Föräldrapenningsfunderingar

V

voltigehoppare

Jag har en fast anställning på 70% men har under 2 år nu pluggat heltid samtidigt som jag jobbat 40%. (Antar att jag då behållit mitt SGI sen innan)
I början på juni tar jag examen och från 1 juli är det väl tänkt att jag ska återgå till min 70% tjänst tills jag får ett nytt jobb.

Nu är det så att jag kanske kommer att bli erbjuden heltid på arbetsplatsen jag just nu gör praktik (inom det område jag kommer att söka jobb sedan) under sommaren. Bebis är beräknad 23:e september...

Vad skulle försäkringskassan säga om det? (OM jag nu kan förlänga min tjänstledighet från mitt fasta arbete.) Blir det knas med föräldrapenningen? Det känns ju som att det vore bra att ha heltidstjänst innan jag går på ledighet så att jag får upp föräldrapenningen lite men det kanske inte ens räknas när jag bara har det under sommaren (om jag inte får förlängt och får komma tillbaka nästa vår när pappan går på sin ledighet)?

Hänger ni med? ;)

Ska kolla med FK också såklart men tänkte kolla med kloka buke först.. :D

Sv: Föräldrapenningsfunderingar

Kan tillägga att min arbetsplats där jag är fast anställd kommer att slå igen 2013 så det är inget ställe man kan jobba kvar på i tid och evighet sen. Jag har jobbat där sen hösten 2006.

om du har skyddat din sgi med studiestöd så har du den sgi du hade innan du började plugga, annars är de 6månaders senaste inkomst.

Ja det vet jag.

Men frågan var om jag kan byta jobb de sista 3 månaderna innan jag är beräknad och om det i så fall påverkar. Jag kommer ju vara utexaminerad nästan 4 månader innan bebisen kommer och därefter därför inte få något mer studiestöd. Och då får jag ju min FP utifrån den tjänst jag haft och återgår till men vad händer om jag då direkt byter jobb till heltidstjänsten som dock ej är fast?

Senast ändrad av en moderator:

Säg att du tackar ja till heltidsanställningen på praktikplatsen, så tror jag inte ens du måste arbeta för att få en FP grundad på inkomsten du kommer få där ifrån.

Vore ju jäkligt najs :D men gäller det även om den blir tidsbegränsad? Skulle ju vara himla trevligt om de behövde mig ett halvår senare också men om jag bara behövs under sommaren?

om du har skyddat din sgi med studiestöd så har du den sgi du hade innan du började plugga, annars är de 6månaders senaste inkomst.

Njaaa..
6 månader måste ett arbete(kontrakt) pågå för att inkomsten ska bli sjukpenninggrundad.

Studerar man deltid, jobbar deltid, arbetslös deltid, jobbar lite som vikarie ect så är det inkomsten under 8 månader som gör grunden för den föräldrapenninggrundandeinkomsten.

Sen är föräldrapenningen 3 delar. 1 lägsta nivå och sen 2 st "SGI-dagar" där det i TS fall kan bli så att de första garantidagarna tror jag de kallas betalas ut med den SGI hon har idag och resten av dagar med den SGI hon kommer få med nya heltidsjobbet.

Eftersom man följer sin löneutveckling om man har en anställning och är föräldraledig så höjs ju TS ersättning om hon även får högre lön, vilket hon borde få om det är en 100% anställning.

6 månader om det är en tidsbegränsad anställning men det är ju lite skillnad på sjukpenninggrundande och föräldrapenninggrundade inkomsterna. Det står väldigt dåligt om "FPGI" på nätet men jag ska försöka hitta den sida jag läste på om de olika ersättningarna man får ut och vad de räknas på och hur man kan påverka dem.

Det kan ju vara så att du de första 80 (tror jag) ersättningsdagarna får för den SGI du har i dag och resten grundad på lönen från praktiken.

Tack för infon heliga jerseyko :D :bow:
Jättesnällt om du kan länka här, tyckte det va jättesvårt att hitta. Google va inte min vän idag ;) Det är mycket med sånt här :confused:

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 737
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 783
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 912
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar