Jag må vara lite negativ nu, men jag tycker att många domare behöver våga använda skalan mer. Majoriteten av mina program är mellan 5-7 och jag vill ändå påstå att jag lyckats med saker som är både bättre och sämre än så i de flesta programmen. Det känns som att det kan fastna lite i sexträsket, eller 6,5, trots att två rörelser inte var exakt likvärdiga. Tex snubbel i ena volten, jämnt flyt i den andra men samma poäng. Hur man ska "komma åt" det vet jag dock inte, kanske bara jag som är lite självgod också och tycker att jag kan få en 8 lite oftare än några gånger per tävlingssäsong
Men jag tänker att det inte ska bli ett helt annat protokoll när man gjort en "standarduppvisning" för en ny domare och då bli överraskad över att den använder skalan mer på alla ekipage i klassen jämfört med andra domare. (Åter igen, ansvaret för poängen ligger ju lika mycket hos mig som ryttare, som hos domaren. Men lite mer användning av poängen som faktisk finns skulle jag uppskatta)
Det skulle också vara kul om förbundet/distrikten kunde ge bidrag för att klubbar ska kunna ta in domare från andra distrikt, åtminstone i år har en och samma domare dömt ett helt meeting ibland pga få starter. (Vilket såklart är helt förståeligt med tanke på kostnaden för klubbarna, och jag är tacksam att de valt att köra ändå istället för att ställa in!) Men då skulle det vara kul om det är en helt ny domare från XX istället för den som dömer större delen av terminens tävlingar.
Fler domare på lägre nivåer (blir ju också en kostnadsfråga såklart men om vi bortser från det). Kul för ryttarna att få lite mer infallsvinklar, och kanske också ett sätt för domarna och kanske också domarutbildare att se hur olika/lika det döms på alla nivåer.
Något annat jag funderat över när jag sett protokoll på Equipe utan att ha sett ritten är hur poängen för gångarterna ska sättas. Ibland sätts 8 på gångarterna men i resten av programmet har poängen legat på 6-7, ibland med underkänt på en eller fler mellan/ökad trav/galopp. Om den inte kan länga jämnt och taktmässigt för en åtta minst en gång, har hästen då den gångartskvaliteten? Klart den kan snubbla till, men det är ju två chanser i trav och galopp i nästan alla program. Men jag är ju ingen domare, det kanske är okej med höga gångartspoäng ändå om resten av programmet varit bra?
Borde kanske alla program ha ett poäng för allmänt intryck, som i FEI programmen? Eller färre? Blir det svårdömt på lägre nivå då, eller kan man sammanställa de övriga poängen när protokollet räknas ihop och allmänna intrycket blir en matematisk uträkning bara. (Med fler decimaler som i kür vid behov? Jag är inte så bra på sån matte så vet inte hur det kan bli när programpoängen slås ihop).
Ryttartest red jag i lagklasser på ponny för länge sedan, med tanke på att det fokuserar mest på ryttaren (och döms av två domare ibland, eller var det alltid?) Så skulle återinförande av det på både ponny och häst förhoppningsvis gynna den mjuka och trevliga ridning som målet med dressyr borde vara.