Förbannad på hästkräket?

Sv: Förbannad på hästkräket?

Senast jag var förbannad på min häst var typ förra veckan.. hon har stått på ridskola innan och varit många av småttingarnas favvis. Men hon som många andra ridskolehästar började tröttna på ridskolelivet och började såklart bitas. Värst var det när man skulle kratsa hovarna :mad:..

Men så köpte jag henne därifrån i maj.. Kul! iaf så blev det bättre med bitandet..
Ofta när jag kratsade hovarna så la hon huvudet på min rygg för att kela :d !
Men så nån gång förra veckan så trodde jag ju såklart att hon var lika mysig som vanligt och ville lägga huvudet på min rygg när jag kratsade hovarna.. Men inte just DEN dagen! Då började hon som vanligt att buffa lite på mej och så.. men så bet hon till mej i ryggen!!! :cry: .. då var jag förbannad på hästkräket!! åhh..blää!!!

Sist jag blev riktigt förbannad var när den lilla, feta, bångstyriga ponnyn släpade runt mig i en sandpaddock i full fart. Fast, kände ingen mening med att fånga kräket och slå det, utan snarare jaga det runt på volten tills han kom och bad om ursäkt och slutade asflabba åt mig sådär som hästar gör...

Tja senast jag blev förbannad var när min häst fick för sig att väldigt hårt"mulat" muddra alla mina fickor i jakt på morötter när jag gick i hagen och mockade ut skit, han blev tillsagd och bortstött av mig och DÅ blev han arg på mig och cirklade runt mig med öronen bak och rumpan in: "Passa dig annars smäller det" sa hela situationen.
Blev så :devil: förbannad att jag öste iväg spångrepen och skottkärran på hästen och vrålade på honom. Han har blivit mer än lovligt tuff mot den tjej vars häst delar hage med min och ett sånt beteende är inte tolererat, klättra i rang kan han göra men inte mot människor inte.

Inte alla är så kaxiga när 750 kilo häst på 178 cm rusar mot en med öronen bak och klart tänker visa var skåpet ska stå, blir lätt en farlig situation.

Vill bara förklara för alla som eventuellt förfasar sig över att kärran åkte åt hästens håll att den inte prickade men den skramlade lite lagom avskräckande :D .

Och inte nog med det, för en tid sen piskade jag dotterns ponny när hon satt på ryggen.

Anledning?

Hon for i hop med ett annat sto som även denna hade liten ryttare på ryggen, alla som sett 2 ston slåss med intention att VERKLIGEN :devil: skada vet att det är svårt att sära dom åt.

Helst utan att två 7-åringar miste liv och lem :crazy:

Riktigt ilsken på Wanessa var jag i somras när hon nästan dragit av sig en baksko, jag skulle plocka av den och min riktiga hovtång var borta så jag hittade bara en liten klen tång.

Och så fort jag fått grepp om skon kom hästskrället på att hon var hungrig, att det kliade någonstans eller att hon höll på att tappa balansen. Då var hon billig :devil: Till slut höll jag ett långt tal för henne om hur mycket jag offrat för hennes skull, vad man gör med stygga hästar osv., och DÅ kunde hon minsann stå stilla.

Med facit i hand borde jag ju ha lett henne till stallet istället för att stå vid beteshagen, men å andra sidan så brukar hon alltid stå stilla även ute.

Senaste gången jag "bar hand" på en häst (som det så fint heter) var i vintras. Jag gick in i pojkhagen och skulle rätta till täcket på en häst, var nästan framme vid den hästen när en annan rackare kommer backande mot mig i full fart med en riktigt elak min. Jag drog till honom med grimskaftet över rumpan men då slog han åt mig också! Så då fick han en spark tillbaka och så jagade jag honom några varv runt hagen med grimskaftet, så fort han såg lite grinig ut så fick han en putt i rumpan igen.

Kan tillägga att det var hästen som jagade den stackars då 13-åriga ledarvalacken (som är enormt stark i psyket) tills han nästan sprängde tråden. Sedan när de väl kastrerade honom som femåring så blev han en liten gospojke, så tydligen var det lite för många hormoner i farten där!

Jag kan nog säga som såhär:

Med Dasti som jag sålde igår har det inte behövts mycket av vare sig våld eller höga röster. Tvärtom.

Men däremot med min ganska trotsiga 4-åriga valack jag hade innan var det en helt annan jargong oss emellan.
Så nog fick jag säga till honom med barsk röst och ge honom en handflata på bringan nån gång..;)
Framförallt de gånger han så fint siktat in sin stora hov rakt på min fot och helt skenheligt lagt hela sin tyngd på just det benet..*aj aj aj* :crazy:
Brukar inte slå till dem men i vissa fall gör man det första som faller en in och i de fallen att daska till honom så han flyttar på sig.
Sparka till en häst har jag väl tvingats göra vid några tillfällen. Men endast om det verkligen varit befogat. T.ex vid de tillfällena då jag har fått ta ett hastigt beslut:
Att sparka eller BLI sparkad.. Väljer då hellre det första..( Av nån outgrundlig anledning)
Bitit en häst har jag gjort vid många tillfällen. Har träffat många olika sorters hästar. Vissa värre än andra men då har jag löst deras " bit-problem" genom att lära dem att det känns att bita mig för jag har oxå ganska vassa tänder som kan smärta..
Ehumm.. Ni skulle bara seee mina huggtänder.. *himlar med ögonen och ler*:)

Så ja, det har jag .. men det är en enorm skillnad på våld och våld..
Och det är väl en fördel om man kanske lär sig den innan man börjar straffa eller fostra sin häst. :idea:

Senast ändrad:

idag var jag ute och gick med min 16 åriga foderhäst p.g.a att jag inte orkade rida just idag för att jag e sjuk. och han skulle ju såklart till första bästa gräsplätt och inte bry sej om vad jag vill. :mad: då tog jag en stor pinne och hade som spö och slog till han med den ett antal gånger på halsen. han blev rädd och gjorde inte så nå mer den turen :bow: får se hur de går imorgon ;)

Två år sedan jag blev riktigt arg.. och dängde häst.
Och det var på en argsint märr som högg mig riktigt hårt..
Då fick hon veta var skåpet skulle stå.

Du har ju själv träffat hästen så då förstår du kanske varför...

AM

Jag har daskat till en häst i baken en gång som jag kommer ihåg. Den enda som lärde sig något av det var jag själv som hade ont i handen en tid efteråt... :smirk:

Slår aldrig min häst, och inte någon annan häst heller för den delen. De hästar som jag umgås med förstår att de har gjort fel om jag talar i "arg" ton. Brukar inte vara några problem och det känns mycket bättre att kommunicera på det sättet... :)

De gånger jag blivet arg för att hästen bettet sig dumt( händer dock sällan) då har jag bara stått och pratat med hästen i arg ton..tro mig sånt känner hästen av att man är arg..och då försöker de komma fram och typ be om förslåtelse för att de gjort matte upprörd...hästar märker på oss om vi gillar dem, om vi är arga, om vi är stressade osv..

Sist jag blev arg på min häst va när han vägrade gå ifrån gården för några dar sen. Vi brukar inte ha några problem med de numera men då kom han på att han inte ville. Jag orkade inte med de så jag skänklade hårt (nästan sparkade) upprepade gånger. Resultat: han gick, något stressad men inte särskilt skärrad. :o

Senast jag slog en häst var i vintras. Gick förbi stallkompisens
åring som fullkomligt flyger mot boxdörren och biter mig i axeln,
då fick hon sig en smäll på mulen.
Sen dess har hon inte bitit mig mer.
Tror allvarligt talat att den hästen har något emot mig, hon har
X antal gånger gjort likadant men då har jag inte gått inom
räckhåll för henne, hon har även bitit mig i huvudet en gång.
Slog förresten till min egna häst med grimman i sommras när
hon var på väg över mig.

Senast ändrad:

Jag har blivit arg både en och tre gånger, oftast ryter jag i och då skärper de sig vanligtvis. Med damen jag har hand om nu har jag fått göra mig stor och farlig ett par gånger när hon försöker dra rätt över en. Hon är ca 170 väger minst 650 kg och det gör ont att hamna under en häst, jag har provat, vill inte göra det mer. En gång räcker.

När jag hamnat i de där situationerna reagerar jag på instinkt bara så då hinner man inte med att säga ursäkta lilla hästen skulle du vilja vara så snäll att låta bli att gå över mig/bitas/sparkas, det gör så ont på mig när du gör det och jag vore tacksam om du låter bli.

:devil: Hehe! :devil: De var då Lorrie var ny hos oss. När man tog in henne i stallet bara klumpade hon över en för att komma till krubban och få kraftfoder!! Fick stå med spö och schasa bort henne! Fick nog ett par smällar då hon fast jag stod där gick rakt på mig!
Nu är hon faktiskt jätteduktig! Hon väntar tills man har tagit av alla saker, borstat och säger varsågod och rasslar i krubba och sen går hon fram till krubban och äter!
Horsemanship i all ära, men ibland med otroligt tunga, klumpiga, tjocka och ENVISA fjordingar så måste iallafall lilla jag använda ett spö för att göra mig hörd mot klunsen! :D

Riktigt förbannad och slagit allt vad jag hade med ett grimskaft blev jag en sommar när jag jobbade på ett stuteri, jag ahde försökt fått med mig ett ny inkommet sto från stallet till seminstallet, det var en sträcka på ca 50m, hästdj*veln hade nog aldrig lärt sig gå i grimma för ena stunden hängde jag som en vante efter och nästa sekund stod hon som fastgjuten i backen, men efter en stund kom vi in i seminstallet, där hon fick något knäpp ryck och började steppa på stället, helt plötsligt lyckades hon träffa min stortå och då blir hon som fastgjuten igen, jag skriker, för det gör ont som f*n och försöker knuffa bort henne, hon flyttar hela kroppen för utom den hoven hon står med på min tå, den vrider hon helt stillsamt runt, då är jag så förbannad och har så jäkla ont att jag bara slår vilt mot henne för att hon ska lyfta foten. Tillslut klev hon av och veterinären fick sluta seminera och lägga bandage på stallskötaren i stället...
Lagom nästa sommar så hade min nagel vuxit ut igen, då dök samma häst upp igen tillsammans med sin ohanterade dotter... Jag vägrade konstat att ha något med hästen att göra... ;)

Ja, jag har slagit en häst. Men jag kan faktist bara minnas en gång och jag skämdes som ett djur då jag handlade helt fel mot hästen. Sen har jag ju utmätt tjuriga puttar mot min häst när han har varit riktigt jävlig och dom konflikterna brukar sluta i att jag sätter mig i boxen för att lugna ner mig tills han själv väljer att komma fram.

Riktigt förbannad. Ja, det har jag blivit. Eller egentligen är det väl frustration. När ingenting fungerar. Jag kan inte minnas när senasr, men det är vid sånna tillfällen jag har behövt sätta mig och gråta i boxen eller liknande. Jag har aldrig slagits med en häst.

Jag har nog aldrig slått mina hästar... Funderar.. nej det har jag inte (bara hunden =/)

Eller jo... Nu kommer jag på...

Jag har slått (drämt till) mitt shettissto med spöet en gång riktigt hårt när hon för hundrafemtioelfte gången stegra och vände hem när jag tömkörde henne. Blev så förbannad att jag inte visste vad jag gjorde.

Har sågat min foderhäst en gång när hon stack över ängen och fortsatte ut på vägen och det kom en bil... Stopp fick jag iaf.

Annars när jag rider/tömkör/longerar och inget funkar (min isis är så jäkla nonchalant och tittar på allt annat utom mig) kan jag bli så jäkla förbannad så tårarna sprutar och om jag är ute och rider flygger jag av hästen och sätter mig och surar på en sten i 10 min. Tömkör eller rider jag i paddocken sätter jag mig bara pladask på rumpan och surar.

Jag får så dåligt samvete om jag använder spö eller slår min häst så jag försöker undvika det.

Hade en bekants häst som bara älskadr att hota när man skulle sätta täcke på honom!!!
En regning dag ute i hagen skulle jag och byta täcken, och visste vad som komma skall. Han vänder ändan mot mig och det enda tillhygget inom räckhåll var min toffla, Birkenstock av äldre modell. Han blev så förskräckt över denna tingest på hans bakdel, så efter 3 kast med den, har han helt och fullt accepterat mig som täckesbytaren med den snabba foten!!!

jag glömmer nog aldrig när jag blev riktigt arg på min foderhäst i somras. jag skulle ta ner honom till sjöhagen, han var hungrig och jag ahde dumt nog en höpåse på axeln emd hö i som jag skulle ta med ner. Detta har alltid funkat förut, så jag trodde inte det skulle bli problem :smirk: men han var tokig! Han gjorde absolut allting för att få tag på höt, nockade mig och försökte springa över mig. Till slut blev jag riktigt arg och smällde till honom över mulen med grimskaftet. Sen dess har han aldrig upprpat detta.

En liten löjlig incident gjorde pållen i går. Tog honom i endast grimman mellan hagen och stallet (endast ca 4 meter till grinden), men strax innan tröskeln till stallet tvärstannade han och VÄGRADE gå framåt! Ingenting annorlunda i stallet, allt var på sin plats, och jag såg på hans blick att han bara testade mig. jag smackade, ingenting hände, jag drog lite i grimman, nada. Till slut satte jag en hand i magen på honom och han gick motvilligt framåt...

När vi är ute och rider kan det hända att han bara tvärstanar och absolut växer fast i marken. han testar, det vet jag! han är inte rädd, helt avslappnad... då tar jag tygeländen och snärtar till, han stannar allt mindre nu...

måste bara tillägga: jag är absolut emot att slå hästar! kan inte tänka mig att obefogat slå en häst....

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Övr. Barn Finns så mycket kloka människor här så jag vill fråga, kanske finns något man kan göra som man inte har tänkt på. Min väninna levde...
Svar
14
· Visningar
3 300
Senast: krambanan
·
Hästhantering Har ni några förslag på hur man på bästa sätt löser denna situation: Jag har en häst, en kallblodstravare född 99, vallack. Han har...
2
Svar
20
· Visningar
4 054
Senast: Heulwen
·
N
Fälttävlan HJÄLP! Har en helt underbar häst som ÄLSKAR fälttävlan, men jag har ett stort problem... Jag kan inte hålla honom i terrängen! Han...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat