föräldralediga - hur ser era dagar ut?

bananna

Trådstartare
Hej alla ni som är hemma med era små!

Jag är lite nyfiken på hur en vanlig dag (eller är kanske dygn mer lämpligt) ser ut för er?
Har ni mycket rutiner eller är ingen dag den andra lik?
Vad hittar ni på om dagarna? Trivs ni med att vara föräldralediga?

Skriv gärna hur gamla barnet/barnen som ni är hemma med är.

Sv: föräldralediga - hur ser era dagar ut?

Min son började på dagis härmoveckan. Är 13 må gammal.

Har försökt hålla på mattider så mcyket som det går. Så han inte behöver vara utan mat länge. Var 3e timme skulle jag tro.

Är vi t.ex ute så har jag med mig mat eller så köper jag/ev går och fikar. Håller mig liksom inte hemma bara för att han ska äta, det kan han ju göra ute.

En utflyktsdag: vi åker in till stan och hittar på saker eller så åker vi och badar. Badar blir det någon gång i månaden. Kanske 2 gånger. Rätt ofta åker vi in till stan (göteborg) även om vi bara ska handla lite mat, lite roligare än att bara gå ner till den lokala affären.

Hemmadag: Vi är inne och leker, går till lekparken här hemma osv.

Våra dagar när Loke är ledig från dagis är i nuläget måndagar och fredagar. Då försöker jag göra så vi får det lite roligare än att bara vara hemma.

Dottern (6 mån) somnar vid 20.30 på kvällen. Vaknar endast för att äta vid 23.30 efter det går jag och lägger mig. Hon vaknar vid 9-tiden och då tar jag henne till våran säng. Först äter hon ersättning och sedan gosar vi en halvtimme innan vi går upp. Efter att jag ätit frukost så tar vi en promenad och ibland går vi till affären och handlar mat. Vid 12 sover hon ca 1-1,5 timme. Sedan är det dags för mat, smakportion än så länge. Därefter tar vi en längre promenad. Väl hemma så lagar vi mat som är klar när pappan kommer hem strax efter 16. Därefter sover hon en stund till. Vid 18-tiden äter hon lite gröt. Sedan är det bara massa bus tills hon somnar på kvällen :D
Just de två gångerna på dagen som hon äter riktig mat så försöker jag att vara hemma. Eftersom hon fortfarande håller på att vänja sig vid att äta det.
Ganska ofta är det vänner till mig hemma på dagarna och fikar och promenerar med oss. Svärmor kommer några gånger i veckan och busar med henne och tar en promenad medans jag är kvar hemma. Min svärmor :love:
Min dotter är oftast väldigt nöjd och gillar att leka med sina leksaker på filten eller sittandes i stolen, vilket gör att jag kan oftast kan ha maten klar när sambon kommer hem.

Jag har en knodd på 2månader och så har jag en större knodd på 2 år.

En vanlig dag ser ut såhär:

Klocka ringer vid 7.. Då studsar stora sonen ur sängen lycklig glad och sprudlar av prat om dagis.
Jag stapplar upp sätter på kaffet mumlar svar till sonen. klär på honom kläder, Sätter på bolibompa och ger han frukost. Oftast välling eftersom han inte är hungrig på morgonen.

Under tiden han äter sörplar jag mitt kaffe. Klär sedan på mig och väcker lillknodden. Som muttrar, suckar och stånkar eftersom han vill sova vidare.
När han är färdigklädd så ammar han lite innan han somnar om nu i vagnen.

Vi vandrar till dagiset och lämnar stora sonen kl 8.

Hemma igen vid kvart över 8. Då äter jag frukost. Sedan städar, bloggar, leker med lillen jag lite beroende på om lillen är vaken eller ej.
kl 11 hämtar vi storebror igen. Som nu är trött efter all lek på dagis och alldeles utsvulten. Så hem, utfodra och sedan lägger vi oss alla tre och sover.

Till halv 3 ungefär då sambon kommer hem och väcker oss.
mellanmål sedan leker vi ute eller inne beroende på väder och lust.

Vid 5 äter vi mat. Sedan leker vi inne ofta så ritar vi. Sedan är det dags för badet och sedan i säng mellan 7-8 för storebror.

När han somnat har jag och Isaq (lillknodden) mysstund med massage. Därefter somnar han vid 9tiden.

Då glor man lite på dumburken sen går jag med och lägger mig vid 22 ungefär.

sover hela natten bortsett från lillknoddens depåfyllning ett par/tre gånger var natt

Mina dagar fungerar för oss alla tre. Det är oftast jag som har det stora lasset hemma med alla barnen så jag gillar att ha enkla rutiner som gör att stora sonen vet vad som ska hända. Mycket mindre konflikter på det viset!

Jag älskar att vara hemma och skulle helst aldrig jobba igen!:D

Vår dag ser ungefär ut såhär (har just börjat försöka med rutiner :D )

07.00 ca Upp å hoppa! Elina brukar vakna och jollra så att vi vaknar.
08.00 Jag och sambon äter frukost, Elina leker på sin filt, sedan får hon frukost, ca 150 ml ersättning.
08.30 Elina somnar igen. Jag gör lite måsten, tvättar, städar och bukesurfar :)
10.00 Elina vaknar, vi leker tillsammans
11.00 Lunch - Smakportioner. Och vatten. Hon älskar vattnet så man får ge det EFTER maten :D.
11.30-12 Leker en stund efter smakportionen, sedan 150 ml ersättning. Sedan försöker mamma äta :)
12-15 Här hittar vi oftast på något, ut och går, tar bussen till centrum, lite vad som faller oss in. Eller så är vi hemma, då leker Elina oftast ganska själv. Ibland tar hon en powernap på ca 15 minuter mitt på dagen.
15.00 Mat, äter 150 ml ersättning
15.30-17.00 Försöker sova en stund. Går det inte så bra för henne att somna själv kan vi vila tillsammans i sängen i en halvtimme-timme.
17.00-18.00 Pappa kommr hem, kaos och tumult och middag :D. Elina äter 150 ml ersättning.
18.00-20.00 Leker med pappa, gosar i knät framför TVn.
20.00 Äter 260 ml välling och somnar.

ca 0.00 Äter 150 ml mat (pappa matar :angel:)
ca 04.00 Äter 150 ml mat igen, med pappa igen :D

Så börjar vi om!

Å, Elina är 6 månader. Och jag brukar ha hand om att planera mat, städa, ta hand om katterna och sånt småfix hemma, ekonomin å så. Handla mat gör vi vanligtvis tillsammans hela familjen. Jag tycker det är okej at tvara hemma, men om en vecka skall jag jobba halvtid och sambon halvtid, det skall bli URSKÖNT !

Senast ändrad:

Jag började jobba idag :cry: Har vart hemma i 15 månader, Rasmus är 12 månader.

Vi brukade gå upp vid 9 tiden och äta frukost, efter det städa och starta diskmaskin å tvättmaskin, på det mellis och sen brukar han sova en sväng innan lunchen. Efter lunch brukade vi gå till stallet och komma hem lagom till em-mellisen. Sen har vi börjat förbereda middagen och under tiden har Rasmus lekt. Sen har vi ätit när hans pappa kom hem.
Efter maten har jag oftast åkt och ridit, så då har han fått egen tid med sin pappa som sen nattat honom vid 19:30.

Så har det i princip sett ut ända sen han föddes! Vissa dagar har vi åkt in till stan och shoppat och träffat kompisar, vi har vart ner på öppna förskolan och badat.

Kl 8 vaknar Ailie. Vi kliver upp, hon kryper runt och leker medan jag fixar frukost till oss båda. Sen äter vi och så får hon fortsätta att leka medan jag sitter lite vid datorn eller kollar tv, eller busar runt med henne på golvet. Sen får hon vara med pappa ett tag medan jag går ut med hunden.
Vid 10-11 brukar vi lägga oss och sova tillsammans i ca 30 min. Efter det börjar dagen på riktigt. :D Sambon åker oftast till jobbet vid 12. Då promenerar vi oftast in till stan eller hem till någon kompis. Jag är en sån som inte klarar att vara hemma en hel dag när han jobbar så vi är alltid iväg och gör saker. Tar en fika på stan med kompisar, leker i lekparken, går en långpromenad med hunden eller åker till mina föräldrar och låter dom rasta barnbarnet ett tag. :angel: :D
Vi är oftast borta från ca 12-19. Som sagt.. gillar inte att vara hemma en hel dag. :angel:
Sen när vi kommer hem så får Ailie kvällsmat, sen badar vi och kl 20 somnar hon.

Vi har egentligen inga fasta rutiner förutom när hon vaknar och när hon somnar. Sambon jobbar olika tider varje dag så vi styr stor del av dagens aktiviteter efter hans jobb så att han får träffa Ailie så mycket som möjligt.

Och jag älskar att vara mammaledig. Det är helt fantastiskt! :love:

Glömde: hon blir snart 9 månader

Hos oss ser dagarna väldigt olika ut. Två dagar i veckan går storebror (2,5 år) på förskola. Då måste vi ställa klockan, så att hinner äta frukost innan han lämnas kl 9. Men jag har sagt upp hans förskoleplats, så snart slipper vi passa hämtnings- och lämningstider.

Lillebror (11 månader) sover ibland två pass per dag, ibland bara ett. Det beror på hur tidigt vi stiger upp. Vissa dagar vaknar något av barnen redan vid 07.00 och väcker även det andra barnet. Då brukar det bli knepigt att få båda att somna om. Men om bara ett vaknar tidigt brukar det gå att få honom att somna om, eller leka för sig själv en god stund.

På dagarna försöker vi att vara ute mycket. Jag klyver ved, eller mockar, eller går promenad.

Ibland åker vi buss in till stan, och åker hem med pappan när han slutar jobbet.

När jag har bilen åker vi ibland in till stan och storhandlar. Barnen älskar att vara med när jag handlar, särskilt storebror.

Jag gillar att vara föräldraledig. Det känns lyxigt att få tillbringa så mycket tid med barnen.

Son 8½ månad

Vaknar 7, ammar och så stiger vi upp vid 7.30.

Jag äter frukost, dammsuger, sätter på diskmaskinen och går ofta ned till tvättstugan också. Han leker lite.

8.30 äter han välling och sen ser vi Top Model. När det slutar strax före 10 går vi på 1 h promenad och han sover. Har jag tur sover han till 12.

12 är det lunch och efter lunchen hittar vi på något. Går till öppnis, kompisar, handlar eller nått sånt.

15 är det gröt och frukt.

18 är det middag.

Någonstans mellan 12 och 18 sover han förhoppningsvis 1 h eller så. Igår gick vi ut med vagnen efter 15 och då somnade han.

Kring 19 börjar vi fixa för natten. Bada osv. Medans jag lägger sonen tar min sambo hand om disken, fyller maskinen och diskar grytor.

Sonen somnar mellan 20-22 och efter det slappar vi en stund och sen grejar vi hemma. Vi håller på och renoverar hemma så vi har hur mycket som helst att göra.

Sen sover vi!

Viking blir 1 månad på lördag:love:.

6-6.30 Vaknar och ammar
6.45 Pappas väckarklocka ringer, han kliver upp och byter blöja. Jag stiger upp och äter frukost, Viking är med i köket antingen på en filt på golvet eller i gungstolen.
8.30 Klär på oss, lägger Viking i vagnen och går ut till stallet och morgonfodrar, mockar o.s.v. medan han sover. Om han sover bra får han ligga kvar ute i vagnen en stund/tills han vaknar. Jag plockar i diskmaskinen, bäddar, sätter på en tvättmaskin, surfar lite.
10-11 brukar Viking vakna, ammar. Brukar somna en stund igen.
11-12 äter jag lunch.
12-16 När Viking vaknar brukar vi gå ut på en längre promenad, 1-1,5 timme ca. När vi ändå är ute passar jag på och ger hästarna em-hö.
17.30 kommer pappa hem, försöker ha mat klar till dess. Vi äter middag.
19-20 är jag ute i stallet, pappa är inne med Viking.
20-21 Plocka ur diskmaskin (pappa oftast), bada Viking om det är bad-dag.
21-22 Kolla på tv, ammar. Viking somnar oftast ungefär nu.
22-22.30 Går vi och lägger oss.
03.00 Ammar (ev en gång till, beror på)

Sen förstås blöjbyten och mera amning, det får man ta efter behov....

Senast ändrad:

Fasen vad alla får sova länge.

Isak vaknar mellan 4-6, byter, matar med välling och sedan leker han en stund. Få honom att somna om kan man glömma. Jo om han vaknar vid 4 kan han göra det.
Sedan somnar han vid 7-8 tiden, olika hur länge han sover. Äter en flaska välling då också.
När han sover äter jag frukost, rastar hund och försöker hinna få så mycket som möjligt gjort hemma.

När han vaknar vid 9-11 leker han lite igen, byts på och äter gröt beroende på när han vaknar. Sedan går vi ut och går med hunden en sväng, han kan sitta i hoppgungan en sväng eller i gåstolen.

Vid 12 äter han lunch i form av gröt eller pure + vatten/barndricka.
Välling till lunch är inte populärt. Såvida han inte ätit gröt vid 11.
Vi går ut en sväng, till affären, mina föräldrar eller så.

Sedan är han vaken ett tag, leker och busar och sedan sover han (ibland) vid 13-14 tiden.

Vid 15-16 äter han middag, har försökt tajma in så han äter samtidigt som oss men inte fått det att funka än. Han är hungrig tidigare helt enkelt. Men sitter och leker vid bordet när vi äter istället. Pure till middag, även där vatten eller barndricka.

Vid 16-16.30 är sambon hemma, vi äter middag och sedan går sambon oftast till datorn/tv:n. för det mesta lägger jag Isak men ibland gör han det.
Sedan tar jag reda på disk, tvätt osv och sedan går jag också upp till tv:n.

Isak somnar vid 19-20 och vaknar sedan vid 01-02 igen och vill ha mat.
I veckorna tar jag honom, på helgerna hjälps vi åt.

Ibland åker Isak och jag någonstans också, men då när vi kan åka med någon eftersom jag inte har körkort. Som idag ska vi in till stan med Isaks morfar en sväng.

Det var hemskt vad alla gör mycket saker ! Vi gör absolut ingenting. eller jo, det gör vi ju, men vi åker aldrig någonstans för: vart ska vi åka ? Gå och tomglo på stan är ju dödstrist när man går ensammen, och hällsa på folk går ju inte då ingen är hemma på dagarna.

Så med andra ord ser väl våra dagar ut lite så här:

Hon vaknar mellan 5-6 tiden, äter välling, går upp, byter blöja. Sen leker hon, glor på barnkanalen...orkar MAX vara vaken i 2 timmar. Sen äter hon välling och sover 1-2 timmar. Efter hon vaknat går vi ut med hunden i skogen. Tiden varierar beroende på vädret, sen går vi in, äter lunch, leker lite, sen vill hon sova efter ca 3-4 timmar. Sover allt mellan 1-2 1/2 timmar. Vaknar, äter något, leker, sambon kommer hem, han tar över, ger henne middag medans jag går ut med hunden. Sen orkar hon vara vaken till max 20,00. Sen sover hon till typ 23-00, då vill hon äta, somnar alltid om...och sen vaknar igen vid tiden jag nämnde.

* obs, jag byter inte bara blöja 1 ggr/dag, orkade bara inte skriva det mer än 1 gång*

Vi har inga strikta fasta tider, utan lunchen tex kan bli allt mellan 10,30 - 12,00. Men det går aldrig mer än max 3 timmar mellan något att äta.

Ja, det var våran inspirerande dag ;). Rätt så trist med andra ord, för det finns inget att sysselsätta sig med. Städa och diska blir ju aptrist i längden att göra varje dag. Badar gör hon 1-2 ggr/veckan.

Jag håller med, vi gör inte heller någonting....bara babysim på tisdagar då. Men annars är vi mest hemma. Iblan kommer min mormor eller mamma.

6.45 Pappa går upp, vi sover. Han fodrar hästarna innan han åker till jobbet
7- 7.30 Vaknar vi och ammar, sen går vi upp. Jag äter frukost, Alice leker på sin filt.
8- 8.30 Går vi ut och släpper ut hästarna. Passar på att fixa foder.
9-10 ammar och Alice somnar. Sover 1 h.
11 bakar vi matbröd eller fikabröd (ja frysarna börjar bli fulla).
12.30 Jag äter lunch, därefter ammar. eventuellt somnan Alice en ½ timme.
13 leker vi/ bärs runt
14.30 Går vi ut och mockar, plockar äpplen, tar en promenad förbi postlådan. Ibland somnar Alice i vagnen, då går vi längre. Tar in hästarna.
15.30 ammar, ev sova om hon inte sov ute.
17 förbereder maten
17.40 pappa kommer hem. Hästanr får hö.
18 Vi äter, Alice år majskrokar
19 Ammar
20.30 Alice somnar i pappas famn. Vi kollar på Tv
22 kvällsfodras hästarna. Eldar.
22.30 Vi går och lägger oss. Ammar
3- 4 Ammar.

Jag tycker att vi har aptrist här och brukar försöka åka nånstans å fika eller nåt. Är ju lite roligare än att bara sitta på golvet och leka

Vad roligt att så många vill berätta!
Snart är det min tur att vara hemma med bebis, BF om tre dagar..

Jag håller med, vi gör inte heller någonting....bara babysim på tisdagar då. Men annars är vi mest hemma. Iblan kommer min mormor eller mamma.

Jag skulle nog bli tokig på riktigt om jag inte hade något att göra. De första månaderna var riktigt sega. Men sen började vi på öppnis och med föräldragrupp osv. Vi är några från föräldragruppen som träffas hos varandra en gång i veckan och sen träffas vi på öppnis en gång i veckan. Däremellan kan vi hitta på annat. Igår var vi t.ex. och handlade tillsammans även om det inte var vår "träffasdag". Sen går jag morgonpromenaden ett par gånger i veckan med en granne som också har barn.

Ärligt tycker jag att detta med att träffas på dagarna är det bästa med att vara hemma! (Förutom sonen då...) Våra barn tycker också att det är jätteroligt att få hälsa på hos varandra och slita i varandras saker ;) Försök hitta andra mammor! Det finns säkerligen många fler som också sitter hemma och vill ha någon att umgås med. Det måste inte klicka 100% med alla mammor, det är ju även för barnens skull ni träffas och man kan ha barnen som den gemensamma punkten, inte att man är lika som personer.

I början sov vi mest på dagarna men i takt med att Vincent blev större behövde han mer aktivering & sista månaderna var det fullt upp hela tiden, mkt mer ansträngande än ett heltidsjobb kan jag lova.
Nästa gång kommer min sambo få ta hela föräldraledigheten, jag kan ha första månaderna men där tar det stopp.
Att inte ha ngt att göra är ju det enklaste, att bara sitta 6 dricka kaffe, läsa eller kolla tv, sedan kan man alltid göra nytta 6 städa, men enligt min erfarenhet så brukar det inte bli ngn dötid att tala om när man är föräldra"ledig".

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 100
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 640
Senast: orkide
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka