Förbättra kvalitén i ryggning

LECH

Trådstartare
Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Någon som har några tips på hur jag kan förbättra kvaliteten i ryggningarna?

Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen istället för att lyfta ordentligt.

Jag har inga bevis men det funkade på min häst iaf 😁 Jag ryggade på stigar i skogen i lutning så ryggningen gick uppåt, om du förstår vad jag menar.

Jag tränar också min häst i backar men då avsuttet så hästen får möjlighet att runda ryggen utan att ryttarens vikt stör. Ett annat tips är rygga korta sekvenser med huvud och hals i en lägre ställning (också avsuttet) och ett tredje tips är att rygga och sedan fatta galopp för att få mer bjudning i ryggningen. Vill du få inspiration på övningar så kolla efter filmer om working equitation, där ingår rygga i slalom och annat :)

Jag tränar också min häst i backar men då avsuttet så hästen får möjlighet att runda ryggen utan att ryttarens vikt stör. Ett annat tips är rygga korta sekvenser med huvud och hals i en lägre ställning (också avsuttet) och ett tredje tips är att rygga och sedan fatta galopp för att få mer bjudning i ryggningen. Vill du få inspiration på övningar så kolla efter filmer om working equitation, där ingår rygga i slalom och annat :)
Det där ska jag också ta till mig, tack!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 881
Senast: Ajda
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 343
Senast: super
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 168
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka