Förälders negativa inställning till western

GunslingersGamble

Trådstartare
Hej,Ska gå rakt på sak,mina mamma som oftast är med mig i stallet är väldigt negativ till att jag gradvis börjar hålla på med western.
Förr så red jag dressyr och hon var med mig hela tiden och berömde,stöttade,visade intresse och allt det där som en engagerad hästmamma gör.Dock har hon en väldigt negativ inställning till att jag gradvis börjar hålla på mer och mer med western ridnig.
jag får snabba,otrevliga kommentarer,blickar som tyder på att hon inte gillar det hon ser vilket är väldigt jobbigt och irreterande.Jag tycker att hon skulle stötta mig vilken disciplin av ridning jag än utövar.Försökt förklara för henne om western men hon blir bara sur eller byter ämne:crazy:

vad ska jag göra för att få henne att förstå och acceptera? :confused::crazy:

Sv: Förälders negativa inställning till western

Tråkigt att höra. Men dressyr och westernridning har många likheter. Jag tror att hennes inställning beror på förutfattade meningar och trångsynthet.

Kanske är så att hon försöker förverkliga sin dressyrdröm genom dig. Är det så är det bara elakt och själviskt.

Stå på dig.

Länkar till ett youtubeklipp ( en klassiker) där man ser likheten mellan dressyr och westernridning. Kanske ät intressant för din mamma att titta på.
http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

Jag håller inte på med varken dressyr eller western, (men varit intresserad av båda sen länge) och av det jag sett så är enda stora skillnaden mellan dressyr och Westen: utrustning och formen på hästen, man eftersträvar samma lätta kontakt med hästens mun, man använder sig av liknande skolor, den främsta styrningen sker med sätet och man eftersträvar samma små signaler. Western tävlingar är/har också program med gångarts bedömning och western folket har tids enlig klädsel från ursprungs landet på tävling, precis som dressyr folket. :p lite skillnad på hattarna bara.

Allt mark buren ridning är dressyr, oavsett ömmande sitter på en islänning, western häst, eller dressyr häst,

ev med undantag på distans, galopp m.m kanske... :p

Mmm...
Man slipper väl saker som ihopsnörta munnar, hårt åtdragna nosgrimmor och sadlar som formar både häst och ryttare mm i western?

För mig har dressyren alltid handlat om att anpassa hästen efter ryttaren medan western handlat om att ryttaren anpassar sig efter hästen.

Kan nog förstå att färäldrar som lärt sig att rida dressyr efter den "preussiska skolan" har svårt att anpassa sig efter den betydligt friare westernridningen med allt som oftast långa tyglar eller till och med huvaligen inga tyglar alls!
:angel:

Du kanske kan beskriva för henne hur du upplever hennes kommentarer och blickar, och börja där.

Jag tränar både western och dressyr, med samma hästar.
Mina dressyrtränare kallar western för "konstigheter" men ser att det verkar fungera så som jag ridit (har tränat western betydligt längre än dressyr).
Min westerntränare uttrycker att det är postivt att mina hästar är så dressyrridna som de är eftersom det underlättar även för westernträningen.

Mina föräldrar har aldrig varit intresserade av min ridning och de bryr sig inte om att jag numera är ute på tävlingar, heller.
När jag växte upp och alltså bodde hos föräldrarna, fick min syster och jag varsin ponny och så fick vi klara oss själva. Detta är inte bittert menat, utan konstaterande.

Nu som vuxen gör jag som jag vill och de låter mig hållas utan att som sagt bry sig om träningar och tävlingar.
De kom i och för sig och tittade på en ritt på en tävling i somras men det var mest för att de var uttråkade och behövde ett utflyktsmål.
aldrig att de skulle hänga med ens om jag tar mig till SM eller liknande.

Så det verkar som om du har turen att ha en engagerad mamma i grund. Var glad för det!
Och försök beskriva hur du upplever hennes sätt nu, och fråga om du har rätt.
Det kanske inte är så att hon "egentligen" har något emot western.
Eller så har hon i sina ögon sakliga skäl och då kan ni ju få en vettig diskussion.

Tråkigt att höra. Men dressyr och westernridning har många likheter. Jag tror att hennes inställning beror på förutfattade meningar och trångsynthet.

Kanske är så att hon försöker förverkliga sin dressyrdröm genom dig. Är det så är det bara elakt och själviskt.

Stå på dig.

Länkar till ett youtubeklipp ( en klassiker) där man ser likheten mellan dressyr och westernridning. Kanske ät intressant för din mamma att titta på.
http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-BbwI

Det är varken English eller Western, men non fjänteri mitt-i-mellan.

Är mamma uppvuxet i det classik ridning och vill att du ska bli en bra rytter då för du lyssna på henne.
Vill du jolla runt och hitta din egen väg då för du tala om det för mamma.

Men hjälp så negativ du är! Det är ju ett jättebra sätt att visa likheterna mellan de olika inriktningarna och kanske skapa mer förståelse för varandra mellan utövarna i både western och dressyr

Vadan denna på gränsen till nedlåtande ton?

Är mamma uppvuxet i det classik ridning och vill att du ska bli en bra rytter då för du lyssna på henne.

*kl*

För mig är dressyren grunden i all ridning. (Då syftar jag inte på att tävla medelsvåra dressyrklasser.) Jag ser många likheter mellan den engelska dressyren och t.ex. pleasure i westernridningen. Formen man eftersträvar är inte densamma, och inte heller utrustningen (åtminstone inte om man ser till tävlingsreglementena), men i övrigt behöver det inte vara så långt isär. Jag hoppas att du och din mor kan komma till en bra diskussion. Försök också att förklara för henne att du tar illa vid dig av hennes kommentarer, att det skulle betyda mycket för dig om hon kunde fortsätta vara stöttande istället.

Jahaaaa, så du hoppar upp på din precis insuttna häst och kör neckreining direkt? Utan att visa någonting alls på två händer? Eller om hästen går på bogarna, eller med huvudet i skyn, så kan du korrigera denna felaktiga arbetställning för hästen med en hand? Ja, fortfarande på en ej färdigskolad häst.

Om westernridning nu bara är ridning på en hand... Varför finns det klasser på tränsbett och två händer? Eller bosal och två händer?

Är det inte bra, tycker du, att de visar upp att en westernhäst kan göra skänkelvikningar? Eller att en dressyrryttare kan rida westernhästen och westernryttaren kan rida dressyrhästen?

Snacka om att spä på folks fördomar mot western. Det var för övrigt en häst på filmen som blev riden med två händer. Fast det kanske du missade?

Av tradition och praktik rida man med en hand och neck reining

Är inte det som att säga att "I dressyr rider man på kandar, med frack och hög hatt" ? För visst gör man det, i högre tävlingsklasser. Men det finns många som rider på enkla tränsbett, eller bett som inte är godkända att tävla dressyr med - tävlar man inte så behöver man inte bry sig om tävlingsreglementet.
Och visst finns det många som rider western, som rider på tränsbett och tvåhandsfattning. Man får ju göra det i de lägre tävlingsklasserna, och återigen; om man inte vill tävla så... Och alla hästar trivs inte på stångbett, somliga kanske inte blir bekväma med det hur man än rider. En häst är en individ är en häst - oavsett vilken diciplin ekipaget utövar, inte sant? Varje ekipage anpassas ju efter dess egna mål, önskningar, vad de trivs och fungerar bäst med.

Varför bara se olikheterna?
Skänkelvikning och sidepass till exempel: två sidvärtsrörelser, från den engelska dressyren resp. westernridningen. Sidepass innebär en betydligt kraftigare tvärning än en skänkelvikning i vanliga fall gör. Men vägen till rörelsen är imo lika.

På tal om tradition. Är inte westernridningen ursprungligen en typ av bruksridning - en del av arbetet på ranchen? Långt ifrån alla westernryttare idag jobbar väl med boskap, t.ex. Och jag tvivlar på att alla som rider barockridning, gör det för att kunna rida sina hästar i strid...
Naturligtvis finns det traditioner, som präglar de olika ridstilarna. Men det betyder inte att alla lever som man gjorde då ridstilarna "kom till". Jag tycker att det är tråkigt att det på många håll är så uppdelat i "vi" och "dem" mellan ridstilarna.

Vad dum du är! Nedvärdera westernridningen på det där sättet är bra fräckt!

Till TS

Har du frågat varför din mor är så negativt inställd till westernridningen?
Det roliga borde väl sitta i att ni har hästarna som ert gemensamma intresse?
Om ni sen tycker om olika raser på hästarna och föredrar olika inriktningar på grenar spelar väl ingen roll alls?
Focus borde ligga på att ni har roligt med hästarna...
Dessutom har alla grenar sina guldkorn och det är väl bara bra om man kan bredda sin kunskap och plocka guldkornen från olika grenar?

Hoppas du kan få din mor lite mer positivt inställd till westernridningen, annars tycker jag att du ska strunta i henne och försöka lära dig och utvecklas inom det utan henne ;)

Min syster var otroligt skeptisk till att jag sadlade om till western, hon menade på att hon kunde hjälpa mig. Men det tog ett par veckor, lite ridturer under sommarbetet så började hon förstå att bara för att jag sadlar om kommer jag inte "försvinna in i en annan värld".

Visst tusan råkar vi ihop då och då men hon har accepterat situationen och stöttar mig verkligen när nått inte funkar. Det är egentligen inte förrän jag sadlade om som vi började komma överens som syskon i ridningen, det finns ju ingen konkurrens kvar mellan oss. Skitmysigt. Men det var jobbigt i början. Nu har mamma sadlat om med. Syrran är nog lagom glad :angel:

Tränar du för någon förresten eller försöker du komma på själv? Kan i så fall vara en idé att leta upp en bra tränare och åka dit och träna, be din mamma följa med. Det var så min mamma hakade på i mitt fall, hon blev frälst.

Jahaaaa, så du hoppar upp på din precis insuttna häst och kör neckreining direkt? Utan att visa någonting alls på två händer? Eller om hästen går på bogarna, eller med huvudet i skyn, så kan du korrigera denna felaktiga arbetställning för hästen med en hand? Ja, fortfarande på en ej färdigskolad häst.

Om westernridning nu bara är ridning på en hand... Varför finns det klasser på tränsbett och två händer? Eller bosal och två händer?

Är det inte bra, tycker du, att de visar upp att en westernhäst kan göra skänkelvikningar? Eller att en dressyrryttare kan rida westernhästen och westernryttaren kan rida dressyrhästen?

Snacka om att spä på folks fördomar mot western. Det var för övrigt en häst på filmen som blev riden med två händer. Fast det kanske du missade?

Det är inte hästen som behöve lära sig True Western, det kan han i ett handvändning, det är den som sitter i sadeln som har aldrig förståt vad Western är.
Putting on the hat does not make the person an American,
Sitting the western saddle does not make it Western.
It´s how you sit the saddle.....it´s how you handle the horse.

Från Superintendent av den Concordia Tin Mine La Paz Bolivia:
Han kom upp på stigen till läger och vissla en låt. "Jag markt att han kom från västern america".
"Hur kunde du vet det" fråga den New York reporter?
"Det var hur han sätt sitt mule, och hur han hantered den. Jag kunde känna igen dom gamle cowboys lång väg!
Så sa Clement Glass om Butch Cassidy 1935

Och att bo i Sverige gör ingen svensk. Eller? Med ditt resonemang borde alla gå och gräva ner sig. Ingen kan något ändå och de ska absolut inte tro att de är något. Nyanser verkar inte finnas i ditt sätt att se på saker och ting.
Jag har sällan skådat någon som är så emot western och quarterhästar som du verkar vara. Vill minnas att alla ska rida fjording eftersom det är den enda riktiga hästen. Svensk har du kallat den också. Det är fint att Sverige står högt på din lista, men Sverige är långt ifrån bäst på allt.
Vi är alla olika och tycker om olika saker. Din åsikt är inte allenarådande. Dessutom kan du knappast ha ridit western "på riktigt" eftersom du anser att man "jollar runt". Nej, mycket tråkig attityd! :crazy:

Till TS - Jag hoppas att din mamma kan ta till sig westernridningen. Även om hon inte gillar den så borde hon stötta dig i ditt val. Tala om för henne hur ledsen hon gör dig och be henne försöka förstå vad western betyder för dig. Vem vet, kanske hon ändrar inställning framöver. :laugh:

Det som ter sig lite märkligt är att det fortfarande ska vara så uppdelat i "vi" och "dom" när det kommer till western och engelskt. Det är så tråkigt eftersom vi alla har mer gemensamt än vad vi kanske vill tro. ;)

Vad tråkigt att det blivit så! Här omkring har det varit flera som rider klassiskt som varit med på Mia Ekströms westernträningar, just för att få lite variation och nya idéer. Jag red en träning för henne på en lånad häst (en extremt välutbildad westernhäst). Jag har ridit mest klassiskt men efter träningen för henne (endast ETT tillfälle!) var det mycket klickade för mig som jag inte förstått tidigare.

Bara för att det är två olika världar och ridstilar betyder det ju inte att det inte finns något gemensamt mellan dom. Och det betyder absolut inte heller att man inte kan kombinera och lära sig av varandra "världarna emellan". Att hålla så hårt på antingen det ena eller det andra gynnar knappast individen, det är ju mycket bättre och roligare om man istället kan samarbeta och ta till sig kunskap från alla håll och kanter.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 364
Senast: IngelaH
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 362
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 362
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Först och främst vill jag bara börja med att säga TACK! Tack för allt som Buke och ni har givit mig. Allt stöd och alla fina och...
Svar
15
· Visningar
2 077
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama