Föräldrar, vad har ni för soffor?

MsSleepalot

Trådstartare
Vad har ni för soffor? Och varför valde ni den soffan? Tyg/Skinn?

Simon är bara 3,5 månad och soffan i tyg är redan nerspydd:rofl:
Visst går det att ta av och tvätta men....drygt...
Funderar på att skaffa ny, men vet inte vad vi då ska ha...

Så, vad har ni för soffor?

(vet inte om tråden hör till förälder eller hem&hobby så lägger den här där folk har barn)

Sv: Föräldrar, vad har ni för soffor?

Har en 7-sitsig hörnsoffa i skinn. Sliten och begagnad, men bekväm. Varför? Min pappa köpte den soffgruppen åt mig.

Om Loke spyr, så går det lätt att torka bort, tyg är ju litet svårare.

Fick en gammal skinnsoffa + 2 fotöljer när vi flyttade hemifrån för 5 år sen. De är helt sjukt nedsuttna men att Rasmus kräkits ner soffan typ 12049 miljoner gånger syns inte. smörjer av den med sadeltvål ibland och den blir som sprillans ny.

vi har både en soffa i grovt tyg tyg och en i skinn samt en fotölj i skinnimitation. använder just nu inte skinnsoffan.
skinn är ju smidigt att göra rent oavsett vad som spills i den men tyg är mkt skönare! våran bebis väntas komma om 3 veckor så vi får se vilken soffa som blir aktuell sen, dock har vi många barn på besök både bebisar och äldre, är de små kräkisar har vi alltid lagt dem på en filt o soffan för att undvika spya o har inte fått en fläck på den ännu.

7357271878.jpg

likadan soffa använder vi nu, väldigt tålig o slitstark klädsel

Gamla skinnsoffor gillar jag bra mycket bättre än nya, som är så hårda och obekväma. Min pappa har en fetisch för finska(vi är finnar), så han köper bara sådana. Svindyra, men skinn håller ju så länge..
10500 för en fotölj är inte direkt billigt..

Det finns ju nya skinnsoffor som inte ser sådär fruktansvärt moderna ut som är supermjuka. IKEA har en som är helt :love:.

Jag är sjukt less på vår skinnsoffa, den är verkligen apful och vill ha tygsoffa, men det känns inte så praktiskt av just den anledning som TS tar upp så man kanske får stå ut några år till. :cool:

vi hade tills nyligen ektorp från IKEA, jättelätt att dammsuga och tvätta... suveränt val tyckte vi, vi kan inte ha skinn tex då vi har katter som ibland får för sig att klösa :angel:

Vi har både skinn och tyg soffa både för och nackdelar med båda. Det är nog en smaksak vad man själv tycker om.

Vi har en knallröd Klippansoffa. Inte särskilt smart med småbarn o vit långhårig hund, men jag envisades. Dock var det ett bra tag sedan den var röd, en bunt filtar täcker över hela soffan :p

Alla tjatade på oss o skaffa en skinnsoffa, men jag har väldigt svårt för skinnsoffor, särskilt sommartid...

vi hade tills nyligen ektorp från IKEA, jättelätt att dammsuga och tvätta... suveränt val tyckte vi, vi kan inte ha skinn tex då vi har katter som ibland får för sig att klösa :angel:

Och vi har precis köpt en ektorp, passade på när Ikea hade en drive så vi fick en extra en klädsel med på köpet:)

Skinn skinn skinn! (säger den gamla veganen ;))

Så himla skönt att bara kunna torka av vad som än spills/kräks/kladdas med. Ikeas Kramfors har vi, med fårskinn och kuddar i är den supermysig.

Och katterna låter bli att klösa på den tack och lov!

Vi har skinnsoffor som jag köpte för många år sedan, långt innan jag träffade sambon och planerade barn. Vi pratade om att köpa ny soffa men eftersom vi planerade barn då så bestämde vi att ha kvar dessa tills bebistiden är över. Det är inget vi ångrar med tanke på att vi torkar av småfläckar någon gång i veckan och i lördags när dottern spydde i soffan så var det bara att torka av ;)

7357271878.jpg

Underbar soffa! Måste helt ot fråga - har ni husdjur? Hur funkar den isåfall med djurhår? Har länge tittat på en precis likadan typ av soffa (färg/modell).. Vi har en ektorp nu, lätt att tvätta överdraget om det kräks men drar åt sig hopplöst med hund- och katthår...

Underbar soffa! Måste helt ot fråga - har ni husdjur? Hur funkar den isåfall med djurhår? Har länge tittat på en precis likadan typ av soffa (färg/modell).. Vi har en ektorp nu, lätt att tvätta överdraget om det kräks men drar åt sig hopplöst med hund- och katthår...

ja vi har hund, och väldigt många hundar på besök regelbundet (bl.a shäfer, rottis, golden, sånna envisa hår som kan vara besvärliga och dammsuga upp) ingen hund får vara i soffan men hundhår kommer ju i soffan ändå via kläder, luft osv, och jag är sån att jag tycker hundhår i möbler är usch och trodde när vi köpte soffan i somras att jag skulle få dammsuga den jämt men icke :D 1 gång har jag dammsugit den och det var inte ens nödvändigt den gången utan var mest för att ta smulor o sånt, håren sätter sig inte i klädseln utan typ lägger sig på så man kan enkelt bara ta dammsugare eller klädroller med ett drag och allt är borta :) shäslongen kan man ha på båda sidor, altså vändbar. enda nackdelen jag har upptäckt är att den är inte lätt o flytta själv om man ska dammsuga bakom :D verkligen en supersoffa.

Detta är våra soffmöbler i finrummet som vi håller på att inreda.

Detta är skinnsoffan i vardagsrummet - Den har så gott som tagits över av hundarna så den är lite sliten, försöker skydda den någorlunda med gamla påslakan.

//Linda

Vi har skinnsoffa och tv-fotöljer i skinn.

Vi hade tygsoffor tidigare, men med 2 hundar och 1 katt (som alla vår och höst-fäller sin underull) i hushållet så bytte vi linje, och det tackade jag för när sonen föddes, eller rättare sagt ett par månader senare :angel:....

P.s Det finns supermjuka och sköna skinnmöbler nuförtiden ;)

vi har både en soffa i grovt tyg tyg och en i skinn samt en fotölj i skinnimitation. använder just nu inte skinnsoffan.
skinn är ju smidigt att göra rent oavsett vad som spills i den men tyg är mkt skönare! våran bebis väntas komma om 3 veckor så vi får se vilken soffa som blir aktuell sen, dock har vi många barn på besök både bebisar och äldre, är de små kräkisar har vi alltid lagt dem på en filt o soffan för att undvika spya o har inte fått en fläck på den ännu.

7357271878.jpg

Är typ en sån soffa vi tänkt köpa, vad heter den?
Den vi funderar på heter Tobago. Men jag är rädd att tyget kommer få tvättas rätt ofta om inte vi täcker den med filtar att skydda den med...

Finns ju knappt nå snygga divansoffor i skinn så det lutar nästan åt en i tyg ändå=/

vi köpte våran på bror perssons möbler i alvesta/småland och vad den heter kommer jag inte riktigt ihåg
men hittade en annan butik som säljer samma soffa dock med ett annat namn

http://www.blocket.se/vi/19886162.htm?ca=21_s

kan ej svara på om det är samma tyg men våran soffa finns oxå bara i de färgerna och priset stämmer med vad vi gav för den INKL. hemtransport:)

http://www.pixbox.se/alb1021268

lägger in en bild på våran, såg oxå att måtten i annonsen inte stämmer...:grin: så mätte våran:

ca mått:
3m bred varav sittyta utan armstöd ca 210cm
divanens längd ca 170
och sittyta mellan ryggkudde och kan är 60 cm :)

hur får man pix-bilderna och synas utan att behöva länka (url)?? ny på dehär ;) bdb strular ju alltid..

Senast ändrad:

Vi har alltid haft skinn innan, men för 2 år sen köpte vi en hörnsoffa med bädddel i beige/cappuccino. Sämsta köpet någonsin. Allt fastnade i microtyget. Efter 2 veckor blev det en reva i tyget.
Nu har vi den i tv-rummet med 2 guldiga överkast över och bäddelen ute.
Skakar av dem varje helg. Ungarna tycker att den är skön att ligga i och se på tv och de små brukar leka i den.

Där nere i stora vardagsrummet har vi en röd hörnsoffa i skinn med fotölj till. Den brukade jag sitta i med de små. Lätt att torka av och de gillar att hoppa i den :)

Jag tänker aldrig mer köpa tygsoffa så länge jag har djur.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 956
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 317
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama