Förbättra galopp på fd.löphäst?

lis

Trådstartare
Kan man få en fd löphäst att få rundare språng i galoppen? Min hästs galopp är väldigt markbunden.

Sv: Förbättra galopp på fd.löphäst?

Det första som jag kom att tänka på är att använda bommar för då måste han lyfta på tassarna. Går ju att använda både på raka och böjda spår för att få variation.

Styrka, styrka och så mer styrka. Ut i skogen, så den lyfter på fötterna. I skritt menar jag nu alltså. Och bomarbete, varierad träning i naturen, upp- och nedför. Nu vet jag inte om den är het, men isf få en lugnare takt i dem brukar också hjälpa.

Sen, fd löphästar behöver inte ha markbunden och flack galopp, så det kan lika gärna bero på hästen, dvs den 'är sån', och inte den gått löp. Men det märker du ju på vägen så att säga, och till viss del/till en viss gräns går alla hästars galopp att förbättra =)

En galopphäst kan inte har särskilt markbunden galopp:confused: Hur menar du?

Mår hästen bra? Det kan ju vara så att den har något problem om galoppen är markbunden för det ska den inte vara.

Hur länge har den varit ridhäst?

Hur rider du i galoppen?

Den kan ju inte precis gå i en samlad galopp direkt, den måste ju få träna upp styrkan i kroppen, dvs de muskler den behöver som ridhäst. Den måste få plats att galoppera och du måste rida i lätt sits att börja med, och inte kräva för mycket. Stärk hästen genom att rida i skogen,klättra, rida mkt tempoväxlingar, övergångar och kräv inte att den ska kunna arbeta i dressyr på en volt direkt. Den har ju varit van vid att ridas på ett annat sätt i galopp.

Det jag tänker mig när du säger löphäst plus markbunden är att du kanske menar den tendens som en del fullblod med sina långa bakben har, att "skotta" lite med bakbenen utan att de kommer så mkt genom ryggen ?

galoppera på i väg avvägt men friskt tempo, och hästen behöver vara lösgjord för att bygga på och bli luftigare i sprången och genom ryggen. Jag har fått jobba en del med min, som i.o.f har ganska bra galopp, men som ändå kan få den tendensen ibland. det viktiga är att vara lätt och balanserad själv och inte bromsa i fram. Galopp bommar och övergångar i galoppen, dvs växling av tempo är också väldigt bra.

Det var länge sen hon gick på löp och nu går hon dressyr. Hon har en mkt bra grundgalopp men så fort jag ska ha ökning av stegen så blir hon som en äkta liten löphäst igen.Inget lyft alls i sprången utan dom är flacka.Hon täcker mkt mark men som sagt hon får inga runda fina språng.Och det är ju inte säkert hon kan få till runda språng men lite bra tips för att försöka förbättra galoppen är aldrig fel. Får alltid kommentar:Kan vara rundare i sprången på mina mellangalopper.Men vi får iaf alltid 7 eller 8 på gångarterna.Vi tävlarLA.

Glömde skriva att min tränare säger att hon bara är sån det går inte att göra något åt,det är ett fbl som gått löp.

Ok vad intressant!

Tror inte faktumet att den gått löp spelar så stor roll, då är det snarare hur hon är byggd.

blir väldigt nyfiken på din tjej rent allmänt, alltid kul att se fina fullblod tävla LA och högre. Har du ngra bilder du vill visa?

(Mackan/som själv har fullblod och rider dressyr, därav intresset)

:bow:

Jag tränar det mycket på hästarna, (fd löphästar o nu även aktiva) jag gör det mycket ute, kortar och ser till att ha bakdelen på plats under och ökar genom längning av sprången så långt det går, växlar mellan mkt korta och mkt långa men runda språng. Gör det gärna i lite uppförslut:idea:

Jag undrar om hon är stark i bakdelen och om du har henne framför hjälperna. :confused: Hon ska ju öka med tryck bakifrån och om du har henne på hjälperna ska hon inte behöva falla iväg i den galoppen. :confused:

Klättra o stärk bakdelen, mkt mkt övergångar, öka ur galopp med tryck i, bara ett par språng först sen mer och mer. Få henne att ta halvhalterna och ta många. Jag förstår inte varför hon inte ska kunna öka med rundare språng om hon arbetar rätt i grundgaloppen:confused: Jag tror du kan träna upp det, (fast jag har ju inte sett henne förstås)

Jag själv tror att det har med styrkan i bakdelen att göra. Så därför är det jätte bra med tips.Vi tränar mkt galopp från halt och direkt från ryggning och gör mkt bakdelsvändningar och liknande.Inbillar mej att det är bra för bakdelen.Tempoväxlingar tränar jag på.Har tyvärr inga backar att träna i,så det får bli vad det blir på plan mark.Jag ska börja träna lite hoppning 1gång i veckan också med mkt markarbete.Det är nog nyttigt.Studs har jag hört ska vara bra för bakdelen.Jag kan nog tro att det lite beror på mej också som bara sitter och åker med när jag tävlar,jag har en lite ovana att sluta rida när jag kommer in på banan:angel:,men det försöker jag träna bort.Vi har inte hållt på så länge så det blir nog bra med tiden. Har hon dålig mellan galopp så har hon,jag älskar henne ändå:love:! Vi får ta lite extra poäng på något annat istället i så fall:laugh:

Tänkte precis skriva att om du kan tänka dig att hoppa lite som mväxling, så låga studsserier är också bra. Samt alla tips du fick från flash, och så fattningar, fattningar stärker.

Jag är inne på samma linje som flash, att styrkan brister. Har den rund, fin galopp i arbetsgalopp, så borde den kunna ha om så inte lika rund så rundare galopp även i mellangalopp, dvs flackheten är för att styrkan brister och den rinner iväg.

Ok vad intressant!

Tror inte faktumet att den gått löp spelar så stor roll, då är det snarare hur hon är byggd.

blir väldigt nyfiken på din tjej rent allmänt, alltid kul att se fina fullblod tävla LA och högre. Har du ngra bilder du vill visa?

(Mackan/som själv har fullblod och rider dressyr, därav intresset)

:bow:

Vet tyvärr inte hur man gör när man lägger in bilder:o
Hon är E:Eighty eight keys-Northern baby
Liten nätt dam på 155cm. Mycket trevlig häst som mer än gärna samarbetar. Kan få sina spel ibland men för det mesta är hon en ängel:love:

Tänkte precis skriva att om du kan tänka dig att hoppa lite som mväxling, så låga studsserier är också bra. Samt alla tips du fick från flash, och så fattningar, fattningar stärker.

Jag är inne på samma linje som flash, att styrkan brister. Har den rund, fin galopp i arbetsgalopp, så borde den kunna ha om så inte lika rund så rundare galopp även i mellangalopp, dvs flackheten är för att styrkan brister och den rinner iväg.

Menar du fattningar i alla dess former eller någon speciell? Ska jag galoppera ett par steg och göra en ny fattning?

Galoppfattningar överlag. Att göra många fattningar stärker mer än att galoppera långa sträckor. Om det är bra fattningar alltså.

Ja precis, fatta, galoppera X språng, bryt av, fatta ny. Jag brukar fatta, galoppera så många språng som 'fina fattningsgaloppen' håller och bryta av strax innan det faller isär/ramlar iväg/vad nu problemet är när jag använder mig av det. Med tiden i de fallen märker man att det blir fler och fler språng man kan rida den 'fingaloppen'.

Nu är ju ni lite över den basic nivån, men då kan du ju bestämma dig för antal språng. Att fatta - galoppera FÅ språng, bryta av, och direkt fatta igen ger - om man får bra, kvalitativa fattningar, bra språng, balanserade avbrott och bra omfattning extremt mkt bakdelsträning.

Om det inte fungerar direkt, t ex hästen faller isär lite i avbrotten t ex, så har man nåt att träna på iaf, och kan ha att klara det inom färre språng om mål. Man får känna efter lite vad och hur det fungerar på ens egen häst, hur få språng man kan galoppera, hur få steg man kan trava. Krävs det 25 steg för att balansera om traven får man ju ha det i början liksom.

(Det är dessutom grymt kul när man får det att fungera och kan sitta och leka. Dock är det rätt ordentlig styrketräning så var försiktig ffa i början)

Jag själv tror att det har med styrkan i bakdelen att göra. Så därför är det jätte bra med tips.Vi tränar mkt galopp från halt och direkt från ryggning och gör mkt bakdelsvändningar och liknande.Inbillar mej att det är bra för bakdelen.Tempoväxlingar tränar jag på.Har tyvärr inga backar att träna i,så det får bli vad det blir på plan mark.Jag ska börja träna lite hoppning 1gång i veckan också med mkt markarbete.Det är nog nyttigt.Studs har jag hört ska vara bra för bakdelen.Jag kan nog tro att det lite beror på mej också som bara sitter och åker med när jag tävlar,jag har en lite ovana att sluta rida när jag kommer in på banan:angel:,men det försöker jag träna bort.Vi har inte hållt på så länge så det blir nog bra med tiden. Har hon dålig mellan galopp så har hon,jag älskar henne ändå:love:! Vi får ta lite extra poäng på något annat istället i så fall:laugh:

Studshoppning är ju jättebra! All hoppning f ö. Det kan ta ett tag innan hon förstår sig på det om hon inte hoppat innan (en del har bra teknik från början, men vissa fullblod hänger med frambenen lite innan de hittar tekniken - men det kommer)

Det är ju lätt att dom vill skjuta ifrån med bakbenen (som mackan skrev) men du vill att hon bär mer så det är ju en styrkefråga eftersom hon inte haft bärmuskler i sitt "tidigare liv".

Tömkör du henne? Det är ju också bra träning och du kan göra många övergångar och jobba med bärigheten, samtidigt ser man mycket från marken hur hästen arbetar, så är det lättare att förstå vad man behöver göra från ryggen:idea:

Mkt bra ide med tömkörning. Ska be min tränare tömköra henne första gången,han är mkt duktig på det. Så han får lära mej!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det handlar om ett extremt samspel mellan ryttare och häst. Där ryttaren totalt lämnar kontrollen till hästen för galoppen och kan...
Svar
0
· Visningar
131
Senast: Gunnar
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama