Förändrat beteende på dräktigt sto

Gogo

Trådstartare
Behöver man oroa sig, när stoet plötsligt återgår till sitt vanliga arga jag efter att ha varit lugn och fridfull sedan dag 1 på dräktigheten? Hon var helt förändrad men nu är hon som vanligt igen och jag är rädd för att det är ett dåligt tecken!
Kan det bli så efter ett tag? Hormoner som stabiliserar sig? Hur har era ston reagerat?

Orolig att ha "tappat bort" fölet...

Sv: Förändrat beteende på dräktigt sto

Omkring 4-5 dräktighetsmånaden har mitt sto blivit sitt vanliga argsinta jag. Med de två hingstfölen blev hon sedan mild igen men med årets stoföl var hon labil resten av dräktigheten.

Det är nog väldigt olika, tror inte du behöver oroa dig. Min som i vanliga fall är jättesnäll mot andra hästar blev första dräktigheten jättearg andra gången tjöt hon mest bara...

Har haft samma upplevelse... Mitt sto var hur go som helst de 3 första månaderna. Men nu sedan någon vecka är hon som förvänd och är tillbaka till att vara grinig och nästan lite värre än vanligt.

Det där är nog olika från sto till sto. Min dam var som vanligt de första månaderna och jag trodde hon hade resorberat. Helt plötsligt slog hon om och blev mycket lättretlig och grinig. Hon testade allt och alla (stora hobbyn var att bita folk) så jag satte barnförbud på hantering av henne. Nu har min dam ett humör som är rätt speciellt och när jag köpte henne så var hon inte trevlig alls så jag visste vad hon var förmögen till.
Jag fick iallafall ett litet stoföl i juni i år. Undrar om humöret till viss del beror på könet på fölet för stallkompisens sto som fick en hingst var världens myshäst genom hela dräktigheten och Görel beskriver ju samma sak.

Många gånger undrade jag vem som bytt ut mitt rara dräktiga sto mot en hormonkossa:D
Jag hade en förhoppning om att skillnaden i humör skulle betyda att det var ett sto den här gången och jag hade ju rätt. Nu är mitt sto på 128 dygn och jag hoppas att hon ska bli labil igen för jag vill så gärna ha ett sto till;)

Jag har inte märkt nåt på bamora, hon är om några dagar dräktig i 5 månader. Jag känner dock inte min häst sådär jättemkt då hon nästan inte har varit hemma sen maj, fast jag hämtade hem henne i lördags o vad jag kan döma så är hon sitt vanliga supergosiga jag :) Om jag skulle önska nån beteendeändring på henne så skulle de dock vara att intresset för att riva ner alla täcken utanför boxen skulle minska ;) Hon tycker de är skitkul! Så länge de inte blir några hål på nåt så får man väl vara "glad". Hon har blivit mer karsk till min stora glädje, när hon kom till sverige hade hon liksom ingen flockvana, så hon höll sig 40 meter ifrån flocken o blev jätteglad när nån människa kom... Men nu har hon gått i flock i 3-4 månader så hon har nog lärt sig. Till min stora glädje jagade hon vänligt men bestämt bort en shettis idag vid lunchen :) Om de har med hennes dräktighet eller att de har med hennes utveckling i flock har ja ingen aning om dock.

*kl*

Mitt sto var så nöjd med sig själv när hon fick ett stoföl under hela dräktigheten. En dröm att hantera att rida, var alldeles drömmande konstant. Helt ljuvlig att ha göra med.:love:

Denna gången när hon fick en hingst var hon precis som vanligt, stressad i stallet, blir hysterisk i hagen om hon lämnas själv, ett as att rida, fruktansvärt grinig mot andra hästar & hade en valack som hatobjlekt.
En tvättäkta hormonkossa & är det fortfarande.

Längtar tills våren då hon ska betäckas om & hoppas på ett nytt stoföl, orkar snart inte med kossan något mer. :p

Hm, ja, jag blev väldigt förvånad idag vid utsläppet, när jag plötsligt hade en hingst istället för ett dräktigt sto:o Kan de slå om så? Hon "betäckte" även mitt andra sto (som brunstar) flera gånger, håll på med att skria, bita o pipa- precis som en hingst:confused::confused:

Hon har gått 90d imorgon...

Grandezza... Precis så hade jag det med mina 2 ston förra året. Den dräktiga bokstavligen var en hingst! Vart till slut kedjegrimskaft och spö för att kunna leda dessa 2 damer tillsammans till hagen, och då hade de bott ihop i över 1 år!
Hittills har det varit väldigt lungt.. förutom att årets dräktiga ska ge älgfamiljen som tyvärr flyttat in i trädgården en omgång om de bara kunde göra henne sällskap i hagen! Så jag är livrädd över att en dag hitta en sönderslagen slagskämpe, men vet inte riktigt hur jag ska kunna göra något åt situationen... Kan ju inte låta stoet bo innomhus 24 timmar om dygnet bara för att de vilda djuren anser sig ha hittat sitt drömboende i min trädgård :(
Någon som har något tips???
Och inte i min vildaste fantasi trodde jag att en häst skulle kunna överväga att ge sig på en ÄLG!!!

Ojdå, ja det hade man ju inte hört om innan:eek: Kan du inte försöka skrämma iväg älgarna? Kanske lägga ut en muta till dem längre bort, så de i varje fall inte är så nära hagen?
Jag trodde hästar var rädda för älgar:angel::D

Jag har försökt med allt!!!!

Tigerbajs över nästan hela tomten! (sambons syster jobbar på kålmården)
Rensat alla frukträden på frukt för att det inte ska finnas något gått och äta!
Kastat sten på de tills de lufsat iväg surt!
Jagat de med bilen över tomten!
Killarna har fått kissa revir när det varit fest ( kvällens höjdpunkt kan jag lova) :angel:
Jagat de själv, springandes och skrikandes!
Haft hund som jagat iväg dem!

Och helt säker nått mer som jag inte kommer på nu!

Så nu verkar det inte vara bättre än att min dräktiga dam verkar anse att jag är en usel jagare och tänker lösa problemet själv...:eek:

Sambon ställde en liten undrande fråga;
-Hur blir det nästa år när hon har en egen fölunge? Kommer hon inte att vilja vakta mer då?
Vad svarar man på det... jag sa lite svävande.. nja, det vet man ju inte, många ston bli ju väldigt snälla:angel:

Jag har försökt med allt!!!!

Tigerbajs över nästan hela tomten! (sambons syster jobbar på kålmården)
Rensat alla frukträden på frukt för att det inte ska finnas något gått och äta!
Kastat sten på de tills de lufsat iväg surt!
Jagat de med bilen över tomten!
Killarna har fått kissa revir när det varit fest ( kvällens höjdpunkt kan jag lova) :angel:
Jagat de själv, springandes och skrikandes!
Haft hund som jagat iväg dem!

Och helt säker nått mer som jag inte kommer på nu!

:rofl: :rofl:
Ursäkta jag skrattar, men vilka arrangemang!! :D
Har ni grannar nära? Det måste ju ha blivit fullkomlig succé med pinkande karlar i hela trädgården!! :rofl:

Fö så är mitt dräktiga sto precis som vanligt mot folk och andra djur, kanske lite mer kelsjuk. Däremot är hon en riktig bitch till sin stallkompis, han har fått utstå rena terrorattacker typ där mitt sto bestämt sig för att kompisen får absolut inte stå och beta DÄR, han ska stå DÄR i stället! Hon har med bakåtstrukna öron travat baklänges mot honom och hotat, och han har ju skräckslaget och förvånat flyttat sig! Nästa stund vill stoet klias, men då är han ju givetvis rädd för henne och kryper ihop och går därifrån! Och då blir hon förbannad på det också! :D

Senast ändrad:

Bamora har också blivit en jävla hormonkossa:P Man får passa sig lite i hagen när de är interna stridigheter märkte jag!

Yes, jag håller tummarna att det stämmer Görel! Min 3-åring är på ca 160e dagen å sen nga veckor blev hon sitt vanliga galna jag, snäll men vild och försöker aätta småttingarna till rätta! Sparka i väggen har hon precis börjat med... men betyder det att det kommer att komma ett litet stoföl i maj kan jag leva med att får hormonsvägningar ;)
Jag var också rädd att ha förlorat bebis ett tag men nu känner jag mig genast lugnare!

Det där låter som min...
Jättego o kelsjuk inne och när vi är ute och går mm. MEN i hagen..

1-åringen som hon gått med och varit kompis med var helt plötsligt den största fiende man kan ha. Den stackarn jagades genom hela hagen med öronen slickade bakåt och klapprande tänder..
Nu har 1-åringen fått flytta till ponnyerna istället och hon ser ut att tycka det är underbart. Däremot så blänger en viss dräktig häst på henne över staketet om hon kommer för nära.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
3 023
Senast: Karro-Lina
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 184
Senast: liiinnea
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka