Förbannad på hästkräket?

Humelibumlan

Trådstartare
Mycke vålds trådar nu... Och jag spinner vidare!
Har du slagit någon häst?

Har du blivit riktigt förbannad på en häst någon gång? När var senast? Varför blev du arg och vad gjorde du då och vad hände sen?

Senast jag vart riktig förbannad var när halvblodet i stallet för tredje gången gick rakt över mig för att få tag i den tomma hinken i min hand... Jag knuffade bort henne 3 gånger, sen slog jag hinken i huvudet på henne...
2 minuter senare kom hon försiktigt fram och stack försiktigt ner mulen i hinken... och så gör hon numera.... Frågar om lov innan! :bow: :bow:

Sen vart jag riktig förbannan på (brunstiga) Humlan som vände upp och skulle sparka mot mig i hagen... så jag ställde mig utan för staketet och kastade sten i rumpan på henne... :devil:
3 väl placerade stenar och hon gav upp! :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Förbannad på hästkräket?

De gånger som jag klippt till hästar har jag inte hunnit bli förbannad, då har det varit reflexhandlingar när hästen gjort nåt som varit direkt farligt.

Sist jag kan minnas att jag blev riktigt förbannad på en häst var nog förra sommaren när Malte tramsade sig oerhört mycket och var på en helt annan planet. Då läste jag lusen av honom, hade en lång utläggning om allt jobb jag lagt ner på honom och skulle jag fortsätta orka fick han bannemig SKÄRPA SIG. Skrek inte åt honom, morrade snarare ;) Han gick lugnt hem i alla fall...

Jag tycker det blir lite jobbigt när det på några timmar startar fyra trådar om ung samma sak. Blir svårt för en gammal man att hålla reda på var man skrivit vad.
PL

peter_lundin skrev:
Jag tycker det blir lite jobbigt när det på några timmar startar fyra trådar om ung samma sak. Blir svårt för en gammal man att hålla reda på var man skrivit vad.
PL
Haha... i de andra diskuterar du om du får... i denne BIKTAR du dig! ;)

när en annans extremt oupfustrade häst försöker springa ner mig när han ska in från hagen,då får ett rejällt rapp med pisken-jag tar inte att bli nersprungen av en 500 kg kluns

peter_lundin skrev:
Får man syndernas förlåtelse sen eller måste man göra botgöring först.
PL
Gissa! Det är botgöring som gäller!
En bukspark= 17 morötter och gulligull i 23 minuter! :D

Jag kan bli så less på min Märr ( för det är vad hon är ) när hon går ut ur boxen, eller bara vägrar stå still i en halt. Hon VET vad jag vill men ibland rent av skiter hon i vad jag säger. DÅÅÅÅÅ blir jag ARG! :devil:

Senast var när jag skulle ta in Monte från hagen. Han är hingst men hur snäll som helst och det är inga problem med ston eller så. Det hade vart klubbtävling och vi gick förbi paddocken på väg in, ett sto som har aldrig har träffat gick i en sjukhage precis bredvid (hade vart med och tävlat) men jag tror inte det berodde på henne. Han bli plötsligt jättejobbig (en bra bit innan stoet), börjar fjanta sig men inte lite utan så det känns som att snart exploderar han och jag hänger här som en vante...när han sen försöker gå rakt över mig blir jag arg och snärtar till honom med grimskaftet över nosryggen.
Nu lyssnar han och det har han slltid gjort innan också men minnet behövde väl fräschas upp lite om att man faktiskt ska lyssna på människan bredvid också...

Blev till slut heligt förannad på min första häst när han hade som hobby att mosa, bita och sparka mig. Klippte till honom tvärs över mulen när han bet mig en gång...och han slutade bitas.

Det värsta jag vet är när hästar kan lyfta på hovarna och vet vad jag vill när jag ska kratsa hovarna, men som bara slår med dem. Då kan de få ett slag på rumpan eller något.

jag är annars inte den som förespråkar våld, men när det gäller saker som hästen gör som är farligt för mig eller andra så säger jag först till någon gång, lyder hästen inte så får den en smäll.

I lördags när jag skulle ta av grimman på min nordiskorsning i boxen så rusar han på mig och tror att han ska få komma ut igen ( hade precis hämtat honom i hagen ) och då smäller jag till honom på bogen med grimman samtidigt szom jag röt.

Sist jag blev riktigt förbannad var på en unghingst. Hästen stog i boxen, vänd mot boxdörren, jag ska gå in i boxen, kommer inte ihåg om det var med mat eller om jag skulle ta ut hästen. I alla fall så tvärvänder hästen, surar och slår allt vad han orkar. Han träffar min handled eftersom jag sträcker upp armen som skydd. Det gjorde ont vill jag lova, trodde den var av. Men den hästen fick sig rejält med stryk, jag var både förbannad och smärtpåverkad och tyckte verkligen att han gjort sig förtjänt av det hela, för han var inte rädd, utan sur. Bara sura gör mig inget, men hästen ska väl inte halvt få slå ihjäl folk. Ja jädrar vad förbannad jag var den gången. Hästen slog aldrig mer åt mig i alla fall. Kanske var det inte bästa platsen att ta den i boxen (hans hemmaplan), men vad skulle jag göra? Accepterar inte sånt beteende, det går ju inte att leda ut den ur boxen och sen klappa tillbaka, det måste ju komma direkt.

Jag har aldrig blivit arg på en häst någon gång eller slagit en häst :)

Jag tror bara att vi menniskor inte förstår oss på hästarna gämt.

/Donald duck :banana:

Nej, det stämmer säkerligen att vi inte förstår oss på dessa djur, jag är inte heller för att slå hästarna, lika lite som att slå barn och andra försvarlösa varelser. Det optimala är ju att ha en så bra förståelse för varandra att man aldrig ens behöver höja rösten.

Men i vissa fall, som det jag råkade ut för, då tycker jag det är befogat att slå tillbaka, hästarna får ju aldrig bli farliga, det jag råkade utför var bara en unghingst sätt att försöka klättra i rang och testa gränserna, det skulle aldrig en flockledare (häst) ha tillåtit, inte jag heller. Jag mår inte dåligt över att jag slog tillbaka i det fallet, det handlade inte om att hota och höja benet, det var en allvarlig spark i ansiktshöjd.

Vi måste ju försöka förstå hästarna, men hästarna är ju tvingade att anpassa sig till oss också, det blir ju så eftersom dom är bättre än oss på att läsa kroppsspråk. Vi har ju även ett gäng regler som dom måste anpassa sig till, som kanske inte är riktigt naturliga.

Blev riktigt förbannad på min kille en gång i sommras. Jag tog ut honom ur sommarhagen och skulle mata honom. Men han var minst sagt irriterad på flugor och knott och stog och slängde med huvudet. I vanliga fall får han klia sig någotsånär försiktigt mot en. Men denna gången var det inget kli som gällde. Han var minst sagt vårdslös och slängde med huvudet så han knockade mitt kindben *AJ*. Blev riktigt förbannad då jag tyckte att han trots allt kunde ha varit lite mer försiktig av sig och slängde ur mig en harang av svordommar. Sen tittade han på mig förvånat och glömde nästan av alla flugor. *suck*

Humelibumlan skrev:
Mycke vålds trådar nu... Och jag spinner vidare!
Har du slagit någon häst?

Har du blivit riktigt förbannad på en häst någon gång? När var senast? Varför blev du arg och vad gjorde du då och vad hände sen?

Senast jag vart riktig förbannad var när halvblodet i stallet för tredje gången gick rakt över mig för att få tag i den tomma hinken i min hand... Jag knuffade bort henne 3 gånger, sen slog jag hinken i huvudet på henne...
2 minuter senare kom hon försiktigt fram och stack försiktigt ner mulen i hinken... och så gör hon numera.... Frågar om lov innan! :bow: :bow:

Sen vart jag riktig förbannan på (brunstiga) Humlan som vände upp och skulle sparka mot mig i hagen... så jag ställde mig utan för staketet och kastade sten i rumpan på henne... :devil:
3 väl placerade stenar och hon gav upp! :smirk:

När pållan var unghäst fick hon sig en rejäl smäll över nosen en gång. Hon bet mig i axeln och det var en ögonblicklig reflex att ge henne en rak höger och oj vad förvånad hon blev.
Annars har hon inte fått stryk även om hon kan vara nog så jobbig. Däremot kan utrustningen råka illa ut och det är tur att sadeln är av syntet och inte av läder för den har flugit över stallgången ett par gånger.
Sen kan jag ju skrika åt henne ifall hon bråkar och inte vill lyssna. Det brukar vara effektivt.

hmm jo, det har jag nog... fast sist var det en illa planerad dunk pa rumpan pa hasten jag skulle ta in fran hagen, nar den borjar dra ivag och jag marker att jag sitter fast med fotterna i gyttjan o har valdigt lite att halla emot om det inte ar sa att jag vill sta pa nasan i leran. tyvarr sa uppfattade inte hasten att jag med min dunk inte ville att han skulle springa fortare utan snallt stanna o vanta till jag lirkat loss fotterna, tomt skorna och sedan pa ett trevligt o samspelt satt ga hem (med hast, helst). ;)

Donald_Duck skrev:
Jag har aldrig blivit arg på en häst någon gång eller slagit en häst :)

Jag tror bara att vi menniskor inte förstår oss på hästarna gämt.

/Donald duck :banana:

Jag finner inte ord.. Kul att det funkar för dej, men när 2åringen försökte ränna över mej vid grinden i hagen igår så inte f-n sa jag lungt och stilla "lilla vän, det där gör ont, kan du försöka låta bli det där, gumman.." :mad:

Det var länge sedan jag var riktigt förbannad på hästen så att det behövdes våld. Det var när han var ganska ny hos mig, hade vart hanterad ett par månader, vart hingst länge och gjort som han själv ville. Och en dag ville han INTE trava i longerlinan så han sänkte hela framdelen strök öronen bakåt och började gör utfall mot mig. Då fick han ett par snabba med pisken, för ilk och hingstig häst som utmanar vill jag inte ha! Han försökte sig på sammasak en gång till och då vart han ganska randig innan han kom på att det var en dum idé att kaxa mot tvåbeningar...
Jag har aldrig ångrat det och skulle göra likadant igen om det behövdes. Han är inte ett dugg spörädd och är idag en mycket behaglig häst att hantera och arbeta med. Men jag hoppas att jag slipper sådana maktkamper igen...

Senast ändrad:

Ja, hästar som försökt bitas har jag smällt till. Eller om man säger åt hästen och den kaxar emot, då kan jag smälla till den. Fast mest använder jag nog rösten.

När pållan drog järnet o smet när hon skulle ut i hagen en morgon i somras.. Hade lite snålt om tid, men det hade gått galant om bara allt funkat som vanligt.

Tog 2 hästar, min o hennes käresta, så som jag alltid gör. Vid grinden släpper jag min pålla för att ta loss grinden, "varsegod" säger jag som alltid, hon tar ett steg framåt, stannar o tittar på mej, "men gå in då", nä då backar hästjäveln!! (ja, i det läget är hon just det)
Det kommer ett rappt "NEJ" från mej, som hon brukar reagera på och fatta att nu är det allvar, men nu vänder hon helt om och exploderar i en serie bocksprång och far i väg längs utsidan av staketet. :devil: Inte för att man ska förmänskliga sina djur, men uttrycket i min häst var ett stort asgarv och "HA, där lurade jag dej, minsann!" Hade hon kunnat peka finger åt mej såg det ut som om det var precis det hon skulle gjort..

Snabbt in med den andra hästen i hagen, där det redan var fullt rejs bland de andra och iväg efter min kuse som kom mot mej men i sista ögonblicket vek av och for vidare i full kareta, om o om igen.

Efter en kvart var jag ilsken som ett uppretat bi, svettig och genomblöt av att ha sprungit i knähögt, daggvått gräs. Till slut sprang hon in i en öppen hage som jag stängde in henne i. Hon trodde väl att hon skulle kunna smita igen men grinden var minsann stängd så det blev tvärnit. Då vänder hon sej mot mej, varm o svettig, öronen framåt o väntar lungt på att jag ska komma. Grrr, Morrrrrrr, ja, vad göra? hur gärna jag än velat banka skiten ur henne så är det ju bara att ta kusen och kasta in henne i rätt hage. Morrr...

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat