Föräldrarledig och jobb

S

squirlett

Finns det nån "gräns" på hur tidigt man ska säga till sin arbetsgivare innan man vill vara föräldraledig utan att dom kan "neka"?

Förstår ju att det inte e så snällt att komma dagen innan.
Och många arbetsgivare kan man nog komma överens med.
Men tänkte bara om det finns nån lag/regel på en bestämd tid. Har hört något om 2 månader....

Jag har nämnligen fått erbjudande om ett jobb hastig och lustigt. Känns ju inge kul att behlva säga nej till det...
Och eftersom sonen inte är 8 månader än så är dagis inget alternativ.

Sv: Föräldrarledig och jobb

"Du bör anmäla till arbetsgivaren att du ska vara föräldraledig senast två månader innan om inget annat har avtalats. "

( www.fk.se )

2 månader.... Kan inte pappan vara föräldraledig om du ska börja jobba nu? Har du alltså fått jobb och tackat ja till ett visst datum?

Hon har nog tänkt att det är pappan som ska vara föräldraledig med kort varsel från sitt jobb så att TS kan ta det erbjudna jobbet.

Hon har nog tänkt att det är pappan som ska vara föräldraledig med kort varsel från sitt jobb så att TS kan ta det erbjudna jobbet.

Precis!;)

Verkar som om sambon kan ändra sina arbetstider istället. Så får farmor täcka upp för den timman det diffar.
Så får det bli tills att Jason är ett år och får börja på dagis.
Trist bara då jag och sambo inte kommer träffas mer än på helger och på natten då vi sover:(
Men det är ju "bara" 4 månade så man får stå ut antar jag.

Får veta säkert om jobbet är mitt imorn eller på fredag...:D

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
922
Senast: Squie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 961
Senast: Anonymisten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 545
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka