Sv: Förbättra bröstsele?
... man kan oxå be en sadelmakare/selmakare tillverka extra "skakelöglor" och fästa ovanpå... alltså mellan tömöglorna och "vagnsfästet"....
Det gjorde jag... jag köpte en finare och dyrare variant på de här enligt er värdelösa selarna... kvalitetsläder tillverkad av erkänd selmakare, men alltså INTE en giggsele i orginal.
Jag åkte in med den till personen som NU driver tillverkningsföretaget, och bad honom tillverka två giggöglor (jag har en gigg o kör honom med...) till dessa finns sedan två stroppar,,, en till vardera, så jag kan om jag vill sätta en lös gjord mellan dessa som håller nere dom. Detta har dock aldrig behövts, det funkar helt suveränt, och jag tränar för erkänd tränare som har tittat över utrustningen flertalet gånger, både före och efter träningen.
Det enda som blir kruxigt då är att vagen kanske lutar för mycket... kanske har man då någon svets/böj kunnig person som kan anpassa skaklarna till att sitta högre upp på selen utan att vagnen lutar!
Om du ändå ska slänga selen.. vilket inte jag tycker du ska.... så kan du även köra den varianten att du ber en selmakare delar bröstan, och gör riktig gjord från däckeln...och skaffa dragläder som du enkelt bara knäpper med en karbinhake eller något i öglan..... och så har du ju separat brösta juh! (sen är ju inte läderkvaliteten på de här billiga selarna något att hänga i granen,, men det funkar ju om du inte vet hur mkt du kommer köra!)
Du kan skaffa en separat baksele som du knäpper ihop med bröstöglan, som dom har på arbetsselar... så funkar det rätt bra att ha selen som den är oxå....
Du förstör inte hästen om du är försiktig o testar dig fram lite grand! Lycka till!