F
Fjanton
Hej...Jag undrar om det är någon som har några bra tips på hur man förbättrar frmbens tekniken i hoppning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan hoppa studs, det är bra och du ökar hästens smidighet och det kan resultera till bättre frambensteknik. (:
Studs och cavaletti är nog det bästa jag kan komma på. Cavalettibommar på sockerbitar är jättebra också!
Om du kör til exempel en 5½-a så kan du ha främre bommen på hinder nummer två (oxer) lika hög som bakre eller ett hål högre (lite elakt mot hästen kanske.....) så hästen kvickt måste upp med frambena.. Annars som tidigare skrivit, studs och cavaletti-bommar på sockerbitar..
Barrering Nej men studshoppnig med högt-lågt-högt för då måste hästen hoppa upp ordetligt
bra varianter:
låg-hög-låg-hög-låg femstuds på rakt spår
låg-hög-låg trestuds på böjt spår. båda varven.
låg-hög-låg på rakt spår, där den höga mittdelen kan bli en liten oxer (inte 5.5m, fortfarande studsavstånd), så det blir inhopp, oxer, sen uthopp, vilket får hästen att reagera och bli snabb i benen efter oxern. ..uthoppet måste va lätt att riva bara så hästen inte snubblar, om pållen inte e så snabb upp de första försöken..
Hoppa inte stigsprång utan bara paralleloxrar när man hoppar enstaka hinder eller bana.
Stärka hästen genom mycket klättring och rid den så att den kommer mer på bakbenen så att säga. det gör att hästen får mer tid på sig att hoppa upp sig utan att riva.
Annars är naturligtvis studs, cavaletti och 4kombinationer bra som de andra också har skrivit...
Jag skulle prova och löshoppa hästen mera så att hästen får in tekniken utan ryttare..Lycka till!
Jo, kanske barrering, men man behöver ju inte ha hindret ligga på 1.50 Kan ju räcka med kanske 1 meter eller så och dessutom räcker det ju med att ha båda bommarna i samma höjd! Lycka till!!!