Förbättra min ridning

C

Crazy Deluxe

Har ett 4-årigt sto som inte är riden sådär jättelänge. Problemet är att när hon väl söker sig nedåt lägger hon sig på bogarna samt skjuter ut bogen i höger varv (tror jag det är ;) ) I början av passet la hon tungan över bettet i stort sett hela tiden.. Endast för att komma undan. Jag vill inte spänna ihop med en nosgrimma, det är inte lösningen..

Ska jag börja kräva mindre?
Hur gör jag halvhalter på bästa sätt?
Ska jag minska tempot?

Och framförallt (ja, jag är ringrostig!!) behåller jag i det här hennes känsliga mun?
 
Sv: Förbättra min ridning

Till att börja med problemet med tungan så kan du sätta på ett tungfelsgummi (tror jag att det heter? lite ringrostig här också:o ) på bettet så slipper du snörpa ihop munnen på hon. Om nu inte bettet ligger för långt ner!? Sen är det ju en unghäst och vissa tycker om att leka lite med bettet i början innan dom vant sig;)

Sen med ridningen så är det bra om du rider ute i skog o mark, klättrar mkt för att bygga upp musklerna. När hon har muskler för att bära upp sig rätt så börja då med att rida på planen och jag tror att bogarna ger med sig. Tömkörning är också mkt bra att göra både på plan och i terräng. Jobba med volter, skänkelvikningar o dyl under tömkörningen på plan.

Sen ett litet "knep" jag har är att leda hästen på fel sida ofta, tex till och från hagen, på promenader och så. Ofta är hästar stela i vänster sida och det har man satt i sammband med att alla hästar leds på vänster sida.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 770
Senast: Badger
·
Hoppning Jag har ett litet problem med min häst som jag gärna bollar med er andra. Han är 6 år och väldigt otränad, så han är under uppbyggnad...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 727
Senast: Sofie_B
·
C
Träning Jag har ett 8-årigt sto som det inte riktigt funkar 100 med bettet. Hon gapar ganska ofta. Går inte riktigt stabilt på tygel eller...
Svar
10
· Visningar
1 507
Senast: CindyLou
·
C
Träning Många frågar om betsel till unghäst. Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter... Först och främst så ser hästar olika ut i...
Svar
3
· Visningar
967

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp