Cattis_E
Trådstartare
Hej!
Ny på islandsforumet här
Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden.
Jag har sett ut en (men kontraktet är inte underskrivet än så jag väntar med detaljer).
Har tidigare ridit i islandsstall ett antal år med träningar en gång i veckan.
Hästen jag sett ut har svag tölt så den kommer jag behöva jobba på.
Verkar vara passtaktig i tölten men väljer gärna trav då tölten är svag.
Hur börjar jag stärka tölten på bästa sätt?
Jag har ingen erfarenhet av viktboots, kan det hjälpa hästen att hitta takten i tölt på något sätt?
Missförstå mig inte, håller mig gärna borta från bootsen. Funderar bara på hur jag ska få till den bästa tänkbara starten av töltträningen.
Naturligtvis tänker jag också rida för tränare, men först behöver h*n banta lite och bygga lite kondition.
Tänker att ni kanske har något tips på vägen jag kan använda medan jag gör det.
Vet inte om han är fyr- eller femgångare, men nuvarande ägare har aldrig ridit som annat än fyrgångare och gissningsvis kanske han bara är det med tanke på den än så länge tråkiga tölten.
Alla tips om övningar och tankesätt emottages tacksamt.
Ny på islandsforumet här
Jag kommer köpa mig en islandshäst efter ett långt uppehåll från islandshästvärlden.
Jag har sett ut en (men kontraktet är inte underskrivet än så jag väntar med detaljer).
Har tidigare ridit i islandsstall ett antal år med träningar en gång i veckan.
Hästen jag sett ut har svag tölt så den kommer jag behöva jobba på.
Verkar vara passtaktig i tölten men väljer gärna trav då tölten är svag.
Hur börjar jag stärka tölten på bästa sätt?
Jag har ingen erfarenhet av viktboots, kan det hjälpa hästen att hitta takten i tölt på något sätt?
Missförstå mig inte, håller mig gärna borta från bootsen. Funderar bara på hur jag ska få till den bästa tänkbara starten av töltträningen.
Naturligtvis tänker jag också rida för tränare, men först behöver h*n banta lite och bygga lite kondition.
Tänker att ni kanske har något tips på vägen jag kan använda medan jag gör det.
Vet inte om han är fyr- eller femgångare, men nuvarande ägare har aldrig ridit som annat än fyrgångare och gissningsvis kanske han bara är det med tanke på den än så länge tråkiga tölten.
Alla tips om övningar och tankesätt emottages tacksamt.