Förbättra bröstsele?

I

Idaidut

Jag har en shettis på foder. Han är inkörd och vi fick med rockard och en bröstsele. Selen har två gjordar, en däckelgjord och en till bröstan. Det är inga draglinor till och rockarden har ingen svängel. Finns det risk att man bränner bogarna, eller hur dåligt är det med sådan utrustning? Kan vi göra någonting för att förbättra den?

Jag kan fixa foto på selen, men ni förstår nog ändå hur den ser ut. :)

Ida

Sv: Förbättra bröstsele?

Du måste minst skaffa draglinor och baksele + en svängel till vagnen.
Det är det minsta du kan göra för att göra det bättre för hästen att dra. Men hellre en helt annan sele med lös brösta o hela kitet.

Bra att selen har två gjordar i alla fall det är ju en av förutsättningarna.

Okej, men hur ska jag fästa skacklarna då? Det går ju inte att fästa dom i däckeln... eller? Och sätter jag dom i bröstan så förlorar väl draglinorna sin funktion..?

Varför gör man selar med fast brösta över huvud taget egentligen...? Det verkar inte vettigt liksom.

Tack för svar förresten! :)

Om du fästa trissor i "L":et där skacklarna möter framvagnen kan du fixa så ett rep löper från den ena dragringen (där bröstan möter däckeln) till den andra. Använd karbinhake eller, ännu bättre, snabbkoppling av typ skothake.
Sedan, med bukgjorden inte för stram, kan du spänna skacklarna i dragringarna med rem eller seltungor. Se till bara att draglinorna är "kortare" än skacklarna. Det blir inte så mycket spelrum men det går att fixa så att hästen drar i linorna och inte i skacklarna. Lycka till.

Släng selen och köp en ny! Med draglinor, lösbrösta och baksele.
Se till att svetsa på en svängel och öglor för bakselen. Innan detta är fixat skulle jag inte kört.
Den selen är inte bra, och för guds skull sälj inte vidare utan släng selen ;)

Du kan anpssa selen rätt så är det ok att dra så lätt med den. Och det är ju väldigt enkelt att komplettera med linor och svängel eller trissor som tidigare föreslagits. Det främsta problemet med billiga bröstselar brukar vara alldelse för dålig däckel som inte skall användas tillsammans med enaxlad vagn. En baksele är ju också suveränt för att hästen skall slippa att bara hålla vagnen med svansen.

Parselar är det ju alltid fast brösta på och samma för lokselar.

Att köpa lösa delar kostar nästan lika mycket som en ny sele ! Finns billiga på Equilex, drive out , selar.se. Där har dom selar för ca 2000 kr och dom är helt ok. Till hobby körning duger dom.

Du har förstås rätt. :bow: Mitt förslag, som inte skulle kosta mer än ett par hundringar, kunde ge man chans att se om körning är något att forsätta med.. innan man satsar mer och utan att hästen far illa. När man har kommit på att körning är kul - som vi har gjort ;) då kan man satsa :bump:

Svarar alla här.

Hade det varit våran egen häst så hade vi självklart köpt en riktigt sele, men nu är det ju fodershettis, så kan vi förbättra selen så är det bättre... Jag har letat lite begagnat, men då är de likadana av typen som den vi har.

Jag får sätta sambon vid tråden, så han får läsa lite han också.

Ang. däckeln. Blir det bättre med däckelunderlägg? Borde ju fördela trycket, eller?

Tusen tack för era svar! :bow:

Köp en begagnad shettissele då, de pengarna får ni tillbaka alternativt säljer ni den för samma pris till ägaren som ju borde hålla av sin ponny så pass att de unnar den en korrekt och fungerande sele?

shettisselar finns det ganska många av på beg. marknaden. Jag rekommenderar INTE att man använder den selen ni har med den däckeln och den bröstan.

*KL*

Okej.. vilken sele under 2000kr rekomenderar ni då? Den i nylon känns inte helt okej då jag är inte fan av konstmaterial. KAN man få en okej sele i läder för under 2000? Som sagt så hittar jag bara selar med fasta bröstor på begagnatmarknaden.

Jag vill såklart att han ska ha bra grejor... Bättre än det han har nu iallafall. Eftersom det verkar som att denna selen är helt kass...

Ni behöver ju en svängel på vagnen med och en liten ögla att fästa bakselen i på skakeln. Förresten, du bor ju i skåne. Då har du väldigt goda möjligheter att få god hjälp av skånska kuskar. Ring ditt närmaste körsällskap och hör om de kan hjälpa dig.

på equilex har du en för 1900. den som heter standard är helt ok för hobbykörning några gånger i veckan.
www.equilex.se

driveout.se har flera fina selar som fungerar bra för under 2500. Just nu var det tyvärr skralt med begagnat, men jag ska hålla utkik!

Tusen tack! :)

Jag pmar dig för säkerhetsskull. Är osäker på hur mycket man frå diskutera om märken och jag vill ha kvar tråden. :)

... man kan oxå be en sadelmakare/selmakare tillverka extra "skakelöglor" och fästa ovanpå... alltså mellan tömöglorna och "vagnsfästet"....
Det gjorde jag... jag köpte en finare och dyrare variant på de här enligt er värdelösa selarna... kvalitetsläder tillverkad av erkänd selmakare, men alltså INTE en giggsele i orginal.

Jag åkte in med den till personen som NU driver tillverkningsföretaget, och bad honom tillverka två giggöglor (jag har en gigg o kör honom med...) till dessa finns sedan två stroppar,,, en till vardera, så jag kan om jag vill sätta en lös gjord mellan dessa som håller nere dom. Detta har dock aldrig behövts, det funkar helt suveränt, och jag tränar för erkänd tränare som har tittat över utrustningen flertalet gånger, både före och efter träningen.

Det enda som blir kruxigt då är att vagen kanske lutar för mycket... kanske har man då någon svets/böj kunnig person som kan anpassa skaklarna till att sitta högre upp på selen utan att vagnen lutar!

Om du ändå ska slänga selen.. vilket inte jag tycker du ska.... så kan du även köra den varianten att du ber en selmakare delar bröstan, och gör riktig gjord från däckeln...och skaffa dragläder som du enkelt bara knäpper med en karbinhake eller något i öglan..... och så har du ju separat brösta juh! (sen är ju inte läderkvaliteten på de här billiga selarna något att hänga i granen,, men det funkar ju om du inte vet hur mkt du kommer köra!)

Du kan skaffa en separat baksele som du knäpper ihop med bröstöglan, som dom har på arbetsselar... så funkar det rätt bra att ha selen som den är oxå....

Du förstör inte hästen om du är försiktig o testar dig fram lite grand! Lycka till!

ursäkta, men jag blir lite bitter över sådana här inlägg...däckeln är inte bra, svanskappan har ingen baksele till, bröstan måste göras om så mycket att det inte är lönt ekonomiskt. Sen är gjordarna alltid i tunnaste laget och är inte nylonförstärkta någonstans. varför ska man då börja "bygga om" en sån sele? Tror du att det finns någon enda människa som köper en ponnyputa, för att sen lämna in den och lägga in en korrekt bom, stoppa den och sätta dit ordentliga framvalv och bakvalv? När det finns grejer som är gjorda för ridning/körning?

Denna sele som vi här ibland kallar enkel sele ibland skitsele kommer från parselarna, där hästarna inte bär någon vikt över ryggen och bara drar i draglinor. Parhästar använder inte skaklar. Sen har någon okunnig någon gång kommit på att använda den till enbetkörning, tyvärr. tyvärr kan jag bara beklaga att h**ks och bö****s säljer den, och den säljer mycket bra enligt dessa, som jag haft mycket kontakt med ang selen. Butikspersonalen har själv aldrig kört häst och de har ingen aning om vilken skada de åstadkommer när de säljer en sådan tingest som körsele.

Nä, bränn dem selarna och utbilda alla som vill köra häst. Nyss hemkommen från körkonferens så vet jag att duktiga kuskar finns i hela vårt avlånga land, och vill ni hitta någon i er del av sverige att fråga om handfasta råd ska jag gärna hänvisa er, för Jag brinner för att våra hästar ska köras med glädje och kunskap. Det blir så mycket roligare då!

jättetråkigt tycker jag... att få ett sådant svar.

Jag vet att det inte är EXCEPTIONELLT BRA att göra så, men inte heller roligt att få svaret "släng skiten" om en sele man har när man ber om råd. Särskilt inte om det ENDA RÄTTA ALTERNATIVET kostar MULTUM... typ.

Jag kom med ett förslag som JAG hade, och JAG har själv en liknande sele, som en kusk tittat på och som jag kör med. Jag har inte fått NÅGRA klagomål eller poängteringar på att det skulle vara skadligt. Men den här landslagskusken kanske kan slänga sig i väggen -enligt dig. (nu är det ju inte heller en av de billiga selarna, men den har däckel, och det är ju KASS.)

ALLA kan inte rida med dom bästa o dyraste sadlarna... precis som alla inte kan köra med dom bästa o dyraste selarna.... man får anpassa allteftersom... hur mycket man kör och hur duktig man blir o allteftersom man lär sig vad som behövs.

Trodde man kunde få svara vem man ville på ett trevligt vis, utan att behöva bli tillplattad av något självutnämt proffs.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 021
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: trassel
·
Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka