Föräldrapengar 100%

Diplomaten

Trådstartare
Jag har bott och arbetat i Norge sedan några år tillbaka. Min sambo och jag kommer att få barn till våren. Som mammaledig får jag 100 % i 44 veckor, alternativt att förlänga det och välja 80% av lönen. Min bästa väninna födde barn för ca 6 månader sedan, i Sverige och lever på mycket mindre pengar än jag kommer att behöva göra.

Människor i Norge är vana detta system och kan inte tänka sig något annat. De blir förtvivlade när jag berättar hur systemet är för mamma och pappalediga i Sverige. Och frågar med gapande munnar, hur man klarar sig. Jag visste ju inget annat innan jag kom till Norge, men om jag ska vara ärlig så har ekonomin med stor sannolikhet säkert spelat roll i att tidigare välja bort barn. Mina kamrater hemma i Sverige klarar sig, trots att många av dem får vända på slantarna. Men, för dem verkar Norge självklart vara paradiset gällande att skaffa barn. Och ja, det känns givetvis bra.

Hur klarade ni er?
Och vad anser ni om ett sådant liknande system i Sverige?

Sv: Föräldrapengar 100%

Och har har de 26 veckor betald mammaledighet, men hur mycket man far ar inte relaterat till vad du tjanat. Pappan har 5 eller 10 dagar :rofl:

Med forsta barnet var jag hemma ett ar utan pengar, fick a-kassa de forsta 4 manaderna sen var den slut. Men vi hade lagt upp vart liv sa det gick bra anda.

Norges metod later verkligen lyxig!

Låter så klart fint, men jag tycker vi har ett väldigt generöst system i Sverige. Det kan inte vara många länder som kan mäta sig med det.

Så jag känner inte att jag vill klaga på det svenska systemet. Det är ju även många arbetsgivare som fyller ut gapet från fk till riktiga lönen (eller en bit av det) - det är ju emellertid såklart inte alla. Klarar sig gör man.

Som jag ser det med så innebär att gå ner till 80 % att man alltså är hemma i 55 veckor ungefär. Det är fortfarande små barn då, fördelen med det svenska systemet är att man har möjlighet att vara hemma betydligt längre, om man lever lite snålare.

Jag kan jämföra med Österrikes system och då skulle jag säga att Österrike är bättre för dom som inte jobbat så mkt (eller som jag som jobbat för lite för att komma upp i sgi). Har man tjänat bra är Sverige bättre, iaf det här året ut. Sverige har födelen att man kan välja hur man vill ta ut sina dagar, mer om ekonimin är sämre och man kan också spara dagar till barnet är större om ekomomin klarar det.

Österrikes system ser ut så här:
8 v innan barnet är planerat är man ledig med 80% av sin lön (tror det är 80)

När barnet är fött kan man välja olika alternativ på hur länge man vill ta ut föräldrapenning, totalsumman är samma för alla.

Man kan välja
1. 15+3 månader, 15 månader till en förälder och 3 mån till den andra. Det ger ca 800 euro/mån.
2. 20+4 månader, 625 euro/mån
3. 30+6 månader, 436 euro/mån

Nästa år kommer det finnas ett till alternativ
4. 80 % av lönen i 15+3 månader

Får man ett till barn innan tiden "gått ut" för det första barnet får man inte mer pengar, man kan bara få för ett barn.
Man får ha sysselsättning brevid föräldrapenningen, alltså kan man teoretiskt sett jobba heltid och ändå få föräldrapengar.

8 v innan barnet är planerat är man ledig med 80% av sin lön (tror det är 80)

Man kan välja
1. 15+3 månader, 15 månader till en förälder och 3 mån till den andra. Det ger ca 800 euro/mån.
2. 20+4 månader, 625 euro/mån
3. 30+6 månader, 436 euro/mån

Nästa år kommer det finnas ett till alternativ
4. 80 % av lönen i 15+3 månader

Trevligt med ledigt innan förlossningen (jag vet att man kan det i Sverige med, men det är ju på bekostnad av föräldradagarna).

De andra summorna låter ju inte så jättehöga, men är kanske ungefär som i Sverige(?) men det ska ju ställas i relation till hur samhällsekonomin är i övrigt - vad kostar det att leva.

Jag var tvungen att kolla hur mycket det var har, mellan 920-1120 euro per manad. Man maste ha haft ett jobb innan, men behover inte ha jobbat heltid och det spelar ingen roll vad man tjanat.

Sveriges system är jättebra eftersom man själv väljer hur länge man ska vara hemma!

Klarar man inte av den inkomstminskingen som blir är det hemskt. Det betyder alltså att man även inte har råd att bli sjuk och ännu sämre arbetslös!

Behövs det 2 st 100% inkomster för att få det att går runt ska man nog se över sin ekonomi :crazy:

Hur vi klarar oss? Skaffar inte mer utgifter än att vi får det att gå runt med bara en inkomst. Vänder hellre på mina slantar och är hemma länge än tvärt om. Barnen gör mig lycklig inte att ha xx.xxx kr kvar när alla räkningar är betalda så jag kan köpa en större tv.

Man har möjligheten att vara hemma så länge man vill, även i Norge. Och som jag ser på det, har man även här större möjligheter än t ex Sverige. Det är bara att ta ut mindre pengar, precis som i Sverige. Det som också är ett plus, är också att det är halv skatt här under December månad. Det betyder att många föräldrar sparar undan pengar även här ....

Intressant med lite input från andra länder än Sverige och Norge! Jag tror faktiskt att Norge har bland de bästa upplägget för föräldrar. Sveriges system är absolut inte dåligt, nej - men jag tror att man faktiskt skall vara mer än nöjd för att man just nu bor i Norge.

Någon som vet hur det t ex är i Danmark?
Hur länge har ni valt att vara hemma?

Detta är möjligt även i Norge. Så, vill man snåla så är det stora möjligheter att vara hemma längre. Plus som jag skrev i inlägget ovan, halv skatt i December ger många föräldrar möjligheten att spara undan.

Norge är givetvis ett rikare land och ja, det är/kan vara dyrare att bo här. Fast det finns även här stora möjligheter att påverka gällande mat osv och handla i Sverige. Barnkläder är faktiskt också billigare i Norge av någon anledning.

Däremot har Norge fortfarande inte riktat in sig lika mycket på pappan. Vilket är väldigt dumt. Det kommer vi att lösa ändå. Dock har det kommit fram en rad olika förslag om detta ..... *hoppas*

Precis så som min bästa väninna beskriver deras tillvaro. De har det oerhört bra och trivs med sina liv. Sedan är det klart att det finns en del ting som hon faktiskt skulle velat ha kunnat få möjligheten att köpa eller införskaffa. Och, hon säger också att det ibland skulle vara skönt att slippa snåla ....

Att leva här kostar ungefär samma som i sverige, iaf för oss som bor i hyreslägenhet. Köpa hus däremot är jättedyrt, om jag jämför där sambons föräldrar bor och min pappa (i Linköping) så får man betala 10 gånger mer där sambons föräldrar bor och då är det ungefär samma storlek på staden osv.

För mig blir det mycket mer här, i Sverige hade jag bara fått ca 4000 kr/mån eftersom jag bara fått lägsta nivån (pluggat och bara haft tim.vik).

Föräldrapenningen här är skattefri och sen får man också barnbidrag på 200euro/mån som man får till barnet är 27 år eller till barnet börjar jobba.

Man kan även låna 200euro/månad som man sen bara måste betala tillbaka om man har en årsinkomst över en viss nivå.

Min erfarenhet ar att jag slosar bort alla mina pengar anda, oavsett om jag lever pa studiebidrag eller har en heltidslon :) Sa for att slippa snala for mig skulle jag behova vinna pa lotto :D

Och, hon säger också att det ibland skulle vara skönt att slippa snåla ....

Då tar man ut fler dagar för den månaden, kanske juni så man kan åka på semester i juli :idea:

Jag snålar inte, jag prioriterar. Som tv t.ex. har man en som funkar så kan man vänta till skatteåterbäringen. Men saker som mat, kläder, boende snålar man inte med. Köper jag billigt skitpellets och eldar med så går det åt mkt mer och jag får ut mindre värme mot att jag betalar lite mer och får ut mkt värme från mindre pellets.

Men klarar man inte att inkomsterna sjunker strax över 20% så bör man nog se över sina utgifter.

Jag tycker sveriges system är superbra, tycker man får bra med pengar och möjligheten att spara och inte ta några dagar alls om man vill. I sverige funkar frasen "tid är värt mer än pengar" då man kan välja ta Fp upp till barnet är 8 år... tex alla lov, påsklov, jullov osv... förlänga semestern osv.

=)

Japp, till barnet är 27 år om barnet inte får jobb innan och tjänar över en viss nivå. Sambon får fortfarande barnbidrag, eller hans mamma får det men sätter över det på sambons konto.

Men jag tycker det Österrikiska systemet annars är väldigt bra, just förutom det att man inte kan spara dagar och att man inte kan få för två barn om man får dom tät.

Jag hajar inte... Vad är det som är så mycket bättre än i Sverige? Vi kan ju också ta ut sju dagar i veckan under ett år och få ut mer pengar än att snåla och vara hemma två år.

Hemma 44 veckor?? Vad ska man leva på sen då? Eller jag fattar inte...

Skillnaden verkar väl vara att man i Norge kan få ut 100% av sin lön, under 44 v. Här i Sverige får man inte ut mer än max 80%, upp till taket då såklart.

Å andra sidan är man hemma mer än 44 veckor på full FP (fast den är lägre). Vad blir slutsumman? Barn i sverige får inte ens börja förskola efter 44 veckor. Så jag hajar inte vad man tjänar på att ta ut 44 veckor och sen försörja sig på annat sätt 8 veckor??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka