inom tölt.. så jag får leva på kurserna samt alla bra tips jag kan komma åt :)

men nu börjar Affe självmant gå i en bättre form
här är han mer avspänd, har dock inte så bra kontakt med tyglarna

Galoppen och traven hänger ihop, ingen av dom har med töltens förbättring att göra ..

Jag håller inte med dig, jag upplever stor förbättring av tölten med hjälp av galopparbete, men har inte sett samma effekt på traven.

jo, efter att ha slipat på galoppen och sen går över till tölten så får jag mer skjut, men i med att min polle gärna blandar in galopprollningar så ju mer tölt jag tränar, desto mer märker jag de på galoppen.

men nu har de bliivit bättre, när han har börjat hitta balansen mellan gångarterna

japp! du har helt rätt! han va mycket mer travtaktig innan på tölten, i med att traven är hans starkaste gångart, men han är långt ifrån ren än, antingen travtaktig eller galopprollningar.

oh va kul! ska du ta hjälp av en tränare då? jag skriver alltid in mig på någon kurs när jag ska töltsätta en häst, så får man en putt på rätt riktning ;) lycka till! :)

Jadå, jag tar hjälp! Har varit på en kurs för Hinni, men då åg focus bara på att få henne att finna arbestro, så oerhört stressad. Hade då bara ridit henne 4 ggr då jag var på kursen, och haft henne mindre än 2 veckor! Nu på nästa kurs, i slutet av mars, får vi se vad han säger! Han sade nu att skritten blev travtaktig då hon stressade upp sig, och därrifrån är det omöjligt att få fram tölt. Så vi får se, om det är en bättre skritt vi kan visa nu! Jag hoppas det!

min häst har svårt med tölten men hon har traven och galoppen stark. Förut när jag tog tölt så ville hon också rolla, till mig fungerade då att ta ett ordentligt ytterstöd och sätta vikten i inner stigbygel. När hon fick mera muskler i bogen för att orka tölta så slutade rollandet.
Lycka till :)

Liknande trådar

Islandshäst Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
10 084
Senast: fettso
·
I
Islandshäst Nu tänkte jag att efter ca ett års RIKTIG träning (hästen i fråga fyller 16 i år) börja rida ihop honom mer. Alltså främst i galoppen...
Svar
12
· Visningar
2 096
Senast: Invincible
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama