Förändringar på strålbenen

J

Jamilia

Min häst vrickade sig i vintras och då åkte jag till kliniken där de konstaterade hovledsinflammation. De röntgade för säkerhets skull och då såg de minimala förändringar på strålbenen båda fram. De jämförde med plåtar som togs för över fem år sedan och stålbenet på v.fram ser precis lika ut som då men höger däremot har det skett förändringar. V.fram har mest förändringar men de sa inte ett knyst om det för fem år sedan så det är inte så farligt men självklart blir man ju orolig.
Min häst som är 12 år har aldrig varit halt för strålbenen som tur är. Tävlar dressyr och har höga mål, ibland blir det lite gymnastikhoppning.

Usch, går runt och är orolig för det här och kan inte riktigt slappna av... Vet inte hur tufft jag törs rida henne, samtidigt måste hon ju hålla för det jag vill ha henne till. Vad är era erfarenheter av förändringar på strålbenen? Vilken sorts ridning brukar de klara av? Vanligt att de aldrig blir halta? Skos alla med ringskor?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Förändringar på strålbenen

Min har det på båda fram, såg det på rönken som 4-åring. Han är 12 nu. Har aldrig varit halt av det, skos med tåriktade skor fram.

Sv: Förändringar på strålbenen

Min häst har också fått förändringar på strålbenen och det upptäcktes när han blev halt. Det är väldigt olika hur de reagerar eftersom det ser så olika ut på alla hästar. Det som du kan göra för att underlätta för din häst är kort tå -tårikta för att underlätta överrullningen och ringsko fungerar för de flesta strålbenshästar.
Men USCH vad det är tråkigt att få ett sådant besked! Vet precis hur det känns.. Men man får känna efter hur hästen mår för dagen och anpassa ridningen. Din har ju inte blivit halt av det så du kan ju förebygga så det inte blir värre. Oftast är inte strålbenhästar mycket halta utan det kommer och går, kan vara snubbliga fram.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 360
Senast: Castellini
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 345
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 054
Hästvård Jag vet inte om jag bara är nojjig eller om en veterinär kan missa en kotledsinflamation, har du varit med om att det hänt? Fabian...
2
Svar
21
· Visningar
2 166
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka