Sv: För tungt släp?
KL
Jag vill bara tillägga att det är 2 avgifter om man kör med överlast. Dels böter och dels överlastavgift. Det senare går till bilens ägare. Dessutom går ärendet till Transportstyrelsen och beslut om körkortet tas där. Överlast är det från 100 kilo över tillåten vikt.
Min sambo är lastbilschaufför och har kollat i sin Åkerihandbok.
Ägaren till bilen kan bli ansvarig för brott. Chauffören (behöver inte vara samma som ägaren till bilen) döms till böter om den kände till eller borde känna till att fordonet var felaktigt lastat.
Det är i allmänhet mycket svårt att få överlastavgiften nedsatt eller eftergiven.
Överlastavgiften ser ut som följer;
100-2000 kg 400 kr per 100 kg.
Därtill en grundavgift på 2000:-. Plus böterna då.
Sist i stycket står följande; "Det är inte enbart chaufför och ägare till fordon som kan bötfällas för att ha lastat mer än tillåtet. Enligt 14 kap 11 § trafikförordningen kan den som medverkar till sådan gärning dömas till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken."
Om överlast upprepas inom ett år med samma fordon utgår avgiften med 50% högre belopp." (Man bör med andra ord kolla upp ett fordon man tänkt sig låna/köpa och dra med att det INTE åkt dit för överlast senaste året.)
Jag rekommenderar att man kör med släp och körkort som passar.