Förändringens vindar....

Jag tror att det är bättre att ändra på programmet så att det verkligen blir ett lydnadsprov där god ridning och kommunikation med hästen premieras.
Fälttävlan ska ju gynna allsidiga hästar, och om dressyr/lydnad tas bort faller det ju.
Att bara ge det dysfunktionella dressyrupplägget som är idag lägre inverkan på slutresultatet löser ju heller inga problem i mina ögon.
Jag tror att det går att utforma dressyren till ett lydnadsprov där flashiga gångarter inte ger några fördelar och istället gynnar välridna, allsidiga hästar.
Låter ju skitbra men kan du ge ett exempel på program som fungerar så?

Jag kan! Teknikbanan i WE! Titta @LenaH WE här oxå!! :laugh:

Nämen på riktigt faktiskt.. Hille gör den på svårklassnivå ganska enkelt just för att han är ft häst! Jag ska ta med Coolman nästa år på WE tävling. Man rider ju först banan städat under bedömning och sen en gång till på tid! Påminner rätt mkt om vad vi ska göra i terrängen

Det hade varit sååå mkt roligare! I dom enklare programmen gör man trav och istället för byten, enkla byten!
Här är lite från speedtestet

Och testet där man rider dressyrbedömning

Speedtestet hade varit coolt att ha istället för dressyren. Tar knappt 1.5 minuter så dagen kommer gå betydligt fortare ;)

Senast ändrad:
Jag vet inte om någon redan har nämnt det, men jag kom och tänka på det här med stilbedömning kan man inte göra det t ex i hoppningen och dressyren men inte i terrängen?

Låter ju skitbra men kan du ge ett exempel på program som fungerar så?
Jag tycker att de program vi redan har är så. Eller, jag har bara ridit debutantprogrammet, men det känns som att det har mer fokus på användbar lydnad än de LC- och LB-program som jag ridit.

/Lady_S

Jag tycker att de program vi redan har är så. Eller, jag har bara ridit debutantprogrammet, men det känns som att det har mer fokus på användbar lydnad än de LC- och LB-program som jag ridit.

/Lady_S
Det är lite det jag vill åt, dvs jag tycker inte programmen behöver ändras utan HUR de bedöms och sen hur koeffcienten räknas totalt. Tror att det är jättesvårt att få dressyrdomare som dömer högre poäng på en lydig hopphäst än en dressyrhäst.

Det är lite det jag vill åt, dvs jag tycker inte programmen behöver ändras utan HUR de bedöms och sen hur koeffcienten räknas totalt. Tror att det är jättesvårt att få dressyrdomare som dömer högre poäng på en lydig hopphäst än en dressyrhäst.
Jag håller helt med! Dressyrdomare kanske inte ska döma fälttävlansdressyren? Eller iaf inte på samma sätt som vanlig dressyr.
Jag har bara ridit en debutant men blev utblåst efter uppridningen för att jag red lätt. Domaren visste alltså inte ens att det var tillåtet med lättridning på debutantprogrammen. Lite störigt att få förklara och sedan börja om igen.

Nej nej, det finns väldigt många Hippocampus!
Tyckte Lena Bredberg skrev bra i artikeln, lite olyckligt då att Tv4 väljer att ha med en dressyrstammad häst i morgon Tv när temat var olyckor! Blir lite motsägelsefullt mot Artikeln då.

Jag tror oxå att rätt riden dressyr gör att man rider bättre terräng men jag ser inte kopplingen till dressyrhästar i det hela faktiskt?
Nej jag följde bara upp snacket att det är för många dressyrstammade hästar ft.

Det är ett problem och blir ett ännu större problem när juniorer köper dressyrstammade hästar för att de annars inte har en chans. En dressyrstammad häst generellt har inte det i generna som krävs för fälttävlan, det är ju inget vi ens behöver fundera över. Sen kan ju de flesta normalbegåvade dressyrhästar hoppa 120, Petrus Kastenman sa alltid att: En kossa kan hoppa 120 stillastående! Men är det kossor vi vill släppa ut i terrängen? Är det säkert för ryttaren?

Du frågar efter statistik men jag känner att man får vara mer långsiktig än att titta på det som redan hänt. Fälttävlan måste på nåt sätt bli mer terränginriktat, och då säkra upp terrängen så gott det går, än dressyrinriktat.
Men där måste det ju finnas tränare, alltså "riktiga" terrängtränare som faktiskt kan berätta för junioren att denna häst borde inte gå ft. eller att den har en begränsning till h100 eller vad det nu är.

Sen tror jag det är problem med SWB som inte gillar fullblod, och enligt många behöver man absolut minst 60% fullblod för att lyckas i större klasser. Och avlar man inte sådana hästar, vilket vi inte gör i Sverige finns det kanske inte så många val om man vill köpa en SWB-häst?

Sen håller jag inte med, man kan ju inte ändra något om man inte vet orsakerna.

Jag håller helt med! Dressyrdomare kanske inte ska döma fälttävlansdressyren? Eller iaf inte på samma sätt som vanlig dressyr.
Jag har bara ridit en debutant men blev utblåst efter uppridningen för att jag red lätt. Domaren visste alltså inte ens att det var tillåtet med lättridning på debutantprogrammen. Lite störigt att få förklara och sedan börja om igen.
Fast varför inte? Ska inte en ft-häst ha balans, takt, lydnad?

Att bensprattel premieras är en helt annan diskussion än dressyrens inverkan på slutresultatet.
Ft-dressyren ska ju vara ett lydnadsprov för ft-hästar och inte sträva efter att likna tävlingsdressyren. En tydlig, snygg ökad trav borde ge lika hög poäng oavsett hur mycket benen sprattlar. Tyvärr är det inte så i dag.
Dressyr i form av ett väl genomtänkt lydnadsprov tycker jag ska finnas, och ha ordentlig inverkan på slutresultatet. Programmet och framförallt bedömningen bör dock vara anpassade till hopp-avlade hästar och inte ge gratis extrapoäng till dressyrhästar.
Va?
Det jag menade var precis som tidigare i diskussionen att det är för mycket dressyrhästar=bensprattelhästar. Dessa har som bl.a. fio redan nämnt inte samma känsla och reflexer i terrängen på samma naturliga sätt som hoppstammade hästar har. Jag har absolut inget emot att hästarna rör sig bra eller "dressyrmässigt" det är att de saknar "talang" i terrängmomentet som gör det farligt. Som sagt kan vilken häst som helst hoppa 120, men alla hästar är inte kvicka nog och har rätt huvud att ta sig ur en svårare situation, speciellt inte när de börjar bli trötta mot slutet av banan.

Jag vet inte vad det är för diskussion ni refererar till på ringen men har skummat igenom denna tråden och måste säga att det kanske stämmer på nationella och "nationella internationella" tävlingar att dressyrstammade hästar inte står sig i konkurrensen. Den biten handlar nog mer om ett ryttar och tränarproblem då man inte sitter på tillräckligt mycket kunskaper om sporten.

Det finns flera slagkraftiga och rejält dressyrstammade hästar i omloppsbana i internationell fälttävlan och som dessutom tagit medaljer i internationella mästerskap t.ex Bart L KWPN (United - Gribaldi) och Vira KWPN (Jazz - Whinny Jackson). Bart L tog OS-guld i Rio, EM brons i Blair och VM-brons i UVM 2013. Vira tog VM-brons i Caen 2014.

Waldano 36 Hann. (Wolkentanz - Bergkristall) har genomfört tre CCI4* sedan 2014 med placering i Pau och MER i samtliga tre starter.

Igår gled t.ex de dressyrstammade Dostojewskij KWPN (Diamond Hit - Noble Roi xx), Praestegårdens Leopold DWB (Londonderry - Temple Wind xx) och Qurt de Montplaisir SFA (Linaro - Flyinge Flamingo) genom terrängen i Boekelo. Prastegårdens Leopold stod för en av dagens relativt få dubbelnollor i terrängen.

Ja det kan man nog säga.. många tränare som inte vågar säga ifrån, eller skriver ut ft kort på löpande band. Skulle vilja se ett system där tränarna faktisk får ta något ansvar för sina elever som dom skriver ut kortet till. Då kanske det hade blivit lite mer noggrannare med den saken.

Instämmer! Har jag tyckt hela tiden. Har bara vågat uttrycka det en gång o då föll det inte i god jord vad jag minns.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 874
Senast: Asko
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·
Småbarn Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister.... Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut...
Svar
13
· Visningar
3 835
Senast: zalleg
·
Western (Det blev visst långt, jag hoppas ni orkar läsa och ge mig lite tankar!) Jag står inför ett litet problem, ett rätt så trevligt...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama