För välriden!!

A

Alonelife

Jag posta en tråd om att jag har väldigt svårt att rida min häst för hästen kan absolut inte taxera och jag kan inte se avstånden och hjälpa den.

Fick tips om att byta tränare, jag gjorde det idag till en helt ny, mkt duktig.

Så hoppa jag och han stog tyst och titta, han höjde och fortsatte och sa bara "hoppa så och så".

Efter jag hoppa en stund, stog hans beridare med en häst utanför, dom kom in och tränaren sa "Hoppa denna hästen". Jag :confused: men jag satte mig upp på denna hästen.

Varenda språng va perfekta!

Så sa han "Din häst är för välriden. Ryttaren som ridigt in honom har ridigt honom för bra och hon har skämt bort honom genom att slippa låta hästen tänka och göra jobbet. Det är ett sju helvetes jobb och det kommer ta år att programera om din häst. Det är inte ens säkert att det blir bra. Du får fundera ifall du vill ha skogsridning och lättare hoppning på schemat eller sälja och satsa högre".

Så, är det någon som vart med om samma sak? Är det värt att kämpa? Jag kanske kämpar för något som inte går att kämpa för? Jag vill starta minst 120 cm men vi kommer knappt över 90 cm. Har vi hjälphinder kommer vi över 120 cm.

Sv: För välriden!!

vet inte om jag är rätt person för att säga detta.. då jag inte tävlar alls, och sällan hoppas så högt.. men min tanke är att om du inte kan se avstånden själv kanske du inte bör ge dig upp på så höga höjder?

Kan dock ha fel..

sen handlar det självklart om vad du tycker om din häst! Tycker du om den så är det väl klart värt att kämpa, och kanske lära sig nått på vägen?
Men är du sån att du bara rider för att tävlas (finns många bra ryttare som är sådana, bara inte min åsikt) så kanske du skall byta häst.. men var försiktig och ta inte för mycket genvägar...:grin:

Varför inte lära dig att se avstånden så du kan hjälpa hästen istället? Tanken är ju att du och hästen skall sammarbeta och kunna se avstånden tillsammans. Inte att hästen skall bedömma sånt själv och du bara sitta och styra....

Bättre du lär dig se ordentligt redan nu, istället för att lägga allt jobb på hästen :)

Det hörs väldigt konstigt i mina öron.

Okej, jag vet att om man som ryttare alltid sitter och rider fram avstånden själv så finns det vissa hästar som aldrig lär sig taxera, men att sälja hästen, alternativt satsa på skogsridning istället? :confused:

Dessutom, är det alltså bara hästen som skall taxera?
Du då?
Ingen av er skall bestämma avståndet, ni skall se det och rida fram till det tillsammans. Sedan är det ju självklart att man som ryttare måste "rädda" hästen ibland och även tvärtom.

Att sätta sig på en häst som taxerar helt själv är ju kul... not. Man lär sig ju aldrig på att bara sitta och "åka med".
Och vill man kunna komma upp lite i klasserna där hindren är högre och framförallt - avstånden är knepigare, ja då måste man nästan lära sig det här med avstånd.
Och för att kunna hoppa olika sorters hästar - det är mycket användbart att ha lite känsla för avståndbedömning! :)

Jag vet själv hur svårt det kan vara, men det är bara att träna och kämpa på!

Jag hade absolut inte gett upp en häst jag gillade "bara" för att den hade problem med att taxera... sånt går att träna upp, både hästens och DIN avståndsbedömning!

Aja, vill du ut och tävla högt felfritt nu med en gång så kanske du skall byta häst.
Men vill du kämpa lite och verkligen kunna känna dig stolt över att ha lärt hästen något när du en dag rider i mål efter en perfekt runda där ni kommit perfekt på vartenda hinder, då tycker jag att du ska behålla hästen och fortsätta kämpa på.

Jag tror inte alls att det behöver ta flera år, jag har haft tag i hästar med taxeringsproblem och det har i alla fall förbättras rejält efter ett par månaders träning.

Senast ändrad:

Jag har synfel och därför kommer det alltid vara svårt för mig att se avstånden..:/ Men jag har övat på detta i 3 år och vi har verkligen legat i hårdträning, tränat på bommar och se avstånd VARJEDAG under en period osv.

Sen när jag hoppar andra hästar går det jättebra, jag har tävlat upp till 130 cm. Så känns så tråkigt att ligga på knappt 90 cm.. i 3 år.. Det går inte heller åt bättrehåll.

Rider jag i skogen så övar jag mellan träden, stenar osv. Jag sliter ihjäl mig snart..:S

ok.. då förstår jag lite mer, och kan förstå dina funderingar...
Vet tyvärr inte hur jag tycker att du bör göra dåå..
Klart att det kan vara ukl att få tävla, om det nu är så viktigt för dig.
Men undrar som jag skrev innan vad du anser om den häst-individ du har?

Är det viktigaste för dig att behålla hästen?/Täla öht?/Tävla så högt som möjligt?

Tror när du besvarat den frågan vet mer vad du bör göra säjlv faktist.. känn efter!

Är det så att du har ett så pass gravt handikapp att du inte kommer kunna lära dig se avstånden så är där nog inte så mycket att välja mellan. Antingen sälja och köpa annan häst, eller skicka iväg den du har på utbildning så någon annan kan lära den att taxera :)

Jag vill inte sälja min häst! Visserligen har vi övat i 3 år, alltså Extremt övat, tränat och tidigare har ja tävlat 130 cm med vinster och placeringar, men vi kan inte tävla högre än 90 cm för vi kommer EXTERMT fel.

Jag rider alltid med bra tempo och bra väg, tränare säger till mig "du bestämmer vägen och tempot, sen är det hästens beslut att hoppa, titta därför alltid över hindrena". osv.

Jag har som sagt haft hästen i 3 år, vi har tävlat med vinster och placeringar 90 cm. vi kommer alltid felfritt men de ser för jävligt ut. Vi tävlar Inte mkt, utan vi tränar mest. Sista tävlingen var i augusti 2007, 90 cm.

Njaa jag har opererats 2 gånger för synen men det borde nog vara en träningssak? Jag övar rätt mycket med ögonen.

En ryttare som tävlat 140 cm tävlade min pålle 90 cm och det "var den värsta rundan någonsin" så han är alltså inte lätt att rida

Jag vill gå vidare i ridningen, vi har tävlat 90 cm i 3 år, jag vet inte ifall ni har någonsin stått och trampat på samma ställe i flera år? Men den känslan är inte så rolig!

Jag älskar att tävla, och jag köpte en tävlingshäst efter min ponny som jag red in och tävlade MSV B med. Jag ville satsa ordentligt på min häst jag köpte då, att backa ner så är hemskt! Folk ser ner på mig - men jag bryr mig inte - men ibland kan det faktiskt kännas!

Även om det är svårt för er att förstå.

Köpte hästen för 6 siffrigt belopp - och tanken var tävlingshäst. Men jag vill inte sälja hästen, men vi har kämpat länge nu och det var det min fråga var: Ska man fortsätta kämpa eller kommer man alltid stå still? Jag vill inte kämpa för något som inte finns att kämpa för..

om du verkligen inte tror att du kommer frammåt tycker jag du skall sälja hästen.
För av vilken andledning (och hur man än väljer att försvara den) det än blir, så är du såpass uppgiven/missnöjd/omotiverad kommer det inte gå att gå vidare med den hästen ändå. Då är det bättre att hitta motivationen med en annan häst.. som kan komplettera dig

Alla tränare säger detsamma.. Men jag gillar verkligen hästen, och frågar jag "Men går det att "programera" om hästen" så säger dom nej.. "bara att sälja" men det är det ju inte. Skitsvårt och jobbigt att sälja sin häst.

Jag får fundera..

Jag hade nog sålt den, men det är ju himla lätt att säga och när det sen kommer till kritan känns det hemskt.
Du kan inte köpa en till häst då, och ha kvar din nuvarande men inte tävla med den utan bara tävla den nya?

Själv har jag tvärtom problem, min häst är galet oriden :angel:
Växlar från att vara sjukt fin och lydig till att leka rodeo :p

ok... Nu steg du lite i mina ögon igen ;)

Förstår att det är jobbigt... Men du har inte råd med en häst till då? En lovande unghäst kasnke? så den blir lite billigare i inköp, och sedan skaffa medryttare på båda två, så du får lite stöd i ekonomin?

hehe jo jag har ju lite turen att min häst är alltid lydig (även om det kan bli liiite tråkigt i längden) xD Nej men jo det är sant, när det väl kommer till kritan är det hemskt.. jag höll på att dö när ponnyn skulle säljas och äntligen nu kan jag slappna av, 4 år efter :P.. jag vill inte ha den känslan igen, så därför vågar ja inte riktigt sälja..

Nej, har hästen uppstallad så det är svårt med en häst till.. även om det lockar väldigt mkt! Hade vi bara haft eget stall så.. man får drömma vidare

Köp en ponny för dom brukar kunna taxera själva inte många stora hästar gör det själva, att din häst skulle vara för väldriden var det mest korkaste jag någonsin har hört. Se på hästarna i den yttersta hoppeliten där kan man snacka välridna och hur kan dom klara sig tror du?

Problemet sitter ju hos dig eftersom du inte kan se avstånden och då får du skaffa en häst som gör det åt dig och dom är inte många kan jag lova, säkerligen svindyra oxå! :idea:

Du kan ju ha i åtanke oxå att ju mindre välriden hästen är desto mindre kontroll får du på galoppsprången som faktiskt oxå kan bli väldigt farligt! :o

Men du tror inte att hennes tränare menar att hästen är så van vid att ha en superduktig ryttare som alltid lägger den rätt så nu med TS vet den inte hur den ska göra helt enkelt?

Men du tror inte att hennes tränare menar att hästen är så van vid att ha en superduktig ryttare som alltid lägger den rätt så nu med TS vet den inte hur den ska göra helt enkelt?

Problemet försvinner ju bara om hon köper en helt självtaxerande häst och det kanske en av 400 hästar gör och kostar därefter.

Hästar i allmänhet taxerar inte själva, vad som brukar hända är att dom kommer fel till slut så många ggr och börjar stanna.
Det har man ju sett miljontals ggr.

Det finns 2 lösningar

1. Lära sig rida och se avstånden

2. Skaffa en häst som taxerar själv, dom brukar bara ligga runt en halv mille om dom skall hoppa klasser över 1.20

Det var ett väldigt korkat uttalande.. :eek: FÖR välriden...det är tydligen något nytt som många börjat dra till med.
Det är väl ett ypperligt tillfälle för dig att lära dig på den hästen du har, om du har svårt för att se avstånd. Då får du ju verkligen öva dig på att lägga hästen rätt. Dessutom så brukar det vara så, att om man sitter upp på en duktig ryttares häst så kommer man väldigt ofta helt rätt på hindrena. I början.

Att köpa en ny häst som taxerar helt själv på alla hinger oavsett höjd är ju någon form av fantasi. Var ska du hitta den?
Och om du mot förmodan lyckas styra runt i 1.20 och 1.30 med en häst som tar av själv lite hipp som happ så kan du ju snart räkna med en krasch och en häst som också tappar självförtroendet.

Jag hade nog börjat tävla dressyr om jag var du. Det går ju att ta sig runt en 90cm-bana med en unghäst som vinglar, lägger in lite travsteg och som står emot och hoppar alldeles för nära i bland och för långt i från ibland, så då borde en ryttare som tävlat 1.30, som rider sin egen häst, kunna trava runt den banan med eller utan avståndsbedömning.

fast det gör jag ju, vi har ju både vinster och placeringar på 90 cm. Jag vill inte gå högre då det är taskigt mot hästen att försöka kämpa sig över stillastående.

Jag vill inte tävla dressyr, hoppning är det som gäller. Däremot tävlar jag lite dressyr på låga klasser (dock har hästen gått MSV med tidigare ägare) Men de är inget jag vill satsa på till 110 %

Fast läser man lite på internet om taxering, står det att man ska rida in hästen att taxera själv, däremot menar jag inte att hästen ska göra allt jobb!

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 948
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka