Förändring på försäkring ang rörlig självrisk!

Sv: Förändring på försäkring ang rörlig självrisk!

Fick just veta att mitt försäkringsbolag avser att ta bort möjligheten att välja fast självrisk på hästförsäkringen :eek:

Hittills har man ju kunnat välja, men nu ska det bort alltså, då det tydligen blivit för dyrt :cry:

Har pratat med bolaget där den blivande hästen nu är försäkrad, och de har tydligen inga planer på att ta bort detta med den fasta självrisken.

Jäääklar, jag som gillar mitt bolag och mitt ombud jättemycket! Men jag KAN helt enkelt inte betala 20% om det skulle bli en dyr historia på kring 100 000 kr. Det bara går inte.

Någon mer som hört om detta? Hur resonerar ni?

Jag funderar nu att istället flytta mina två befintliga hästar till det bolag som nya hästen står i... Verkar bli samma kostnad ungefär...

Överallt på stora hästevenemang kan man se dessa stora bolag (agria, Folksam, If..mm) som är sponsorer.

Gå in på kontoren till dessa bolag, så förstår du vart pengarna tar vägen.
Klart att dom måste försämra för försäkringstagarna, dom vill väl inte förlora sina jobb. Jag har haft flera hästar försäkrade och betalt mellan 28000:- - 36000:- i premier/år, räknat på tio år ca 350000:-. Mina hästar har kostat försäkringsbolagen 90000:- under dessa år.
Av dessa har jag betalat 19000:- i självrisker, så där kan du se vinsten som föräkringsbolagen gjort på just mina hästar

Fy fan vad jag blir arg på dom! Jag betalade in pengarna för försäkringen igår! Och 10 min senare fick jag reda på att dem ska lägga på rörlig självrisk, av en kompis! Jag tycker det är så grymt dåligt. Har mailat med mitt ombud flera gånger sedan 24 feb då jag täcknade försäkringen. Senast den 17 mars! Det var tydligen i slutet på feb dom fick reda på det själva på agria. Men varför skriver dom inget på hemsidan???

Jag känner verkligen att jag har mist pengarna för veterinärbesiktningen, nu måste jag ju besikta om honom om jag vill byta försäkringsbolag... :mad:

De skriver inget på hemsidan förrän det träder i kraft 1/4 skulle jag tro. Och de får egentligen inte berätta sånt här för sina kunder i förväg, konkurrens osv. Men troligast är att de andra bolagen följer efter. Jag är nöjd med Agria och behåller alla hästarna där tillsvidare, nästa år ska jag se hur de andra bolagen har gjort.

Du som redan betalat din försäkring kommer att ha dina 100% ett år, nästa år vid den här tiden kommer de vilja ändra till 80% och då kan du ju kolla hur det ligger till med de andra bolagen, om du vill flytta hästen.
Och OM du vill byta bolag behöver du verkligen inte besiktiga om hästen! De för bara över uppgifterna.

Fy fan vad jag blir arg på dom! Jag betalade in pengarna för försäkringen igår!

Då har du fast självrisk under ett helt år - grattis :cool:
Ändringen i villkoren gäller försäkringar med förfallodatum 1 april och senare.

Immer

jaha det är därför dom inte svarar på min mejl,.....

Men du KUNDE lika gärna ha haft ersatta veterinärkostnader på 2.000.000 på den tiden.

Klart att bolagen ska gå med vinst, det är ett vinstdrivande bolag, ingen välgörenhetsinrättning.

Ingen tvingar dig att försäkra dina hästar, det är ett fritt val och ett ekonomiskt vågspel. Har du en häst som hela livet klarar sig utan skador etc har du gjort en ekonomisk förlust.

De flesta försäkrar ju sina hästar för att KUNNA säga ja till buköppningen, sjuttiofem hältutredningar osv. Och i värsta fall, få loss pengar för att kunna finansiera den nya hästen.

Det är ett val man gör, försäkra eller inte. Känns säkert surt om man inte behövt nyttja...

För mig är det den mentala tryggheten i att inte behöva begränsa behandlingar pga ekonomin, som gör att jag försäkrar.

Är det någon här på Buke som har en aning om hur mycket bolagen har vinst rent generellt på hästförsäkringar?

Jag menar i % av totala premieinbetalningen.

A

Jag har Sveland till mina hästar, och de har ett tillägg man kan täckna då man får 100 000:- i vet.vård och fast självrisk om 1900:-. Detta tycker jag var kanon eftersom man själv väljer om man tycker att det är värt att betala nästan 2000:- utöver sin vanliga premie. Tror dessutom att det är enda sättet bolagen har "råd" att erbjuda detta, eftersom de uppenbarligen inte kan erbjuda det som standard...
Tyvärr kan vi nog bara se framemot dyrare premier och mindre ersättningar framöver.
Jag vet allt fler som har många hästar som säger upp sina försäkringar och sätter in pengarna på ett eget konto som buffert istället eftersom det kostar för mycket att ha dem försäkrade

Men du KUNDE lika gärna ha haft ersatta veterinärkostnader på 2.000.000 på den tiden.

Klart att bolagen ska gå med vinst, det är ett vinstdrivande bolag, ingen välgörenhetsinrättning.

Ingen tvingar dig att försäkra dina hästar, det är ett fritt val och ett ekonomiskt vågspel. Har du en häst som hela livet klarar sig utan skador etc har du gjort en ekonomisk förlust.

De flesta försäkrar ju sina hästar för att KUNNA säga ja till buköppningen, sjuttiofem hältutredningar osv. Och i värsta fall, få loss pengar för att kunna finansiera den nya hästen.

Det är ett val man gör, försäkra eller inte. Känns säkert surt om man inte behövt nyttja...

För mig är det den mentala tryggheten i att inte behöva begränsa behandlingar pga ekonomin, som gör att jag försäkrar.

:bow::bow: Äntligen nån med lite vett..

Det är väl inte konstigt att bolagen måste höja sina premier och självrisker, folk åker ju skytteltrafik till klinikerna för att "de redan har betalt självrisken så nu är det gratis" :crazy:

Ang % frågan. Hos agria har jag hört att 80kr på varje hundralapp går tillbaka i rena veterinärkostnader. Sen tillkommer övriga kostnader.

Liknande trådar

Övr. Hund Hoppas någon här kan hjälpa mig med några frågor. Jag är inte så insatt i hundförsäkringar då jag bara har en hund och det är min...
2
Svar
29
· Visningar
4 240
Senast: __sofia__
·
Ekonomi & Juridik Ni som har "vanliga hobbyhästar", alltså varken superdyra tävlingshästar eller rena promenadhästar, vad har ni för försäkring och vad...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 453
Senast: Sockerbit
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 054
Senast: kryddelydd
·
Ekonomi & Juridik Som framgår av rubriken så undrar jag om det fortfarande finns något försäkringsbolag som har fast självrisk på...
Svar
14
· Visningar
1 659
Senast: Minstral
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama