FÖr ung fÖr avel?

Lintrollet

Trådstartare
Det pratas mycket om när ett sto är för gammalt för avel.
Men när är hon för ung för att betäcka? Jag har hört talas om 2-åringar som har fått föl. Det måste väl vara ett olycksfall i arbetet.
Men NÄR är det lämpligt att betäcka för första gången?

Sv: FÖr ung fÖr avel?

Föla som tvååring är ju inte att rekommendera. Sedan går jag lite emot övriga som svarat i tråden. Normalt sett så betäcker jag tidigast det år stoet blir tre. Men jag har även låtit betäcka en tvååring. Det handlar om hur stoet är. Välbyggd, jämn, mogenhet osv.

Den tvååring vi betäckte var pga en skada som föl, hon var välväxt och lugn och vi bestämde låta henne gå ut på bete för att seminera i juli. Utan att spruta el. dyl. tar hon sig så tar hon sig. En seminering och hon tog sig. En bra dräktighet och fölning och oerhört mogen i sin modersroll. Hennes syster blir fyra i år och inte ens om jag fått betalt skulle jag betäckt henne förra året, då hon helt enkelt inte var mogen för det.

Lite kul ang. den som var två. När vi lastade ur på stationen så undrade vetten vad det var för märr. Hon trodde det var en fyraåring och att vi lämnade tvååringen hemma. På fölmönstringen sa domarna ingenting förrän de noterade att det stod födelseår 2005 på stoet. De undrade om det var korrekt. Quickstar här på buke såg henne på seminstationen och trodde inte heller hon var två. Hon har fått ett föl till och efter det fick hon vila.

Man skall inte bara stirra sig blind på åldern utan man måste ta in helheten.

Gira

Jag kan intyga att Girasols tvååring lätt hade passerat som en 3åringen, jag trodde faktiskt att hon var en 4 åring när jag såg henne på stationen.

Min två åring börjar se rätt färdig ut i kroppen, fortsätter hon i samma takt till i sommar så skulle jag kunna tänka mig att göra som Girasol, dvs prova en gång lite senare på säsongen. Hon är även hon mogen för sin ålder, eller ja för det mesta iaf ;-o
Nu kommer jag dock inte göra det eftersom jag inte har råd i år (eller plats heller för den delen), det räcker med övriga 2 ston och ytterligaren en jag inte beslutat helt över ännu men som jag prioriterar över 2 åringen.

Min grundregel är betäck tidigast vid 3 år men visst finns det undantag till varje regel. Både åt ena och andra hållet. Men 2-åringar som Girasols hör kanske inte till vanligheterna. Finns ju dock som sagt 3-4-åringar som inte borde betäckas också.

Tack för alla svar. Jag har tänkt betäcka stoet vid 3 års ålder. Men redan nu som 2-åring är hon välväxt och känns färdig. Så tanken slog mig. Men själv är hon född i Juni 08. Så våren 2011 känns bättre. För jag vill även hinna visa henne på 3-års. Det kan man väl inte, om hon har fölat det året?

Får stoet vara dräktigt när man visar på 3-års? Eller måste man vänta till efteråt?

Man får tävla fram till 4 eller om det är 5e månaden i dräktigheten så det måste ju gälla även för 3 års testet.
Så eftersom 3års går i Maj så får man ju hinna betäcka innan isf men eftersom många stationer öppnar först 1 april eller 15 april så hinner stoet inte särskilt långt in i ev. dräktighet så jag hade avstått att visa om stoet redan var dräktigt.

Däremot betäckt efter 3 års är en bättre idé.

Man får inte visa på 3 års som 4 åring pga föl, däremot får man visa som 5åring på 4 års kvalitén om de fölat som 4 åringar. Men fölar de som 3 åring blir det svårt att hinna med så har man sådanna ambitioner så är det nog bättre att vänta tills 3års ålder att betäcka.

Jag skulle vilja ställa en mot fråga, varför måste man betäcka en två åring, vad är det som gör att man inte kan vänta tills dom är tre.:devil:
Tycker faktiskt att det är ett dåligt argument, att säga hon är/var väl utvecklad som två åring.

Man måste inte betäcka en tvååring, treåring eller i någon ålder. Släpp det där måste. Själv har jag stuteri och har man en riktigt välstammad häst med en skada som kanske aldrig håller för ridning så anser jag att om stoet anses klara av det fysiskt och mentalt så ger du henne dels ett viloår extra och det är bara i slutat av dräktigheten hon blir tung. Driver man det som företag så finns det även en viss ekonomisk aspekt i det hela.

Man kan inte ha hästar som drar häcken efter sig i onödan. -även om jag nu har någon sån också :grin::laugh: Jo det kan man om man inte driver företag, för som de flesta vet så måste man gå efter de tre riktlinjerna: Självständighet, varaktighet och vinstsyfte. Kan man inte uppfylla det så ringer skatteverket efter ett tag och säger ajabaja. Men djurskyddsaspekten går GIVETVIS alltid före.

Jag ser det även ur en annan vinkel också, varje dag som går är en dag närmare slutet på livet och ingen är ju garanterad att leva en viss tid. Här var det viktigt för oss att försöka föra blodet vidare och då helst med ett stoföl och det blev det.

Nu kan jag konstatera att stoet höll för dräktighet utan att visa på att skadan i framknät påverkades och har nu varit ohalt ganska länge ( läs år) så i år ska hon ridas in och förhoppningsvis håller hon för en framtida tävlingskarriär. Under tiden har hon en avkomma som hinner gå ut på treårs och kvalitet och högst troligt betäcks denna avkomma som treåring och går kvalitets som femåring istället.

Gira

Intressant i frågan är att det finns åtskilliga stuterier i landet som betäcker tvååringar men som inte pratar öppet om det. Än vanligare är det i europa. Då har de ingen annan egentlig anledning än ekonomi och att vilja ta föl på just den individen.

Gira

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 015
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II