för tittig häst!!

L

LisaG

Hej! Jag o en annan tjej hyr nu en mycket lugn (kanske inte lugn just nu?) ponny. D-ponny. Hans foderstat är;

Morgon:
- 1kg hel havre
- 2kg hösilage

Lunch:
- 2kh hösilage

Kväll:
- 1kg hel havre
- 150g krafft miner blå
- 2kg hösilage

(Höseliaget har normalvärde). Men förut hade vi en havre som vi köpte av en bonde. Nu har han slut på havren och vi köper det på granngården. Efter den dagen vi köpte den där har han blivit alldelles stirrig och reagerar kraftigt på minsta lilla sak ute när man rider ut. Det går absolut inte rida på vägen mer. Stirrig, tittig, bockar och går upp lite lätt på frammbenen... Detta är inte hans rätta jag!

Jag har funderat på att byta ut hälften av havren och istället ta dit betfor.
Bra förslag? Tror ni att han kan få tillbaka sitt lugn av det?

Sv: för tittig häst!!

Varför får han havre? Mina ponnyer får inte ngt kraftfoder alls.
Jag hade gett mer ensilage, betfor och mindre havre. Men sedan beror det på vilka värden du har på ensilaget och hur torrt det är.

Jag kan inte så mkt om olika sorters havre men kan änså tänka mig att om ni har bytt rakt av dvs från 2 kg av den ena sorten en dag till 2 kg av den andra nästa dag så kan det kanske ha blivit för kraftig ändring. Var det länge sedan ni bytte?

6 kg grovfoder låter i mina öron som väldigt lite, jag tror att en ökad grovfodergiva kan gynna här. Beroende på innehållet i ert grovfoder så får man ställa behovet av havre efter det.

Hej, jag tyckte det lät väldigt lite hösilage för en d-ponny, havren är ju bra att ta bort en del av eller behövs havren alls man man tänka? Pellets är annars ett bra foder speciellt om hästen inte klarar riktig havre helt?

:laugh: Hoppasdet löser sig

Nej det var inte längesen vi ändrade havre. Ang Hösilaget är att ägaren bestämt vill att vi ska ge honom 6kg hösilage. (Höet är av torr typ, normalvärde och han är jättefin i hullet.)

Utsidan är visserligen viktig, men ännu viktigare är insidan nämligen magen. Även 6 kg hö är lite till en D-ponny varför 6 kg hösilage absolut är väldigt lite.

Förklara gärna vad "normalvärde" innebär.

Ta bort havren, det är det första jag tänker på. Min ponny skulle bli rena atombomben om jag gav henne havre. Betfor är också väldigt energirikt, pellets kanske borde vara bättre? Det får min, och hon är oftast lugn och harmonisk nu. Det är en väldigt pigg ponny och hon klarar absolut inte att stå på havre. Jag tror det är den som är boven i dramat.
Vi ger min C-ponny ungefär 5 kg hösilage om dan, plus 5 dl pellets, mineraler och morötter, vilket passar henne perfekt. Byt ut havren mot pellets, så tror jag han lugnar ner sig.

Byt ut nästan all havre mot hösilage.
6kg hösilage till en d-ponny är minimal giva, kanske till och med under rek minigiva av grovfoder.
// Linda

Skulle helt klart ge nåt kilo silage till och då passa på att ta bort en del av havren. Hästen mår bättre och det blir roligare att rida om den är lugnare. :)

Varför inte byta 1½ kilo havre mot 2-3 kg hösilage? ½ kilo havre är ju ändå nästan en liter, så ni har något att hälla i krubban när de andra hästarna får kraftfoder om ni vill, förstår inte varför ni ger så mycket som 2 kilo. Mina hästar skulle bara lämna ett rökmöln och ett hål i boxväggen om de fick så mkt kraftfoder. Dessutom skulle de var rätt hungriga med så lite grovfoder att tugga på. Och då kommer ni upp i 8-9 kilo hösilage, vilket är lite lämpligare. Annars stgår magen tom många många timmar om dygnet, vilket öker risken för magsår och problem med matsmältnignen. Lycka till!

Vilken sorts pellets ger du? Det finns ju rätt många att välja på, med olika innehåll.

Verkar som ganska mkt havre och lite hösilage för en d-ponny... Minska på havren och ge mer hösilage istället...
som andra skrivit så blir det många timmar utan hösilage och det mår inte hästen bra av, den kan få magsår tex...

Senast ändrad:

Ta bort havren... Min ponny blev rena dynamiten med havre! :devil:

det verkar ju inte som hästen mentalt klarar denna foderstat med alldeles för lite grovfoder och för mycket kraftfoder.
Frågan är hur länge hans mage gör det, det blir obalans och kan ge magsår.
En riskabel diet som jag inte skulle utsätta min häst för.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 310
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Undrar om ni kan hjälpa mig att fundera ut vad som hänt med min häst?? Visste inte om jag skulle lägga det här eller under ridning...
Svar
16
· Visningar
3 008
Senast: Luff
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 364
Senast: Jojo
·
Träning Hej! Jag har en häst, ett sto som är 8 år. Köpte henne i somras och var väldigt nöjd. Utbildad till lätt A men inte tävlad...
Svar
13
· Visningar
2 456
Senast: life
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka