Förbättra galoppen?

E

Ello

Hej svejs

Min medryttarhäst har väldigt dålig galopp, den är fyrtaktig och hon har svårt att hålla igång den. Man får tokrida hela tiden för att hålla igång henne. Och det är ju inte så kul :confused: Hon är i övrigt i helt ok kondition och är ganska bra musklad. Hon har alltid haft den här galoppen, även för flera år sedan då hon gick på ridskola och hade topp-kondis.
Men det borde ju gå att få den lite bättre, att hon skulle orka galoppera för egen motor iallafall.
Har ni några bra tips? :bow:
Elin
 
Sv: Förbättra galoppen?

har inga tips men har en lite lika dan dock unghäst under utbildning så han orkar inte riktigt...men är hon svår att fatta galloppen med oxå?
 
Sv: Förbättra galoppen?

Hej!

Hon kanske är stel och tycker det tar emot att rida en rund fin galopp, har du provat att stretcha eller massera?

Du kan även prova att longera/lös longera/tömköra och se om hon reagerar likadant. Om det inte är någon skillnad kan du ju utesluta att det beror på dig eller sadeln!

(jag säger inte att du rider dåligt, men ibland gör man saker omedvetet och stör hästen... inget illa menat, då jag inkluderar med själv till den skaran)

Hoppas hon blir bättre!
/Tokan
 
Sv: Förbättra galoppen?

Hon fattar galopp väldigt fint och lydigt men sedan har hon svårt att hålla igång den. Det är samma sak för alla som rider henne. Försäker sitta stilla och bara låta henne jobba på i galopp, men hon saktar av direkt då.. :( Skall prova med att börja träna massor med fattningar och avsaktningar. Klättrar en gång i veckan och rider ut i skogen bland stock o sten så hon ska få lite muskler i bakdelen o ryggen.. Longerar även, och då har hon lika svårt med galoppen..
Tack för länken, den var jättebra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
607
Senast: Seaside
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Piek
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp