Förbannad på hästkräket?

Sv: Förbannad på hästkräket?

När min häst var ung och hingst fick han plastkrattan i arslet några gånger när han utövade sin favvolek träffa- flest-personer-med-bakbenen-när-dom-passerar.

av ren skär panik gav jag min häst ett knynävslag mot halsen när han huggit tag i mitt pekfinger och började trava,,,då slog jag till honom med den fria handen i princips så mycket jag orkade.Panikhandling.Han släppte fingret som var i princip helt brutet(blev en rejäl spricka istället) och han har inte gjort om det.*vissla*

hm , senast var nog idag och i söndags .. men riktigt ytligt visar jag inte att jag är förbannad , mer ledsen .
I söndags när ajg körde min skötponny så var han väldigt ovillig att ens gå i snabb skritt och absolut inte trav , hur mkt jag en drev och använde rösten ville han inte .
till sist börja några tårar rulla nerför kinderna och så bönade och bad jag om trav igen och så vidare , men nej ? Hallå där sa han liksom . han har typ stått aslänge och är jätteetjock så han har blivit superlat typ. Men så smällde jag till han ganska rejält med tömmarna på baken ( från vagnen ) eller asså inte "smällde till" men dom ligger ju över baken s¨å jag lyfte liksom och smällde ner dom som när barn leket "håppla pålle" :S men sen fick jag så dålig samvete efter det så nu låter jag helst bli det :S
efter det fick jag ett spö och bara av att ha det i handen gick han på finfint :)
Idag så blev jag också ganska sur men det visade jag inte alls typ.
jag skulle tömkörnings-longera lillen då som jag körde i söndags , latisen som jag nyss blivit skötare på , men tror du han ville? Nopp , han skulle beta , stanna , eller gå in mot mig hela tiden ,. ibland undrar man ju om han är helt outbildad ;) men iaf ,
jag blev så besviken att tårarna bara rann i floder medans jag berättade " Snälla du , trava bara nu , runt mig , det är allt jag begär" och vällde på med alla mina förhoppningar , men han vägra , och då blev jag riktigt sur och sa åt ha på skarpen om att han var en lat och en dum häst och att jag hatade honom . Sen (som jag ångrar djupt, eftersom jag vet att man alltid ska slua ett arbetspass när dt går som bäst för att hästen ska få ett bra minne av det man gjort liksom ) lät jag honom vinna , när det gick som dåligast gick jag bara in med honom i stallet , medans tårarna bara rann och rann och jag snackade om hur dumt han betedde sig och hur lat han var och att jag aldrig mer skullle slösa tid , massa dumt sa jag som jag knappt 3-4 minuter senare förlöt och sa att jag älskade han så mkt och att han var välrdens sötaste shettis och att han kommer bli bäst.. jaja *viiisssel*

Det var i lördags som jag blev alldeles förbannad på min unghäst, jättedominat stor ardenner på si så där 700 kg, hon och hennes mamma hade haft ett slagsmål när min kompis skulle ta ut två andra hästar från hagen. Den ena hästen gick bra men den andra fick inte komma i närheten av utgången för då kom båda mina klumpar dundrande och skulle sparkas och bitas. Då gick jag ut i hagen vilket kan vara livsfarligt med min unghäst där eftersom hon verkligen ska visa att det är hon som bestämmer, men jag har ett knep, tar man henne först och tar ut henne från hagen då kan det gå bra. Nu stannade jag lite för nära hennes mamma som inte var sen att ge henne en liten hurring och unghästen vände ögonblicligen sig mot mig och bet mig rakt i magen, men då fick hon sig ett rapp med hinstkedjan över mulen rent instinktivt. Normalt sett om hon får ett slag så ska hon ge igen och det är ganska obehagligt men denna gången blev hon så paff att hon glömde det. Sen var jag hård mot henne, minsta lilla hon gjorde som jag inte tyckte om fick hon bestraffning mot. När hon sedan var ute ur leken var det lätt som en plätt att hämta den andra lilla pållen, mamman till unghästen visade inte något tecken till att bry sig om det.
Hon har varit för snäll mot sin dotter eftersom hon har vetet henne kan hon sätta på plats när hon själv vill.
Annars säger jag som de flesta att inte slår mina hästar men ibland måste man faktiskt det men denna gången var det befogat.

sist jag blev riktigt arg var för några månader sen... pållen brukar stå löst i stallgången och ibland provar han helt enkelt om han får gå in i stallet genom att ta några steg framåt. ett ptrrrroooo och "baaacka" brukar då funka. dock inte denna gång :smirk: så ja "tog tag" i ljumsken på honom å då kom bakhoven flygande och träffar mej rakt på knät så ja flyger omkull... :devil: hästen skyndar in i stallet och jag riktigt kokade. fast jag kunde ju inte smälla till honom då eftersom jag var så seg.. backade helt enkelt ut honom igen..
oboj va han skämdes!

fast för nån da sen när ja skulle knäppa bogspännena på täcket smällde han till mig på knät och då nöp ja honom allt va ja kunde tills han typ kastade sig bakåt flera steg... hehe :devil:

//Johanna

jga blöir inte förbannad på ett så oskyldigt djur som en häst! :eek:

d menas att hästen gör inte fel , den bara missförstår människan. men människan äh orscha men a..har slagit nån häst på halsen när den bet mig i skallen och stampade med foten å jävlades ..
en gång vart jag jävligt förbannad OK på ett läger , har just bytt om till mina nya skor , vita shorts och viota fina linne , och ska gå in till en häst för att säga en sak till en tjej , då stampar hästen i sin stora pisspöl(gummimattor icke nymockat) så det skvätter piss över hela mig..grr en envis :devil: det ..samma häst båda ggrna

tycker att du säger emot dig själv lite. det är nog inte hästens mening att 'jävlas' när den trampar i en kisspöl
hur skulle hästen kunna veta att du hade nya skor? och sen ska man väl ha strö även om man har gummimatta?

fisalisa_ skrev:
tycker att du säger emot dig själv lite. det är nog inte hästens mening att 'jävlas' när den trampar i en kisspöl
hur skulle hästen kunna veta att du hade nya skor? och sen ska man väl ha strö även om man har gummimatta?

nej..det gör den ju inte men det var inte hästen jag var arg på när jag tänker efter!ja , men ströt blir ju blött och efter ett tag så är det strö på vissa ställen bara eftersom hästen trampar upp det!

håller med donald_duck till 100%

det kommer inte att hjälpa att slå hästarna, de kommer inte vilja göra det man vill ett dugg mer, det är bara det att det gör ont annars, och vem vill ha ont?

visst, hästar är inte de hövligaste djur ibland, det var någon som pratade om att hästen sprang över han/hon när den skulle ut i hagen. Visst kan man slå till den på bringan eller nosen elelr vad man nu behagar, och den blir antagligen rädd eller sur och gör inte det mer, elelr iallafall inte p ett tag. Men min önskan är iallafall inte att min häst ska vara rädd eller sur på mig. Jag vill att min häst ska lyda mig för att den VILL det! det kan man behöva jobba med länge, men är man bara lite tålmodig och funderar ut VARFÖR hästen gör som den gör kan man oftast förebygga det.

Jag har aldrig slått en häst och är väldigt nöjd med det! bättre är att visa hästen att det var fel genom att tvinga den att gå undan elelr bakåt, ta plats och visa att så gör man inte mot mig. Men man behöver inte ens röra hästen för att visa vem som bestämmer! Vissa jag känner daskar till hästarna på nosen om de har huvudet lite för nära eller försöker nafsa tex. Kan man inte istället då bara flytta undan huvudety och på såsätt säga att " kan du vara snäll och ha huvudet där borta tack" jag vill iallafall hellre bli tilltalad snällt än snäst åt.

sen har jag självklart blivit arg på hästar.. Men den gången jag minns mest var när jag var ute och körde en shettiskorsning som det var meningen att jag skulle ta mig an. Eftersom jag var för stor för att rida honom var det förutom vanlig hantering körning och longering som gällde. Han var en otroligt tuff och envis och busig herre, så fort det vankades trav på lektionerna ( han stod på en liten BRA ridverksamhet) var det bock å tjo och iväg innan barnen visste ordet av. Så jag var ute med ägarnas dotter som cyklade med eftersom det var första gången jag körde honom själv. Så hade han börjat testa och reste sig upp, ganska farligt med sulky bakom sig. Kom ner igen, men andra gången stegrade han sig så kraftigt så jag åkte ur sulkyn. paff som jag var gick jag och hämtade honom och upp igen. Sen gick det bra en bit men när vi kom ut på en väg och jag tänkte att lite trav inte kunde skada stack han iväg i full galopp på en grusväg, delvis trafikerad! Inte ett dugg skrämd utan bara av ren trots. och det hjälpte inte hur många förhållningar jag än gjorde, och hur mkt jag än röt eller i ren förtvivlan tillslut skrek... till sist satt jag bara där helt slut i armarna och hoppades att han skulle följa vägen iallafall och att ingen bil skulle komma... Och när han kände för det saktade han av... snacka om nonchalant! Jag steg ur sulkyn på darriga ben och gick fram och höll i honom och pratade inte allt för snälla ord, men i lungt tonfall så han skulle förstå att det uiallafall var bra att han stannade =) vände sen hemåt och ledde honom i skritt åt rätt håll... Vad ska man göra? då fick jag iallafall veta att han inte hade det minsta respekt för mig... Mötte en livrädd medhjälpare som kom cyklande emot oss i tron om att vi var döda =) Men efter det att jag fortsatte hålla på med honom blev han bara bättre och bättre iallafall, fasst man fick ta honom som han var =)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat