För vem har du kurs?

Blandrastik

Trådstartare
Jag blev ombedd att hjälpa till på en valpkurs där man hade 15 deltagande valpar. Jag kan tycka att det är en alldeles för stor grupp, men jag skulle ju bara hjälpa till så strunt samma. Vi var i alla fall tre instruktörer.

Men, till varje valp var det ett litet entourage bestående av: Förare, lillmatte, lillhusse, mormor och nån sort svåger som vill lära sig mer. Hela planen var full med folk som ställde frågor, gav uppmuntrande tillrop till varandra och grejade med oförstående valpar.

För vem har man egentligen kurs? Har ni några regler om hur många som får "ingå" i en hund? Får man byta förare mellan gångerna?

Åsikter, tack!

Sv: För vem har du kurs?

Jösses vad rörigt det där lät... Nu är ju jag inte instruktör, men om jag skulle vara det så hade jag velat ha en människa per hund och då även samma människa varje gång. Känns som om det borde vara svårare att hänga med om man byter person hela tiden annars eftersom man ju inte går igenom samma saker vid varje kurstillfälle.

Svåger och mormor har ju inget att göra där. Men när det gäller just valpkurs så är det ju inte orimligt att hela familjen deltar, särskilt om det är familjens första hund. Valpkurser är ju lika mycket till för den nyblivne valpägaren som för valpen. Men det är ju att föredra om en och samma person i familjen fungerar som hundförare.

Med familj menar jag så klart de som bor med hunden, inte hela släkten.

Lägger till att jag inte är instruktör och inte håller i några kurser.

Max ett par per hund. Vill barnen gå kurs får de gå egen kurs och för det finns ju hundungdom tex, eller så får de välja ett barn och en vuxen eller liknande. Övriga får sitta vid sidan och titta på, tysta.

kl
Den kurs jag gick så fick man hem papper att läsa innan kursen började. Där fanns noggranna instruktioner för hur man skulle förbereda sig (hur länge man ska motionera före kursen, vad man ska ha med sig osv) Där stod med stora bokstäver att en person tränar hunden. Blir förvirrande för hunden om flera personer med olika stilar tränar. Dessutom blir det onödigt mycket folk på plan...

Vi var mer än tio ekipage, men jag tyckte inte alls det var rörigt, och alla fick den hjälp och stöd de behövde.

På valpkurser och grundkurser är hela familjen (inklusive barnen) välkomna men med noggrant påpekande om att det är viktigt att en person har ansvaret för hundens träning. Detta är förstås för att det framförallt är familjen som går kursen och ska lära sig.

På de mer "avancerade" kurserna brukar det lösa sig självt, där kommer oftast bara matte och kanske också husse. Familjerna brukar snabbt märka att det är jobbigt att ha koll på både hund och barn och "sorterar bort" barnen lagomt till nästa kurs...

Man får lov att byta förare mellan tillfällena hos mig, men jag brukar poängtera att det är viktigt att "vikarien" får ta del av vad vi tidigare gjort på kursen innan man skickar denne på kurs.

Max ett par per hund. Vill barnen gå kurs får de gå egen kurs och för det finns ju hundungdom tex, eller så får de välja ett barn och en vuxen eller liknande. Övriga får sitta vid sidan och titta på, tysta.

Jag +1 här, hade jag varit tränare hade jag nog velat ha det på ovan beskrivna sätt :)

Är det en uttalad regel? Hur är den i så fall författad, typ, kommer svärmor så skickas hon hem, BASTA!

Säger det på första kurstillfället. Svärmor är välkommen, men hon får sitta bredvid, så länge hon inte betalar egen avgift.

Svåger och mormor har ju inget att göra där. Men när det gäller just valpkurs så är det ju inte orimligt att hela familjen deltar, särskilt om det är familjens första hund. Valpkurser är ju lika mycket till för den nyblivne valpägaren som för valpen. Men det är ju att föredra om en och samma person i familjen fungerar som hundförare.

Med familj menar jag så klart de som bor med hunden, inte hela släkten.

Lägger till att jag inte är instruktör och inte håller i några kurser.

Egentligen vill jag skriva under på detta, samtidigt som jag förstår att det blir rörigt.
Egentligen så om 1-2 personer tränar hunden, ev. barn kan ju lyssna på det teoretiska eller så.
På min valpkurs var vissa "ekipage" sådär också. Jag gick själv med min hund men stördes inte av att de andra var flera. En gång var min mamma med (som inte bor med mig) men hon stod ju bara och kollade å andra sidan.

På mer avancerade kurser (på annat ställe) så verkar iaf 2 per hund vara okej, typ både matte och husse eller mamma+barn. Oftast har det varit en som tränat hunden dock och den andra mest lyssnar.

*kl* typ... ;)

Där jag har gått på kurs så har alla varit välkomna att sitta brevid och titta om man vill, men en förare går med hunden, sen kan det bytas under tiden om ägarna vill. Under teoridelen och fikat så har alla närvarande varit välkomna att ställa frågor. Speciellt en valpkurs där det mesta egentligen går ut på att lära ägarna hur man lär ut saker till valpen och så lite miljöträning, men även annars oxå. Men självklart ska de som sitter och tittar vara tysta och inte störa träningen, barn är oxå välkomna så länge de inte stör, barnvagnar och annat är ju bra miljöträning så det är välkommet. Men å andra sidan så är ju även löptikar mer än välkomna just för att det är nyttigt för alla att lära sig hantera sin hund trots spännande lukter.

Enda begräsningen har varit i vildsvinshägnet pga säkerheten.

Fast jag tar för givet att det bara är en hundförare åt gången, inte att man byts av under en pågående "session". Övriga familjemedlemmar är med vid den gemensamma hunden, men tittar endast på.

När jag har varit på valpkurs så har vi först haft teori och genomgång av övningar, sedan lite övningar och därefter teori igen. Under övningsmomenten har vi spritt ut oss för att inte valparna ska distraheras av varandra och jag upplevde det inte alls som rörigt trots att en del hade hela familjen med sig. Å andra sidan var vi enbart sex stycken valpar.

Jag måste titta i mina valpkurspapper. Men jag hade för mig att det uppmuntrades att hela familjen följde med just för att alla skulle lära sig att träna valpen på samma sätt.

Jag skulle inte vilja att min hund hade mer än två förare, mig och min sambo, och med mig som huvudsaklig förare.

Och på en valpkurs skulle jag vilja ha max 2 personer per hund, för att det inte ska bli så rörigt runt valparna, det är ju fler (betydligt fler i ditt ex) än en valp. Skulle det vara typ 5 personer per valp så har man ju en folksamling på 75 pers :eek:

På valpkursen jag går är 8 valpar absolut max per grupp, och det är ingen valp som har med än 2 personer med sig. Lagom, INTE fler tycker jag.
:)

kl
Det borde ju egentligen vara idealiskt för både valpen och dess ägare att bara en person är med på träningen. Annars blir det lätt att man står och talar med varandra och kanske har svårare för att koncentrera sig. Varför ska det vara två personer med? Jag skulle godkänna att folk sitter och ser på lite längre bort, men att stå bredvid valpen blir lite rörigt.

kl
Det borde ju egentligen vara idealiskt för både valpen och dess ägare att bara en person är med på träningen. Annars blir det lätt att man står och talar med varandra och kanske har svårare för att koncentrera sig. Varför ska det vara två personer med? Jag skulle godkänna att folk sitter och ser på lite längre bort, men att stå bredvid valpen blir lite rörigt.

Men om det är två som ska träna med valpen då, 50/50? Och sedan borde man kunna hålla tyst och koncentrera sig under en lektion då och då, hoppas jag iaf :o Diskutera kan man göra efteråt :)

För vem har man egentligen kurs? Har ni några regler om hur många som får "ingå" i en hund? Får man byta förare mellan gångerna?

Åsikter, tack!

Vi är noga med att redan i början tala om att familjemedlemmar gärna får vara med på teorin och vara med på planen, men på behörigt avstånd. 1/hund blir liksom lättast. OM föraren som "utsetts" till hunden skulle bli sjuk eller få förhinder så kan någon annan gå med hunden den gången. Annars får vi stå och tugga om en massa och det ger inte hunden så mycket att göra om något med ny förare (undantag finns naturligtvis).

Fast en valpkurs är väl för den allmäna vardagsfostran? Och det måste ju hela familjen klara av? Visst är man ensamstående så är man ju självklart själv, men vi som är två som delar på hundansvaret och har en dotter som börjar bli stor nog att kunna gå på promenader och ialla fall få hunden att lyda inomhus utan störning, ja då är det rätt bra att alla tre kan vara med och få tips och idéer.

Men om man tränar för tävling, ja då är det ju en annan sak.

Vi väntar på att en valpkurs ska sätta igång så att vi kan anmäla oss och jag hade blivit riktigt sur om inte både jag och maken hade fått vara med. Vi vill lära oss lika mycket båda två.

När jag håller kurs så vill jag bara ha 1 förare per hund ute på planen. Det gör mig inget om det är fler personer med på kursen men de får hålla sig till bänkarna utanför planen. Helt ok att byta förare från gång till gång men då ska det vara inom "familjen", alltså någon hunden känner och träffar mycket.

Liknande trådar

Hundträning Igår var vi på första gången för Milou på agilitykurs. Själva momenten gick väldigt bra, han är ju snabbtänkt och vi har jobbat på...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Migo
·
Hundträning Jag ska få hem en valp efter årsskiftet och funderar och planerar redan nu. Jag har en vuxen hund som både är genomsnäll men också har...
Svar
3
· Visningar
1 290
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: TeamLundVer
·
Övr. Hund Jag har gått valpkurs i ett par veckor nu (idag var gång 4 av 6) hos brukshundklubben. Har från första start känt att det inte känns...
2
Svar
23
· Visningar
5 645
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka