Föräldralöst föl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Travly
  • Startdatum Startdatum
T

Travly

Vårat älskade sto Sunny Day fölade i lördags kväll. En liten hingst blev det men Sunny gick ifrån oss någon timme senare. Men vi fick iallafall vara hos henne. Hade vi inte varit där så hade antagligen ingen av dem överlevt eftersom hennes värkar var minimala...Snälla söta alla, vaka hos era ston

Är det någon här som har erfarenhet av att försöka para ihop föl med en fostermamma. Vi var idag och lämnade lillen hos ett sto som förlorade sitt föl den 9:e juni. Hon hade fortfarande mjölk i juvret så vi kunde mjölka ur och ge fölis. Är ett väldigt snällt sto men förstagångsföderska. Vi försökte få den lille att dia men han förstår inte hur han ska göra. Någon som har något tips på hur man skall gå tillväga? Kan det hjälpa om han är väldigt hungrig så han har mer "motivering" att leta? Nu matar vi honom med krafft mjölkersättning när han blir hungrig samt mjölkar ur stoet det som går.

Han är ingnodd med flera lager av stoets avföring.

I papper vi fick från strömsholm stod det att stoet absolut inte skulle få nosa på fölet så det har vi inte låtit henne göra.. Hur länge ska man vänta med det? Känns som att stoet kan hjälpa honom rätt om hon får chansen, men å andra sidan vill vi inte att hon ska stöta bort honom totalt.

Tacksam för alla tankar och svar, vill att lillen, som än så länge är utan namn(förslag?), ska få en så bra start som möjligt nu..

th_PICT0053.jpg

Sv: Föräldralöst föl

fölnamnsförlag tar vi på gnägg ;)

I övrigt så tror jag nog, precis som du själv antydde, att om han är lite hungrid så blir han motiverad att leta efter maten. Försök ha lite is i magen, om nu stoet inte försöker stöta bort honom...

Stackars er! Vad hände med stoet, varför dog hon?
Hoppas allt går bra med den lille nu.

Vi vet inte riktigt vad som hände. Veterinären sa att hon aldrig hade sett nåt liknande. Efter fölningen(som gick på 10 minuer max) så reste hon sig inte upp utan låg kvar och kallsvettades så hon var löddrig. Hon klarade att ta sig upp på benen 3 ggr men bakbenen verkade inte hänga med utan hon föll ihop igen efter ett tag.. Veterinären kom och gav henne dropp men slemhinnorna blev blekare och blekare och runt 1-2 timmar, tidsbegreppet försvann helt, så var hon borta. Buken svullnade så vi tror på en kraftig inre blödning.

Vi fick iaf vara hos henne och hon hade huvudet i mitt knä hela tiden.. lilla älsklingen..

Vad hemskt! Nu blirjag ännu mer nervös inför mitt stos fölning, hon har gått långt över tiden och jag känner på mig att något kommer bli fel. Usch! Vad maktlösa ni måste känt er. Det låter som en bristning av de större kärlen till livmodern. Det ger detta snabba förlopp, blekhet, svettningar, vinglighet etc. Usch vilken otur!

Önskar Dig massa lycka till med ditt sto. Jag hoppas att allt kommer att gå bra! Vilket dygn är hon på? Håll mig gärna uppdaterad! =) Nu ska jag krypa i säng, imorn bär det av till fölis får å byta av mamma. Den bästa synen som skulle kunna möta mig är ett litet diande föl!

Om du söker på ammor här på avel så finns det ganska många trådar!

Hittade denna om samma problem..

Lycka till!

Quinn skrev:
Vad hemskt! Nu blirjag ännu mer nervös inför mitt stos fölning, hon har gått långt över tiden och jag känner på mig att något kommer bli fel. Usch! Vad maktlösa ni måste känt er. Det låter som en bristning av de större kärlen till livmodern. Det ger detta snabba förlopp, blekhet, svettningar, vinglighet etc. Usch vilken otur!

Litet knapplån. Tycker också att det låter som inre blödning. Vilken otur! Skickar tröstkramar!

Jag tycker att det låter som om ni är på god väg. Jag tror också att det är bra om fölis är lite hungrig - motivationen brukar stiga då ;) !
Det enda ni måste hålla koll på är att han inte blir uttorkad - det kan gå enormt fort på föl!

Lycka till! Viken söt liten fölis ni fått (Survivor kanske ;) )

Vill även tillägga - VAKA över era ston!!

Mvh / Fia

*kl*

Jobbigt.... baksidan av vårt intresse är tyvärr alla risker. Beglagar sorgen, vet hur jobbigt det är.

Vad det gäller fölet så finns ganska tydliga riktlinjer för hur man kan göra för att få sto att acceptera nytt föl.
På denna sida finns Föl- & ammajouren. www.asvt.se
Gå in där och läs råden och hur man skall göra. Detta är baserat på lång erfarenhet så det är ganska vettiga saker.

En sak till; sluta inte försöka med amma. Allt är bättre med amma än att flaska upp den, både för fölet och för er.

Lycka till

Thera, tusen tack för tipset!

Fia, tack, värmer med alla underbara människor!

Han har rejäl aptit iaf, drygt 7 dl åt gången sörplar han i sig! =) mamma har haft vaktpasset i natt och pratade precis med henne. Han har varit ute å galopperat för första gången! =) Vad glad man blir. Nu hoppas vi bara att det ska gå bra med stoet också..

KickiH skrev:
Ja det är ju vissa risker med en 20-årigt sto som är förstföderska.

Är väl en halvonödig kommentar. Hästen är död och sorgen är sannolikt större än om det skulle vara ett fyra årigt sto.
Valet att ta föl är gjort för länge sedan och pekpinnar på att det var fel val tycker jag inte är nödvändiga i denna situation.

JAG skulle inte vilja ha dem om det var mitt sto i alla fall. Klandrar sannolikt sig själv nog ändå!

KickiH skrev:
Ja det är ju vissa risker med en 20-årigt sto som är förstföderska.

tack för den...
Hade veterinären sagt ifrån början hade vi aldrig gjort det men alla som sett stoet sa att det var helt okay.
Och det som hände hade inget med hennes ålder att göra.
Sorgen blir inte lättare att bära av sådana kommentarer så tänk på det innan du skriver det till någon annan

gragge skrev:
*kl*

Jobbigt.... baksidan av vårt intresse är tyvärr alla risker. Beglagar sorgen, vet hur jobbigt det är.

Vad det gäller fölet så finns ganska tydliga riktlinjer för hur man kan göra för att få sto att acceptera nytt föl.
På denna sida finns Föl- & ammajouren. www.asvt.se
Gå in där och läs råden och hur man skall göra. Detta är baserat på lång erfarenhet så det är ganska vettiga saker.

En sak till; sluta inte försöka med amma. Allt är bättre med amma än att flaska upp den, både för fölet och för er.

Lycka till

Tack,
och tack för tipsen!!

Tips för att få fölet att dia: Låt fölet bli hungrig, ställ dig på andra sidan stoet och håll flaskan under magen vid ljuvret. Låt någon annna putta fram fölet i rätt riktining och sträck ut nappflaskan så att han ser den och börjar snutta. När han väl fått smak på mjölken så för du nappflaskan innåt intill ljuvret och försök få honom att byta spene. Så fort han slutar (de blir ganska bekväma med flaskan) så försöker du få dit honom igen. Håll stoet gärna uppställd i gången när du gör det här, ifall hon skulle bli sur så ni kommer undan.

Detta funkade för oss, när vi hade tränat ett tag och varit envisa med det hungriga fölet. Och ge inte upp om han inte förstår, ju längre han går på flaska, desto svårare blir det att få dem o ta spenen eftersom det är besvärligare att dia därifrån.

Mitt sto har fått étt nytt föl sedan en månad tillbaka. Det fungerar ganska bra nu men fölet vägrar dia utan sällskap:eek: Man måste alltså stå vid boxen för att han ska behaga dia. (förknippar människor med mat). Det är uteslutet att låta honom stå huingrig tills han äter då han nu har rasat i vikt och blivit riktigt mager av den nya omställningen.

Ett till tips med ditt föl, speciellt då det är en hingst! Håll inte på med fölet för mkt och tyck ine synd om det. De blir fort präglade på människor när de har amma då männsikorna oftast är snällare i början. Hingstar som är för präglade på människor blir oftast mkt jobbiga i hanteringen när de blir äldre och en del rent ut sagt farliga, (finns exempel om hingstar som betäcker matte).. Mitt stos nya föl var bara utan sin mamma i två dagar (men hanterades mkt av människor innan det då hans mamma var sjuk i nån vecka innan hon dog) men detta har satt sina spår. Det är förmodligen därför han inte äter utan sällskap av oss. Och när man går till deras hage kommer han i full galopp gnäggande till oss, men när vi inte är där så är han med mitt sto. Så vi försöker nu att inte hantera honom så mkt mer än in ut från hagen o göra sällskap vid dining.

Om stoet inte helt skulle acceptera sen att fölet vill dia så är det ändå bättre att hon får uppfostra honom o ni ger mjölkersättning än att skilja dem helt. Men med mkt träning brukar detta gå att lösa!!

Är det något annat du undrar över så är det bara att fråga, jag är väldigt ledsen för det som har hnt och vet att det är jobbigt att ta sig igenom. Hoppas i alla fall at det går bra med det nya stoet.

En kompis har ett föl med amma hemma. Det tog 3 dygn med jobb varje timma, men sen funkade det! De körde med luva på stoet och så stod fölet och stoet i boxar bredvid varann med plankor borttagna så stoet kunde nosa om hon ville. Efter ett par dar tog de av bindeln av stoet när fölet var på väg ur boxen, och strax efter det ville hon nosa efter fölet. Sen tog hon emot fölet som sitt eget.

Hoppas allt går vägen!

Ja, jag vet att namnförslag ska vara på gnägg, men jag måste bara säga en sak (även om det inte direkt gäller tråd-saken):

Sunnys Survivor tycker jag skulle vara ett alldeles underbart perfekt namn på den lille! :love:

Mycket söt fölis för övrigt, och jag håller tummarna för dig att det löser sig nu!

//DC

Hej tjejen! Hörde av vår gemensamma icke hästintresserade vän Prillan vad som hänt. Stackare!!! Hade ju hoppats att allt skulle gå bra. Våra ston skulle ju ha fölat samtidigt. Min Nella fick dock sin fölunge för tre veckor sedan o allt gick bra. Som tur är!
Lider med dej!!! Hoppas allt går bra med fölisen iaf.
Många kramar Carre

Maria_b: tack så mycket för alla tipsen! Ska iväg nu och byta av mamma och se hur det går..

Tack Carre och tack till alla andra!

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
585
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 091
Senast: cello
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
7 067
Senast: Lobelia
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar