Föräldraledighet+studier+fulltidsdagis?

Lupino

Trådstartare
Jag väntar vårt andra barn. Jag kommer försöka mig på lite distansstudier under föräldraledigheten (huvudskälet är att få ha dottern omkring 30h/veckan på dagis om vi önskar, men det finns kurser jag har nytta av i mitt jobb också).

Hur många poäng måste man läsa för att få rätt till fulltidsdagis om man kombinerar med föräldraledighet? Om det är mindre än 20 poäng/termin (vilket jag antar), måste det typ vara på halvtid så att det är utdraget över hela terminen, eller kan man i rask takt läsa det poängantal som räknas och sen få fulltid i resten av terminen också?

Jag har nämligen hört att en mamma i min kommun blivit nekad fulltidsdagis då det inte trott på det arrangemang hon ordnat. Vet inte om det spelar in att hon med barn nr 2 "studerade" vid sidan av föräldraledigheten (bara inskriven, tog inga poäng). Vid 3:e barnet hade hon ordnat något slags "extrajobb" men som dagistanten på kommunen inte godkände (och hon stod inte på sig eftersom hon faktiskt enbart ville slingra sig runt reglerna).

Självklart ska jag ringa min kommun och fråga, men vill veta ungefär vad som krävs och tycker ändå att det är lite skämmigt eftersom huvudskälet är att få fulltidsdagis (men jag har absolut för avsikt att ta poängen om inte barnet är kolikbarn eller liknande).

Någon annan med erfarenhet/kunskap?

Sv: Föräldraledighet+studier+fulltidsdagis?

Jag jobbade halvtid, sambon studerade heltid på distans. Det var aldrig något snack om att inte barnet fick vara halvtid på dagis.

Jag menar, egentligen kan de ju tänkas kräva att man tar distansstudierna på kvällar/nätter när den andra föräldern är hemma.

När han bara studerade halvtid hade vi inte dagis.

Men om du har ett barn hemma du är föräldraledig med kan det andra barnet rimligen inte få vara på dagis mer än sina 15 timmar hur mycket du än studerar.

Senast ändrad:

Jag menar, egentligen kan de ju tänkas kräva att man tar distansstudierna på kvällar/nätter när den andra föräldern är hemma.

Nej, det tror jag inte de kan kräva, om det inte är kvällskurs man går. Det är ju dagstudier det handlar om.

Men om du har ett barn hemma du är föräldraledig med kan det andra barnet rimligen inte få vara på dagis mer än sina 15 timmar hur mycket du än studerar.

Jag vet inte om det påverkar huruvida man tar FP för heltid eller ej. Jag vet bara att det går alldeles utmärkt att vara föräldraledig + vara inskriven på kurs på universitet och vara berättigad till fulltid på dagis. Jag har flera i bekantskapskretsen som gjort/gör så (inga nära vänner dock). Sen tror jag inte att det går att fortsätta så särskilt länge om man inte tar sina poäng (vilket jag alltså tänkt göra).

Nej, det tror jag inte de kan kräva, om det inte är kvällskurs man går. Det är ju dagstudier det handlar om.

Inte om du läser på DISTANS. Det kan du göra på kvällar och helger.

Jag vet inte om det påverkar huruvida man tar FP för heltid eller ej. Jag vet bara att det går alldeles utmärkt att vara föräldraledig + vara inskriven på kurs på universitet och vara berättigad till fulltid på dagis. Jag har flera i bekantskapskretsen som gjort/gör så (inga nära vänner dock). Sen tror jag inte att det går att fortsätta så särskilt länge om man inte tar sina poäng (vilket jag alltså tänkt göra).

Alltså då får du ju ha ALLA barnen på dagis. Du kan inte vara hemma och studera med ett och skicka iväg ett?

Vi kunde göra så i viss mån iofs :D men det var för att den äldsta har en annan pappa så han behövde bara följa mina tider.

Nja, jag vet inte om jag tror på ditt upplägg. Du får studera hur mycket du vill, men du kan knappast vara berättigad till barnomsorg om du är föräldrarledig. Barnvakter får du fixa på egen hand i så fall.

Du kan givetvis vara deltidsstudent och deltidsföräldrarledig, men då får du se till att lämna båda barnen hos barnomsorgen... tror jag iaf?

Jag har pluggat när barnen varit små, men då har mannen varit hemma. kan du inte göra så?

Studierna är väl bara "pynt" för att TS ska få ha ett av barnen på dagis (dvs huvudfrågeställningen verkar vara: Hur ska jag kunna vara föräldraledig med ett barn och samtidigt ha det andra heltid på dagis?)

Inte om du läser på DISTANS. Det kan du göra på kvällar och helger.

Alltså då får du ju ha ALLA barnen på dagis. Du kan inte vara hemma och studera med ett och skicka iväg ett?

Vi kunde göra så i viss mån iofs :D men det var för att den äldsta har en annan pappa så han behövde bara följa mina tider.

Om man bortser från huvudfrågan med FP så svarar jag bara på det här med distansstudier. Distansstudier ger precis som andra studier rätt till heltid, om det är en heltidskurs man läser ( 30 p på en termin). Jag får ha mina barn inom barnomsorg pga studier. Nu utnyttjar jag inte fulltid, men jag har rätt att ha det även vid distansstudier.

Studierna är väl bara "pynt" för att TS ska få ha ett av barnen på dagis (dvs huvudfrågeställningen verkar vara: Hur ska jag kunna vara föräldraledig med ett barn och samtidigt ha det andra heltid på dagis?)

Vid närmare eftertanke så har du förstås rätt. Jag ser inte riktigt varför det skulle vara ok. Antingen pluggar man eller så är man föräldrarledig och pluggar i den mån man kan få barnvakt.

Varför skall föräldrarförsäkringen betala en utbildning? Den skall vara till för barnen.

Ja självklart om du är ensamförälder.

Men om man är två tycker jag det verkar lite förmätet att lägga sina självstudier under distansutbildning exakt samma tider som den andra föräldern för att få max antal timmar barnomsorg.

Undrar om man ens får kräva det? Man skulle ju kunna saxa helt och hållet.

Alternativ ett känns ju som det logiska alternativet (även om jag misstänker att det inte var vad TS var ute efter)
Alternativ två kan ju bli lite knepigt så där i efterhand kanske.

Senast ändrad:

När min dotter föddes så pluggade jag och jag fortsatte med det ganska omgående. Sonen fick då vara fulltid (han gick mellan 9-15) på dagis och jag hade bebisen med mig på skolan etc.

Naturligtvis kan man göra så. FK bryr sig inte ifall man tar ut FP och samtidigt pluggar (men du kan ju inte få CSN då så klart) om man klarar av barnpassningen ändå.

Förskolan tyckte det var självklart att sonen fick vara där så som han gick istället för 8-11 :crazy: varje dag. Då hade jag inte fått ett skit gjort och sonen hade dessutom klättrat på väggarna då det är ganska svårt att ta hand om en nyfödd bebis samtidigt som man ska aktivera en vild treåring...
Reglerna är bra konstiga tycker jag....

Naturligtvis kan man göra så. FK bryr sig inte ifall man tar ut FP och samtidigt pluggar (men du kan ju inte få CSN då så klart) om man klarar av barnpassningen ändå.

Fel.

Från FK:s hemsida:

"Du kan bara få föräldrapenning för den tid du är hemma för att ta hand om ditt barn. Du får alltså inte arbeta eller studera när du tar ut föräldrapenning för samma tid."

Ja självklart om du är ensamförälder.

Men om man är två tycker jag det verkar lite förmätet att lägga sina självstudier under distansutbildning exakt samma tider som den andra föräldern för att få max antal timmar barnomsorg.

Undrar om man ens får kräva det? Man skulle ju kunna saxa helt och hållet.

Nej det gäller alla föräldrar. Distans heltidsstudier skiljer inte från studier på plats på skolan så att säga. Så visst får man ha barnen på dagis fulltid om man pluggar fulltid om den andra föräldern också jobbar fulltid.

Det har inget att göra med om det är distans eller inte eller om man är en eller två föräldrar.

Att välja studier enbart för att få fler timmar på dagis känns lite konstigt i mina ögon, men inget som jag lägger mig i faktiskt.

Dock blev jag irriterad när min kommun har så dumma regler som att när man pluggar så får man ha barnen på dagis mellan 8 och 17. Min dagmamma sa att mitt schema aldrig skulle gå igenom och det gjorde mig vansinnigt arg så jag åkte till kommunhuset och pratade med de två som har hand om det och förklarade att jag lämnar 7:30 eftersom min äldsta går i skolan och tar bussen kl 7:20 och jag har inget körkort så antingen går jag 2,5 km till buss och dagmamma( de bor nära varandra) eller så kör min mamma oss. och om jag är i Malmö så har jag till kl 17 eftersom mamma slutar 16:30 och kan inte hämta innan. ÄR barnen hos dagmamman 2,5 km härifrån kan jag gå och hämta, men alldeles för ofta så är de inte där ( 3 dagar i veckan är de mellan 4-6 km från mitt hem och det går bara att komma dit via en ganska stor och tungt traffikerad väg) och jag måste åka bil för att kunna hämta dem. Jag är i Malmö mellan 2 och 3 dagar i veckan så övriga dagar är de hos dagmamman mellan 7:30 och 12. De förstod att det är så för mig och stöttar mig mycket för jag pluggar och har även ett jobb och försöker ordna mitt liv plus att jag dessutom inte utnyttjar fulltid och ofta har lov och så lediga.

Men byråkratiska skitregler accepterar jag inte! Speciellt inte när jag inte får barnomsorg på kvällen när jag JOBBAR halvtid......:devil:

Fel.

Från FK:s hemsida:

"Du kan bara få föräldrapenning för den tid du är hemma för att ta hand om ditt barn. Du får alltså inte arbeta eller studera när du tar ut föräldrapenning för samma tid."

Frågan är om det gäller om man har CSN. För distansstudier utan CSN borde man ju kunna få FP om man dessutom har barnet hemma.

Reglerna skiljer sog nog åt mellan kommunerna. En bekant jag har som har sitt barn på samma kommunla förskola som vi har vår son, sammtidligt som hon är föräldraledig med en nyfödd bebis. Tydligen får man i vår kommun som föräldraledig har äldre barn på dagis mellan 9-15. Jag bor på Södermalm, Stockholm. Däremot har jag släkt i Göteborg och där är regeln max 15 timmar i veckan.

Frågan är om det gäller om man har CSN. För distansstudier utan CSN borde man ju kunna få FP om man dessutom har barnet hemma.

Ja, för då märker inte FK något :cool:

Ang fulltid - det blir ju 50 timmar i veckan om man lägger tiderna samtidigt. :eek:

Ponera att en förälder jobbar 8.30-17.30. Då får barnet gå 8-18.

Sedan distansstuderar den andra med fria tider. Min kommun skulle aldrig svälja att den tiden bara skulle kunna ligga exakt 8.30-17.30! Man kan ju tex studera 6-15 vilket ger barnet tider 8-15.30 eller 10-19 vilket ger 9.30-18.

Eller rimligast 10-15 och extratimmarna på kvällar/helger.

Jag håller med om att det är absurt att försöka planera så barnet för maxad tid på dagis. :crazy:

Jag antar att det är de stelbenta reglerna om att storasyskon bara får vara den helt hopplösa tiden 8-11 (utan vare sig frukost eller lunch) på dagis under föräldraledigheten som ställer till det.

Vi utnyttjade helt enkelt inte det alls för det var för bökigt, man hann ju ingenting mer än försöka passa stenhårda tider och transportera sig fram och tillbaka till dagis med en bebis som inte alls ville anpassa sina mat- sov- och bajstider till de magiska transporttimmarna :crazy:

Men om man nu klarar av att både plugga och ha barn så borde ju FK inte säga något liksom.
Jag har haft CSN och pluggat samtidigt som jag hade Isaac nyfödd. Det gick ju alldeles utmärkt! Men Eric var inte på dagis då så klart utan han var hemma han också.

Men man måste inte utnyttja fulltid, men att ha barnet på dagis mellan 9 och 15 tex skulle väl visst gå och inte alls vara jobbigt för barnen. Aldrig i livet att jag skulle börja plugga kl 6 på morgonen liksom.....:eek: Om föräldrarna båda arbetar så hamnar barnet ändå på dagis så varför måste man krångla så bara för att ena studerar? Är det inte bättre att ha hyfsat lika tider och ha kvällarna helt lediga för familj och barn?

Visst är de där tre-timmars tiderna rätt stelbenta, men å andra sidan har jag aldrig haft problem med barns mat- och sovtider, jag har åkt i väg när jag har behövt liksom och ganska fort har barnet fått nya rutiner igen som passar bättre.

Jag håller med om att det är absurt att försöka planera så barnet för maxad tid på dagis. :crazy:

Jag antar att det är de stelbenta reglerna om att storasyskon bara får vara den helt hopplösa tiden 8-11 (utan vare sig frukost eller lunch) på dagis under föräldraledigheten som ställer till det.

Jag förstår inte varför det är absurt. Min dotter stortrivs på sitt dagis och jag ser inte varför jag genom att kunna ha henne ca 25 timmar och slippa stressa gör något absurt.

Sen lite allmänt:
Jag lyckades till slut hitta lite olika kommuners info om detta efter att ha ändrat min sökfråga något. Det verka som de flesta kommuner har samma regler. En jag vet gör så här läser 7p på distans och har rätt till fulltid, jag får försöka kolla honom om hans kommun har frikostigare regler. Min egen kommun har ingen info på sin hemsida så jag får kontakta dem om regelverket.

Det här har jag i alla fall hittat:
Upplands väsby kommun:
”Föräldralediga enligt föräldraledighetslagen har rätt till utökad tid inom barnomsorgen, dvs. mer än 15 timmar/vecka för äldre syskon, om föräldern arbetar eller studerar minst halvtid och att uttaget av föräldrapenning för det yngre barnet inte överstiger 50 % per dag. Detta ska styrkas med intyg.”

Täby kommun:
"Ditt barn har rätt till utökad omsorgstid på förskolan/familjedaghemmet när du är föräldraledig enligt föräldraledighetslagen från din arbetsgivare, för vård av annat barn, om du samtidigt arbetar eller studerar.
Enligt Täby kommuns regler och rutiner vid utbetalning av barnomsorgspeng till
förskolan/familjedaghemmet, kan föräldrar/vårdnadshavare få utökad omsorg om en av föräldrarna är 50% eller mindre föräldraledig enligt föräldraledighetslagen och arbetar/studerar 50% eller mer. Den andra vårdnadshavaren ska arbeta/studera 100 %. Föräldrarna/vårdnadshavarna kan dela på föräldraledigheten och då sammanräknas
föräldrarnas/vårdnadshavarnas arbete/studier och föräldraledighet. Föräldraledigheten ska tillsammans, för båda föräldrarna/vårdnadshavarna, vara 50% eller mindre. Arbete/studier ska tillsammans omfatta 150%."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka